kiss2025a.jpg Euroguard InCaseEnergy 	oneminamed_nav.gif

TABLETA DE DUMINICĂ – Erica OPREA – Alegeri și alegeri

Este unul dintre subiectele cele mai abordate în media în perioada recentă. Candidați, analiști politici, jurnaliști, oameni de rând, cu toții discută, dezbat, se contrazic, încearcă să convingă, să lămurească sau să se lămurească, să găsească un răspuns la întrebarea: „eu cu cine votez?”. Nu o să adaug și eu un text în plus la această lungă listă de dezbateri deja existente, ținând cont că suntem suprasaturați de acest subiect, de altfel prea amplu și întortocheat pentru a-l cuprinde într-o tabletă. Cu toate acestea, aleg să tratez sensul mai general al termenului, referindu-mă la deciziile pe care suntem nevoiți să le luăm zi de zi. Evoluția umanității, mai ales prin aceea a tehnologiei și comunicațiilor, a adus cu sine o gamă din ce în ce mai largă de posibilități, aflate în imediata noastră vecinătate, gata de a fi culese în orice clipă. Aparent, conjunctura pare una benefică, dar ce facem când avem atâtea opțiuni? Cum facem cea mai bună alegere? Există așa ceva?

Ne începem fiecare zi cu decizii pe care le luăm cu responsabilitate sau din automatism, ignorându-le efectele, neatenți la înșiruirea lor ca într-un joc de domino. Cereale sau omletă? Mers cu mașina, cu metroul sau pe jos? De cele mai multe ori, alegem din reflex, din obișnuință, făcând apel la experiențele noastre din trecut, la instincte primare, la educație sau la deprinderi formate cultural. Pe acest tip de hotărâri se bazează domeniul vânzărilor, folosind afecte precum frica, durerea sau plăcerea pentru a determina potențialii clienți să cumpere rapid, involuntar, pentru a-și satisface acea dorință sau necesitate, pentru a crede că, prin produsul cumpărat, poate atinge modul de viață la care aspiră. În momentul în care apare și o doză de conștientizare în timpul procesului, lucrurile se complică. Atunci când dorim să luam o decizie și avem de optat dintre mai multe moduri de a rezolva acea dilemă, creierul nostru intra in acțiune, consumăm energie gândindu-ne ce anume să alegem, iar acest lucru produce, într-o oarecare măsură, stres. Cu cât mai multe decizii avem de luat, cu atât mai mult stres se acumulează în interiorul nostru, mai ales atunci când nu știm dacă decizia pe care o avem de luat urmează să aibă un impact redus sau important asupra viitorului. 

De ce apare teama în fața alegerilor? Poate pentru că nu ne simțim suficient de maturi, ne temem de consecințele deciziilor asupra noastră, dar și asupra celorlalți, ne preocupăm legat de modul în care cei din jur vor judeca aceste decizii, nu vedem importanța unei alegeri în momentul în care ea apare, nu suntem suficient de bine informați, suntem presați de timp sau suntem influențabili. Cu toate acestea, este o variantă benefică să nu mai luăm decizii, să lăsăm teama să ne determine să fim pasivi în fața lor?  O decizie pe care nu o luăm, o va lua altcineva pentru noi. O înlănțuire de astfel de decizii poate duce la o viață trasată de altcineva, în care noi avem doar rolul de actori. Suntem dispuși să trăim o astfel de viață? Nu o astfel de viață am ajuns să trăim neparticipând la vot, așteptând de la alții să facă ceva pentru noi? Chiar și în momentul în care alegem în mod activ ceva, acea hotărâre este influențată de experiențele noastre anterioare, de anturaj, de reperele despre bine și rău preluate din mediul în care ne-am format, de oamenii pe care îi admirăm, de cine aspirăm să fim sau cine vrem să părem că suntem.

În momentul în care ne privim existența ca pe suma alegerilor pe care le-am făcut de-a lungul timpului, ca pe suma influențelor oamenilor pe care i-am întâlnit, nevoia de responsabilizare crește, dorința de a lua decizii conștiente se acutizează. Important este ceea ce facem atunci când ne hotărâm să facem o anumită alegere. Făcând referire la un termen din mediul de afaceri, și anume costul de oportunitate, putem face apel la strategii care să ne ajute să câștigăm cât mai mult, pe termen lung, de pe urma alegerii noastre. Costul de oportunitate reprezintă valoarea celei mai bune dintre șansele potențial sacrificate, la care se renunță atunci când se ia o decizie. Altfel spus, el măsoară cea mai mare pierdere dintre variantele pe care le-am putea sacrifica, considerându-se că acea alegere ar reprezenta câștigul. Alegerile sau au un anumit cost, deoarece atunci când se ia o anumită decizie și se optează în favoarea aceleia, sunt sacrificate celelalte. Tocmai de aceea simțim că ne este mai ușor să alegem dintre mai puține variante, deoarece sacrificăm mai puțin atunci când luăm acea decizie, renunțăm la mai puține posibilități potențial benefice.

Acest principiu economic poate fi considerat și ca un principiu util în a ne guverna viața. Suntem dependenți de alegeri și ne aflăm în mod constant în fața dualității, avem de-a face zilnic cu numeroase posibilități, oportunități. Orice alegere e un cost sau o investiție, fie că suntem conștienți sau nu de acest lucru. Suntem dispuși să investim în mod conștient în noi și în ceea ce ne înconjoară?

ERICA OPREA e absolventă a  UNAP – București, are delicatețea desenelor sale, e un talentat artist plastic, care transformă, cum spune, emoțiile în culori și este, desigur, absolventă de „Carabella”…

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media