kiss2025a.jpg Euroguard InCaseEnergy 	oneminamed_nav.gif

TABLETA DE VINERI – Victor MIHALAȘCU – Reflecții actuale

Oportunități de afaceri sau despre inovaţii (patru)

„Problemele sunt doar oportunităţi deghizate în haine de lucru” – (Henry J. Kaiser, industriaş american).

   În cele trei articole anterioare ne-am referit la antreprenoriat, afaceri economice, inovaţii şi câteva modalităţi concrete de creştere a profitului întreprinzătorului care se răsfrâng pozitiv şi asupra satisfacerii nevoilor consumatorilor – scopul fundamental al activităţilor economice. Acum ne vom referi la câteva oportunităţi de afaceri actuale. Găseşte o nişă de piaţă,este un imperativ pentru orice antreprenor ce urmăreşte succesul în afaceri. Nişa de piaţă cuprinde un grup de indivizi care au aceleaşi interese şi nevoi specializate, ce nu sunt acoperite de competitori, care îţi pot genera un volum de business suficient, şi cu care poţi comunica privind oferte comerciale.

   Pentru un hotel care se adresează clasei business, scăderea investiţiilor străine în România şi perpetuarea crizei economice a însemnat o scădere a gradului de ocupare şi a tarifelor pe cameră. Iar dacă a te transforma dintr-un hotel al turismului de business într-unul care îşi adaptează oferta şi către turismul de călătorie este un proces complex şi dificil, în schimb poţi reuşi cu eforturi minime să ataci nişa grupurilor de turişti care vizitează Bucureşti sau România pentru câteva zile, în special în perioadele de ocupare redusă a turismului de business (week-end, vara, Sărbători).

   Piaţa cumpărăturilor la hypermarket poate avea de asemenea provocările ei: un drum la hypermarket necesită un buget semnificativ de timp, implică deseori dificultăţi de parcare şi mai ales de transport a produselor până acasă. Astfel au apărut hypermarketurile online, care se angajează să îţi aducă la uşă întregul coş virtual de cumpărături pe care îl completezi pe site-ul lor. Desigur, încearcă să îşi eficientizeze costurile de transport şi de personal impunând un prag minim valoric al cumpărăturilor de câteva sute de RON. Un exemplu este cel al Freshful by eMag, care în 2021 a investit 5 milioane de euro în tehnologii, operaţiuni şi depozit propriu frigorific, de 10.000 metri pătraţi, inclusiv brutărie proprie, cu sistem de energie regenerabilă, creând 200 locuri de muncă. A fost primul hypemarket 100% online cu livrare rapidă a mărfurilor alimentare proaspete, produselor congelate, băuturi, articole de uz casnic pentru nevoile zilnice, mărfuri preponderent locale, dar şi delicii internaţionale de la 550 furnizori. Clienţii puteau accesa hypermarketul virtual pe freshful.ro şi în aplicaţii de mobil IOS şi Android, peste 2.000 produse. Utilizatorii au la dispoziţie şi opţiuni de livrare pentru programare zilnică, în 2 ore de la livrare a comenzii sau pot opta pentru programare pentru următoarele zile în intervale începând cu 30 minute. Ambalarea se face în depozit, încă din procesul comunicării comenzii, de către serviciul de picking, folosindu-se cutii speciale şi pungi de hârtie 100% reciclabile. Pentru livrare se folosesc maşini compartimentate bicameral şi un termocontainer pentru congelate, plus maşini electrice echipate cu sistem de control al temperaturii şi compartimentate similar cu cele convenţionale. Clienţii pot vedea în timp real disponibilitatea stocurilor. În perioada 2021-2024, au fost primite 2,2 milioane de comenzi pentru 70 milioane produse. În prezent, clienţii plasează 2,5 comenzi pe zi în valoare medie de 350 RON….

    Freshful operează pe firma eMag Retail SRL, deţinută de Dante Internaţional. Din păcate, a înregistrat doar pierderi anual, ca de exemplu în 2023 venituri de 263,4 milioane lei, dar şi pierderi de 70 milioane lei! Cine nu riscă nu câştigă, nu?

xxx

   Poate că nu vă mai amintiţi, dar a fost odată când o agenţie matrimonială însemna nişte anunţuri discrete în ziare, şi un sediu unde căutătorii sufletului pereche îşi înregistrau pe casete video ceea ce căutau şi ceea ce credeau că pot oferi persoanei mult visate. Între timp, sufletele-pereche au ajuns la un click distanţă, adică matrimonialele online au înflorit, cu bune şi rele, dar puţine cupluri sunt dispuse să recunoască cum că s-au cunoscut „pe internet”. Ce facem însă atunci când cineva care îşi doreşte un partener de cuplu este o figură destul de publică şi cu o anumită imagine în comunitatea de afaceri? Cum să îşi pună un director financiar poze pe astfel de site-uri? Când să stea să corespondeze pe messenger şi pe chat? De aceea, pentru oamenii importanţi şi implicit foarte ocupaţi au apărut şi în România servicii de „executive dating”, în care li se caută în mod discret şi li se recomandă alte persoane cu care ar putea să fie compatibili ca stil de viaţă, aşteptări, personalitate.

