kiss2025a.jpg Euroguard InCaseEnergy 	oneminamed_nav.gif

TABLETA DE MIERCURI: Pompiliu Alexandru – Paradoxul lui Zenon și gândirea politică

Pentru Ș. R.

    Zenon din Elea (490-430 î.e.n.) a fost un discipol vestit din școala lui Parmenide. El rămâne cunoscut prin câteva paradoxuri pe care le-a creat. Acestea pun în lumină limite ale intelectului, ale gândirii care nu se poate adecva perfect realității imediate. Avem impresia că putem, cu ajutorul gândirii, să explicăm și să cuprindem într-un mod absolut ce se petrece în realitatea faptelor. Reușim, desigur, să cuprindem cu mintea extrem de multe lucruri – sau nouă ni se par a fi „extrem de multe”, căci necunoscutul rămas este în mod cert și mai mare – dar facem asta în principal în legătură cu modul nostru de a ne adapta la lume. Kant, mai târziu, va medita asupra acestor paradoxuri pe care foarte mulți logicieni au încercat să le „soluționeze” cumva, adică să le transforme în conținuturi care să nu mai lase mintea suspendată. Probabil ați auzit deja despre paradoxul numit „Ahile și broasca”, sau „Arcul și săgeata”. Ambele paradoxuri (tratate de altfel din punct de vedere logic într-o minunată carte de-ale lui Gh. Enescu – Paradoxuri, sofisme și aporii) vorbesc despre imposibilitatea intelectului de a înțelege, concepe mișcarea. Mișcarea ține de un alt ordin ontologic, care scapă complet intelectului. Unde vedem cel mai bine intelectul pus la treabă? Unde obține el „performanțe” mari? În matematică! Când ne exersăm în geometrie, de exemplu, intră în funcțiune această facultate intelectivă. Unde vedem cel mai bine pusă în practică mișcarea? Făcând sport, mișcându-ne în aer liber, alergând precum Ahile, prin iarbă după fluturi sau broaște țestoase. Ne ajută intelectul la ceva atunci când trăim și experimentăm viața aceasta în fapt? Desigur. Putem să „calculăm” o distanță pentru a arunca o piatră, dozându-ne forța și apreciind traiectoria posibilă. Intelectul, în schimb, nu ne spune nimic despre încordarea mușchilor. El ne spune ceva despre linii, unghiuri, distanțe, cantități. Adică, el compară și analizează datele din realitate. Dacă încearcă să „proceseze” mișcarea, adică să-i dea o formă, un conținut intelectiv, nu va reuși, căci intră în contradicție cu unele principii de-ale sale. 

    Zenon ne arată că „mișcarea nu există”! Pentru intelect! Dacă vă grăbiți să spuneți că este un exemplu de prostie, iar pentru „a-i arăta” că se înșală veți defila prin fața lui sau vă veți agita mâna în ochii tuturor, înseamnă că vă pripiți. De fapt, pe vremea respectivă, când Zenon și-a prezentat paradoxul în fața unui auditoriu, un confrate, pentru a-l combate, începe să patruleze ostentativ în fața lui, arătându-i astfel că mișcarea este evidentă. Parmenide pune mâna pe un baston și altoiește pe respectivul individ, spunându-i: „Nu ai priceput nimic!” Normal că mișcarea există, o cunoaștem cu toții. Dar, dacă rămânem doar în sfera intelectului, atunci vom vedea că lucrurile stau altfel. Cum?

    Cunoașteți de la matematică – geometrie – că un segment de dreaptă AB reprezintă o „dreaptă decupată”. Limitele sunt punctele A și B, să spunem că punctul din care pleacă o săgeată, A, și punctul din centrul țintei, B. Între A și B se află o infinitate de puncte. Asta spune logica intelectului. Toată lumea admite așa ceva, căci împărțirea segmentului poate să „meargă până la infinit”, atribuind fiecărui punct și un număr, dacă dorim. Astfel, mișcarea nu poate fi concepută, căci săgeata nu poate parcurge o infinitate de puncte într-un timp finit. Am putea spune că paradoxul se bazează pe o confuzie. Nu este așa; de aceea se numește și „paradox”… Distanța AB este un continuu ce poate fi împărțit în puncte discontinui, acestea fiind chiar infinite ca număr, dar, în realitate nu înseamnă că lucrurile stau la fel! Putem diviza o distanță în segmente sau puncte, dar fizic acestea vor fi limitate ca număr. Intelectul, dacă își aproprie noțiunea de infinit, acesta nu îl mai poate lega de realitatea fizică fără să nu cadă într-un fel de blocaj. Lumea fizică nu este continuă și divizibilă la nesfârșit – chiar dacă încă se mai caută acea particulă a-tomos, indivizibilă, care ar constitui punctul ultim material de la care se poate totul construi. Pare că avem de-a face cu o ruptură la mijloc, o ruptură între gândire și realitatea gândită, adică un fel de neadecvare, de neconcordanță. Aristotel, care vorbește despre un adevăr corespondență (corespondența dintre ceea ce spun și ceea ce există în fapt), pare a avea limite, căci nu întâlnim niciodată această corespondență într-un mod perfect. 

