TABLETA DE Sâmbătă – Daniel Cristescu – Industria auto, noi oportunități pentru generațiile Y și Z

Sâmbăta e ziua lor, aici, la Gazeta Dâmboviței… Sunt elevii mei de azi sau de ieri, sensibili, inteligenți, preocupați de învălmășirile timpului pe care îl trăiesc, alături de noi. În ei cred că mai există o speranță și pentru lumea de mâine… ( Ionuț CRISTACHE)

 

 

Nu mai constituie un secret faptul că România reprezintă un real interes pentru investitorii din domeniul asamblării de automobile și fabricării de componente auto. Forța de muncă ieftină, bine calificată, costuri modice, experiență în relațiile cu partenerii străini, dar și existența unor producători români de componente auto sunt avantaje ce fac din România o piață atrăgătoare în ceea ce privește această industrie.
Cu o istorie bogată în producția de automobile, România deținea la începutul anilor 90 o serie de fabrici cu domeniu de activitate în producția de autoturisme (Mioveni, Craiova, Timișoara), automobile de teren (Câmpulung-Muscel), camioane și utilaje agricole (Brașov), dar și autobuze (București). Dat fiind contextul economico-politic instabil, în ziua de astăzi, singurele companii care își mai desfășoară activitatea sunt cele din Mioveni și Craiova, acestea fiind achiziționate de către investitori străini. Cu toate acestea, datorită expertizei în domeniu acumulată de foștii angajați ai fabricilor enumerate anterior, o serie de noi investiții s-au conturat în ultimii ani în țara noastră. (sursa: Agenția pentru dezvoltare regională vest)
Așadar, făcând o scurtă analiză a companiilor din industria auto care își desfășoară activitatea în România, sectorul angajează sute de mii de români și constituie aproximativ 12% din produsul intern brut. (sursa:economica.net). De asemenea, în 2014 cifra de afaceri generată din vânzarea de automobile a ajuns la 5,4 miliarde de euro, iar fabricile de componente auto au produs în total 12,6 miliarde euro. În 2015 și 2016, vânzările au trecut pragul de 20 de miliarde de euro la nivel de sector. (sursa: businessmagazin.ro) Mai mult, în ultimii ani o serie de companii au ales să înființeze spații destinate producției pe teritoriul țării noastre (Daimler, Continental, Bosch), însă grupul Renault-Nissan rămâne cel mai reprezentativ investitor în domeniu din țara noastră, prin fabrica Dacia din Mioveni.
Chiar dacă Dacia deține supremația pe piață, pentru cele aproximativ 600 de companii care activează în industria auto din România lucrează peste 200 000 de angajați. Mai mult decât atât, progresul tehnologic a dus la schimbări în cerințele posturilor de angajare emise de companii. Așadar, cu un real interes către inovare, domeniul automobilelor se preocupă din ce în ce mai mult de găsirea unor alternative privind alimentarea automobilelor, reducerea costurilor și a impactului asupra mediului, dar și creșterea confortului și siguranței pasagerilor. Totodată, în 2016 Porsche și-a anunțat intenția de a produce în România soluții software pentru mașini autonome.
Fiind vorba de un sector unde sunt din ce în ce mai mult căutate tehnologii de ultimă oră, tinerii devin interesați. Conform unei analize efectuate de portalul de cariera hipo.ro, în topul ofertelor de lucru se află pozițiile de ingineri în vânzări, proiectare, dar și în producție și automatizări. Așadar, chiar dacă majoritatea companiilor au venit în România după 2000 cu scopul de a beneficia de profesionalismul și experiența românilor acumulate în fostele fabrici din industria auto, digitalizarea și progresul tehnologic au făcut ca noi joburi să fie create, noi cerințe să guverneze politicile de recrutare. Cu un avans considerabil în deprinderea competențelor tehnologice, noile generații Y și Z au devenit principala țintă a companiilor.
Totuși, conform publicației online a Ziarului Financiar, deși domeniile de inginerie și IT sunt la mare căutare, lipsa candidaților din rândul acestora a condus la stabilirea de parteneriate între companii și universități, astfel încât tinerii sunt specializați în tehnologii și fluxuri de producție moderne. Des fiind invocată o discrepanță între cerințele companiilor și pregătirea pe care o acumulează studenții în facultate, firmele pun la dispoziție programe de internship și traineeship.
În concluzie, industria auto a reprezentat dintotdeauna un rol fundamental în dezvoltarea economică a României. Chiar dacă multe din vechile fabrici au dispărut, apariția noilor investitori a revitalizat industria, iar oferta joburilor inovatoare oferă oportunități avantajoase pentru tinerii dornici să acumuleze competențe tehnice și digitale.

Valeriana

PNL Alde



Gurmand + Raiman
Daca ti-a placut acest articol il poti distribui:

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Statistici Trafic Google Analytics
Statistici Trafic.ro