   Mai mult, ce facem atunci când un om nu este important, dar totuşi foarte ocupat? Şi care ar aprecia ca pentru a cunoaşte 10 potenţiali parteneri de cuplu să nu fie nevoit să iasă în oraş 4 week-enduri consecutive, să se umple de fum în cluburi, să îmbogăţească taximetriştii şi barmanii? Cum ar fi ca să reuşeşti să interacţionezi cu 10 astfel de potenţiali parteneri în mai puţin de 2 ore?

   Aşa s-a născut conceptul de Speed Dating în care, într-un mediu decent şi unde poţi comunica cu un număr de aproximativ 10 persoane de sex opus. Interacţiunea cu fiecare persoană are loc sub forma unor scurte discuţii de tatonare care durează câteva minute (5-10), iar la finalul evenimentului fiecare participant lasă un formular confidenţial unde alege persoanele cu care ar dori să continue să comunice. Dacă vreuna din persoanele nominalizate a scris de asemenea că este interesată să comunice cu participantul respectiv, atunci avem o potenţială pereche iar celor doi li se furnizează reciproc datele de contact, pentru a putea continua să comunice. Intermediarii acestor evenimente câştigă din taxe de participare, locaţiile evenimentelor câştigă prin consumaţie şi trafic, iar participanţii au şansa să se îndrăgostească într-un mod mai eficient şi la fel de puternic.

xxx

 

   Identifică o nevoie neacoperită,o oportunitate, este una dintre condiţiile succesului în afaceri al antreprenorilor de oriunde. Întreabă-te cine ar putea găsi utile serviciile tale? Cine altcineva ar putea avea nevoie de ceea ce poţi oferi? De exemplu, atunci când cineva a pus în aceeaşi ecuaţie următoarele două nevoi: Nevoia oricărui client de a obţine reduceri masive şi deosebit de avantajoase la produsele şi serviciile achiziţionate, dar şi cea a oricărei afaceri de a se face cunoscută, de a atrage clienţi noi, şi de a face simultan profit. A rezultat una dintre cele mai fierbinţi pieţe ale momentului, generată de trendul de „collective consumer. Astfel, au apărut Groupon, FunDeal, BestDeal, afaceri care prin intermediul unui site şi a unei baze de date cu potenţiali consumatori interesaţi le oferă acestora oferte cu reduceri de până la 90% din partea unei game largi de companii, incluzând saloane de frumuseţe la magazine online, restaurante, baruri, cafenele, teatru, workshop-uri, agenţii turism etc.

    Apariţia rapidă a astfel de intermediari de „collective consumer a constituit o oportunitate pentru încă o afacere conexă: sesizând că practic fiecare dintre noi, cei interesaţi de oferte avantajoase, ar fi trebuit să accesăm zilnic sau să citim în e-mail zeci de oferte trimise de FunDeal, BestDeal şi restul, un tânăr a creat un agregator al tuturor acestor oferte, prin intermediul site-ului CautăReduceri.ro; comisioanele adunate lunar din tranzacţiile intermediate prin site-ul lui au ajuns la sume impresionante chiar şi pentru un manager de multinaţională.

   Continuând cu un alt exemplu, am constatat deseori cum manageri de vânzări reuşesc să adoarmă o întreagă sală atunci când ţin o prezentare. Şi cum multă lume, indiferent de funcţie sau vârstă, intră în panică atunci când trebuie să se adreseze unei audienţe. De aceea, pasul până la diverse produse şi servicii despre cum să vorbeşti în public/public speaking a fost unul de la sine înţeles. Indiferent că vorbim despre cursuri oferite de companii renumite de training, de DVD-uri produse de diverse persoane cu un renume şi o experienţă valide în public speaking, sau de franciza Toastmasters pentru România, cert este că în prezent nu prea mai avem o scuză plauzibilă despre cum şi de ce nu ştim să ţinem o prezentare şi să vorbim în public.

xxx

 

   Fructificarea evenimentelor deosebite conduce pe antreprenorii pricepuţi la venituri substanţiale de fiecare dată. De exemplu, nunta regală din Marea Britanie a dat naştere la o întreagă industrie de suveniruri şi memorabilia. Iar dacă sute de mii de turişti au invadat Londra pentru a fi acolo, ceea ce nu s-a văzut au fost miile de comercianţi care au vândut tot felul de obiecte având ca temă nunta lui William şi Kate (mai puţin certificatul unui posibil divorţ, probabil)…