    Acum, putem oare gândi acest paradox ca aplicabil în sfera politică? Aici nu este vorba despre mișcări și despre distanțe. Aici vorbim despre acțiune socială/politică și dinamică socială/politică. Mișcările sociale nu sunt de aceeași natură cu mișcările obiectelor în natură. Termenul de „mișcare” este luat aici într-un sens figurat, printr-un fel de mutație sau transformare semantică. Trebuie să „arăm” mult conceptual pentru a înțelege de ce stau lucrurile astfel. Paradoxul zenonian se dublează acum. În primul rând, când vorbim despre „dinamică socială” înțelegem și nu înțelegem în același timp că este vorba despre o formă de „mișcare”. Este vorba despre o transformare, iar aceasta poate fi – și este – reprezentată grafic, geometric, ca „plecând” dintr-un punct și „ajungând” în alt punct în timp. Deci… suntem îndreptățiți să vorbim despre un tip special de mișcare atunci când vorbim despre o dinamică socială. Un comportament social – de simpatie sau de creștere a antipatiei, care merge de la ignoranță, neutralitate până la violență – poate fi înțeles ca mișcarea unei săgeți care se deplasează spre o țintă. Avem, politic vorbind, scopuri pe care dorim să le atingem în timp. Facem ceva în acest sens, acționăm și ne deplasăm. Să fie gândirea politică, cea care urcă spre înălțimile unei ierarhii, ruptă de realitate în sensul paradoxului lui Zenon? Să fie aceasta un fel de geometrie zenoniană care vede lucrurile într-un continuu uniformizat artificial, iar realitatea socială căreia i se aplică acest model de gândire să fie extrem de discontinuu și diversificat atât de mult încât orice formă de uniformizare îi periclitează existența și înțelegerea? Nu este vorba doar despre o separare între teoretic și practic; este vorba despre mai mult decât atât! Gândirea politică inventează concepte și noțiuni care urmează o logică a intelectului care „se amestecă” în treburi ce-i depășesc limitele sale. Intelectul este la putere acum, și creează o structură intelectivă extrem de logică, pertinentă din punct de vedere logic. Dar, când această logică trebuie să coboare în lumea reală limitată, se confruntă cu dificultăți pe care nu și le poate explica. De ce, în ciuda political correctness (nu știu de ce se folosește încă formula în engleză, deși avem și noi românescul „corect/corectitudine politică”), care este atât de artificial, de inadecvat realității, oamenii se comportă mai departe extrem de „natural”, ignorând această hachiță conceptuală? De ce gândirea politică nu renunță la aceasta? Trenul lumii trece prin norul de muște al corectitudinii politice nestingherit. Modificări există, spune gândirea politică. Da! Norul de muște murdărește farurile și parbrizul, iritând conductorul. Totuși, unele construcții ale gândirii intelective politice par totuși să zdruncine lumea. În laboratoarele Kremlinului se inventează neo-naziști, se falsifică istoria pentru a putea „justifica” acțiuni concrete cumplite, în urma cărora o lume întreagă suferă. Așa este! Paradoxal lucru; lumea se mișcă împinsă de o gândire care pare ilogică. O gândire blocată și blocantă, paradoxală, una care ne spune că lucrurile stau într-un fel, și astfel realul se combină cu irealul. Societatea nu se mișcă, nu este dinamică în sensul că se „deplasează” spre un scop, spre o finalitate – precum programul politic comunist, nazist, cel de eliberare în care războiul se numește „misiune militară specială” ș.a.m.d. – ci societatea vibrează între utopie și distopie, între real și ireal.

Distribuie:
Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media