kiss2025a.jpg Euroguard InCaseEnergy 	oneminamed_nav.gif

PUNCT ȘI DE LA CAPĂT – Amalia DRAGOMIR – Femeia care a urât luna

   Vera Novac locuia la marginea unui sat uitat de lume, într-o casă care părea că n-a fost construită, ci amintită. Era o femeie tăcută, cu ochi negri, aproape violeți în lumină slabă, și cu o prezență care făcea câinii să tacă și ceasurile să se oprească. Nimeni nu o văzuse râzând, nimeni nu o văzuse plângând. Dar toți o văzuseră, măcar o dată, privind luna cu o ură atât de adâncă încât aerul părea să se închege în jurul ei.

   Spuneau că nu ieșea din casă în nopțile cu lună plină. Și nu doar că nu ieșea — își acoperea toate oglinzile cu cearceafuri negre și stingea orice lumină. Doar întunericul și ea, singură cu o teamă care mirosea a cenușă și somn vechi.

   Ceea ce nimeni nu știa era că Vera n-a fost întotdeauna Vera. Cu mult timp în urmă — într-o viață de care doar fragmente îi mai rămăseseră prin vis — fusese altcineva. Sau poate altceva. Într-o noapte, într-un vis ce părea mai viu decât realitatea, i se arătase o femeie cu fața acoperită de pânză, care îi spusese: „Ți-ai dorit să uiți. Ți-am oferit uitarea. Dar luna n-a uitat.”

   În fiecare lună, pe 14, Vera mergea în pădure, la copacul ars din Valea Adâncă, și scrijelea în coaja lui un cuvânt: anamnesis. O făcea cu un cuțit ruginit, cu mâna tremurândă, iar sângele care curgea nu părea al ei. Nu-și amintea nimic a doua zi. Dar rana rămânea. Într-o noapte de aprilie, luna s-a ridicat pe cer mai aproape decât oricând. Nu mai era galbenă, ci albăstrie, metalică, rece ca o rană veche. Oglinzile din casa Verei au rămas neacoperite, deși ea nu știa de ce. Stătea în fotoliu, privind propria reflexie. Și reflexia a început să zâmbească înaintea ei.

   „Te-ai întors,” i-a spus imaginea.

   „Cine ești?” a întrebat Vera, cu vocea unei fetițe care-și vede umbra pentru prima oară.

   „Sunt ceea ce ai fost înainte să fii tu. Sunt ceea ce ai ales să uiți.”

   Și deodată, totul a revenit. Un val de conștiință străveche, o lume nespusă — nu pământeană, nu omenească. Un jurământ rostit în fața unei entități orbitale, care promitea nemurirea în schimbul renunțării la adevăr. Vera fusese un suflet călător, o căutătoare de sens, și găsise ceva ce nu trebuia descoperit: că luna nu e un astru, ci un ochi. Că privește. Și că cine o urăște, o cunoaște. Casa a început să vibreze. Nu fizic, ci existențial. Pereții își pierdeau forma, transformându-se în concepte: „frică”, „timp”, „pedeapsă”. Podeaua s-a transformat în memorie. Ușile s-au transformat în alegeri.

   Vera a început să râdă. Sau să plângă. Sau amândouă, căci râsul și plânsul sunt fațetele aceleiași cunoașteri când adevărul e prea mult. Apoi a dispărut. A doua zi, vecinii au intrat în casă și au găsit-o goală. Doar o oglindă rămasese. Și în ea, luna. Zâmbea.

Amalia Dragomir este content writer, omul din spatele tastaturii, de peste tot, de nicăieri și, mai ales, absolventă de „Carabella” târgovișteană…

Distribuie:
Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media