   Atunci când Osama Bin Laden a fost anihilat de trupele americane, majoritatea americanilor a sărbătorit şi a ieşit în stradă. Un alt american însă, s-a închis în casă timp de jumătate de zi, iar la ora 3 noaptea a reuşit să lanseze un website pe care vindea tricouri cu imagini şi mesaje care sărbătoreau evenimentul. Două zile şi 120.000 $ mai târziu, americanul în cauză a avut 120.000 de motive în plus să sărbătorească…

   Ediţiile târgului de cărţi BookFest constituie una dintre cele mai bune ocazii de marketing pentru comercializarea unor ochelari aşa-zişi speciali despre care se spune că odihnesc ochiul şi îmbunătăţesc vederea…

   Sărbătorile de Paşte şi Crăciun constituie ocazia ideală ca în luna următoare să apară pe toate titlurile revistelor glossy „Dă jos kilogramele după Paşte”.

   Nu în ultimul rând, venirea ploii aduce instantaneu un stoc de umbrele pe tarabele comercianţilor ambulanţi şi ilegali de la gurile de metrou…

xxx

 

   Mall-ul aduce afacerilor din el 4 ingrediente vitale: trafic, trafic, locaţie, locaţie. Mutarea unui magazin de undeva dintr-o poziţionare mai puţin vizibilă în cadrul unui mall către o localizare mult mai accesibilă, lângă intrarea principală din mall, a dus nici mai mult nici mai puţin la dublarea vânzărilor pe metru pătrat. Fără ca produsele sau marketingul acelui magazin să fi avut alte modificări.

   În concluzie, se dă una bucată producător sau importator, se aplică un adaos comercial din care să se susţină chiria şi salariile personalului, se amenajează magazinul, se pune un afiş cu „toată marfa are reducere 50%” când de fapt nimeni nu ştie că în contabilitatea ta nu ai operat nicio promoţie, ci doar ai pus pe etichete preţuri duble faţă de cele din sistem, apoi le-ai tăiat cu pixul şi ai scris chiar… preţul din sistem.

   Una dintre cele mai frumoase cozi în mall am întâlnit-o la un atelier de croitorie. În 25 de metri pătraţi care includeau cabină de probă, ghişeu şi cameră de lucru, fără nici un MBA sub centură, se scria un business de succes. O nevoie identificată, o locaţie inspirată, o afacere realizată.

   Afacerile care nu au reuşit să prospere într-un mall sunt foarte puţine; majoritatea centrelor comerciale oferă suficient trafic şi locaţie pentru ca orice chiriaş să plece cu bani acasă. Adesea ne întrebăm dacă trebuie să investim în oameni sau în tehnologii noi, superioare? Să investim în capitalul uman sau să investim în tehnologie? Să alegem creativitate şi eroare, sau productivitate şi limitare? Alternativele de acţiune sunt desigur complementare. Oamenii au nevoie de tehnologie pentru a-şi accelera productivitatea, comunicarea, munca, dar şi relaxarea, iar tehnologia are nevoie de oameni pentru că nu capătă utilitate decât prin nevoile şi solicitările noastre.

   Caută să integrezi tehnologia în stilul tău de viaţă şi în afaceri. Pentru că tehnologia implică standardizare, organizare, randament, comunicare, productivitate. La costuri din ce în ce mai reduse, şi ajutându-ne să ne îndepărtăm mai rapid de crize economice mai mari sau mai mici,de scurtă durată sau mai îndelungate. La sfârşitul zilei, dincolo de oportunităţile de business, tehnologia va rămâne mereu o interfaţă către noi înşine. Va fi mereu după chipul şi asemănarea noastră. Iar entuziasmul, pasiunea, căutarea, tenacitatea, puterea de a încerca sau de a renunţa, nu ni le poate da, şi nu ni le poate lua, absolut nicio tehnologie. Imaginea 3D de exemplu şi fascinanta tehnologie din spatele ei nu mai au la fel de multă valoare dacă noi nu reuşim să vedem viaţa, şi pe toţi oamenii din jurul nostru, exact aşa cum ar trebui să îi vedem: Ca o lume cu o corolă de minuni. Pe care să o iubim… Şi Noi Iubim Corola De Minuni A Lumii!

 

 

TEXT SELECTAT ŞI ADAPTAT DIN LUCRAREA: LECŢIILE CRIZEI ECONOMICE- COAUTORI: BOGDAN MIHALAŞCU, VICTOR MIHALAŞCU; EDITURA TECHNO MEDIA, 2011…

 

Victor MIHALAŞCU este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii Bucureşti, al cursurilor de formare de formatori pentru economie şi antreprenoriat organizate de C.R.E.E. în parteneriat cu N.C.E.E. (S.U.A.) şi a fost profesor la renumitul liceu „Ovidius” din Constanţa.

 

Distribuie:
Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media