În data de 10 decembrie 2025, Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior a Cercetării, Dezvoltării și Inovării ( UEFISCDI) a ajuns la Universitatea ,,Valahia din Târgoviște cu scopul de a prezenta relația dintre absolvenți și angajatori. În cadrul acestei întâlniri organizatorii și-au propus să creeze o legătură între mediul academic și piața muncii evidențiind nevoile angajatorilor dar și competențele pe care ar trebui să le aibă studenții.
Chestionarul Național privind Angajabilitatea Absolvenților de Învățământ Superior (CNAAIS) – un instrument folosit în cadrul întâlnirii – dorește să creeze o legătură mai puternică între sistemul universitar și piața muncii prin documentarea parcursului studenților și al absolvenților.
Chestionarul a fost creat de către UEFISCDI în parteneriat cu Ministerul Educației în cadrul proiectului ,,Calitate în învățământul superior: internaționalizare și baze de date pentru dezvoltarea învățământului românesc”,
Rezultatele acestui chestionar sunt folosite atât în cadrul Ministerului Educației cât și ca material suport pentru consiliile consultative, informarea federațiilor studențești, material informativ pentru angajatori, material suport pentru instituțiile de învățământ Superior.
Prezentarea a adus in discuție teme importante precum tendințele actuale de angajare, importanța traseului educațional și modul în care universitatea poate contribui la o mai bună integrare a tinerilor pe piața muncii.
Pentru a afla mai multe despre ce caută angajatori, ce își doresc tinerii și despre ce ar trebui să țină cont am stat de vorba cu Gabriela Nisipeanu, cadru didactic la Universitatea din București și cu Georgiana Horobeanu, cadru didactic la Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA).
R: Care este scopul proiectului? De unde ați plecat și unde doriți să ajungeți?
Georgiana Horobeanu: Proiectul nostru este derulat în cadrul altui proiect mai larg, „Adaptarea ofertei educaționale la piața muncii”. Noi urmărim să ajungem la studenți dar și la absolvenții de studii superioare din România, să observăm cum aceștia s-au integrat pe piața muncii, care sunt tendințele și cum putem să îi ajutăm la rândul nostru prin cercetarea pe care o facem, să obținem date relevante pentru instituții precum Ministerul Educației, parteneri sectoriali, ONG-uri dar și angajatori pe piața muncii. Ca să rezum într-o propoziție: să colectăm date care să se întoarcă înapoi la universități și să se ajute la corelarea curriculei actuale din școli în raport cu piața muncii.
R: Știm că piața muncii este plină de provocări. Care este cea mai mare problemă cu care aceasta se confruntă?
Gabriela Nisipeanu: Cea mai mare problemă, care în același timp poate fi și o oportunitate, sunt schimbările rapide la care trebuie să ne adaptăm, la care trebuie să ne pregătim fără a ști exact ce vine. Este o provocare, este vorba despre incertitudine, care în același timp este și o oportunitate pentru că ne aduce tot felul de șanse.
R: Ce element credeți că le „scapă” tinerilor când își caută un loc de muncă?
Georgiana Horobeanu: Răspunsul meu este tot legat de încredere, dar încrederea de a aplica. Am întâlnit mulți studenți și absolvenți care nici nu își depun CV-ul, le e frică de etapa de interviu și zic: „Ce șanse sunt ca eu să fiu ales? Nu are sens nici măcar să aplic, pierd timpul și mă entuziasmez și cresc șansele ca la final să fiu dezamăgit.” Această abordare trebuie schimbată, trebuie să avem cât mai multă încredere în noi, să aplicăm la cât mai multe locuri de muncă care ne atrag atenția, pentru că nu știm niciodată care este cel potrivit pentru noi.
R: Care considerați că este cea mai importantă competență de care are nevoie un tânăr când se angajează?
Gabriela Nisipeanu: Adaptabilitatea. E greu să definești adaptabilitatea, însă ea se aplică în suficient de multe contexte în așa fel încât să fie competența cheie. Fie că vorbim de a se plia pe responsabilitățile de la locul de muncă, de a învăța lucruri noi, despre a lucra în echipe, sau poate să te muți cu locul de muncă în afara României, toate necesită adaptabilitate.
Georgiana Horobeanu: Și eu aș spune la fel. Această adaptabilitate este dorința de a te dezvolta constant și de a fi mereu deschis la lucruri noi. Pot exista situații în care studenții vin foarte dedicați și axați pe ceea ce studiază, dar pot omite oportunități care să îi ajute să se dezvolte pe alte părți, cum ar fi în sectorul digital, în sistemul de sustenabilitate, inclusiv în sectorul de creare de conținut. Nu știm niciodată ce oportunități apar și indiferent cât de nișă ar fi o profesie, acestea sunt abilități care devin din ce în ce mai apreciate pe piața muncii, pot reprezenta oricând un plus.
R: Ce sfat le transmiteți absolvenților care își caută un loc de muncă și se simt pierduți sau fără o direcție anume?
Gabriela Nisipeanu: Prin etapa aceasta treci și dacă ești cel mai bun sau cel mai slab de la tine din an. Este o etapă prin care trecem toți. Cred că este foarte important să nu te lași dărâmat de faptul că procesul durează. E vorba despre o decizie importantă, semnificativă, ca să ajungi la un loc de muncă care să se potrivească cu competențele tale dar și cu nevoile tale de la cariera pe care o dorești pe viitor. Și atunci trebuie să nu ne lăsăm doborâți de dificultăți și, dacă le simțim prea tare, să căutăm oameni care sunt în aceeași situație ca și noi. Poate împreună le navigăm mai ușor.
Georgiana Horobeanu: Eu aș recomanda să persevereze, pentru că nu ne e ușor să găsim din prima un loc de muncă și mai ales locul de muncă dorit. Un sfat ar fi să muncească și să persevereze până ajung în locul de muncă dorit. În 2025 nu mai este vorba de a avea un loc de muncă, ci de a avea un loc de muncă care te face fericit, ai un salariu care îți permite să ai un trai decent, consideri că te simți împlinit pe plan profesional, ai un echilibru între viața personală și profesională și nu numai.
sursa foto: Facebook: Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră – UVT
Acest material a fost realizat de studenții Facultății de Științe Politice, Litere și Comunicare, specializarea Jurnalism: Roxana Ion (anul I), Ștefania Hera (anul III) și Robert Popa (master I).




Facebook
WhatsApp
TikTok

































