O scurtă lămurire de început: sunt convins că un sistem formal de tip religios nu poate descrie cu precizie sistemul realității. Vocabularul religios însă poate fi foarte folositor, el arhivează într-un mod unic istoria relației omului cu inefabilul, cu depărtarea, cu neverosimilul, în felul acesta avem un rezervor referențial în care se poate umbla în mod interpretativ, non-canonic, pentru a ilustra stări ce deseori nu pot fi descrise altfel.
https://www.youtube.com/watch?v=PQZhN65vq9E&ab_channel=FlorenceMachineVEVO
N-aș spune că fac o treabă mai bună decît The Source ft. Candi Staton dar FLorance + the Machine dau totuși un suflu nou acestui imn al ringului de dans, mesajul este simplu: nu te lăsa pradă disperării, există o dragoste cerească ce ne susține pe toți.
„Time after time I think, „Oh, Lord, what’s the use?”
Time after time, I think it’s just no good
‘Cause sooner or later in life, the things you love, you lose
But you’ve got the love I need to see me through.
Sometimes I feel like throwing my hands up in the air
‘Cause I know I can count on you, oh
Sometimes I feel like saying, „Lord, I just don’t care”
But you’ve got the love I need to see me trough”
„De fiecare dată cred, „Doamne care este rostul?”
De fiecare dată cred, că nimic nu este bine
pentru că mai devreme sau mai tîrziu, lucrurile pe care le iubești, le pierzi
dar Tu ai iubirea de care am nevoie pînă la capăt.
Cîteodată îmi vine să îmi arunc mîinile în sus
pentru că știu că pot conta pe Tine
Cîteodată îmi vine să zic „Doamne nu îmi pasă”
dar Tu ai iubirea de care am nevoie pînă la capăt”
https://www.youtube.com/watch?v=XbByxzZ-4dI
Singurătatea omului inadecvat este o temă pe care UNKLE (DJ Shadow și James Lavelle) au explorat-o de multe ori în instrumentalele lor dense și întunecate, în această piesă au adăugat și deznădejdea unei vieți din care iubirea a fost evacuată complet. În textul selectat există un „interlude” care lipsește în videoclip, oricum pentru un DJ duet cum este UNKLE, versurile nu sunt atît de importante. Recomand însă cu tărie vizionarea pînă la final a clipului realizat de faimosul Jonathan Glazer, acest „short” este un exemplu de vîrf al unui gen ce și-a atins probabil culmea expresiei la sfîrșitul anilor 90 .
„I’m a rabbit in your headlights
Christian suburbanite”
interlude: „If your frightened of dying and you’re holding on
You’ll see devils tearing your life away
But … If you’ve made your peace
Then the devils are really angels
Freeing you from the earth”
„Sunt un iepure în fața farurilor tale
creștinule din suburbii”
interlude: „Dacă ți-e teamă de moarte și încă te mai agăți
vei vedea demoni sfîșiindu-ți viața
dar… dacă ți-ai găsit pacea
demonii sunt de fapt îngeri
ce te eliberează de pe Pămînt”
- Iubire de sine prin invocare
https://www.youtube.com/watch?v=NLZRYQMLDW4&ab_channel=KendrickLamarVEVO
Pentru mulți europeni astăzi, creștinismul pare structura însăși a istoriei, au fost vremuri însă în care această credință era doar un cult marginal. Puterea bisericii s-a construit la început pe truda și martiriul unui număr mic de oameni care au pus credința lor înaintea metehnelor lumii în care trăiau. Într-un mod asemănător (evident la altă scară) suntem martori astăzi la felul în care poeții unor grupuri marginalizate istoric își asumă un ton profetic, glorios, ce este tradus de cei instalați deja în ordinea socială a momentului ca trufie și exagerare. Cred că asistăm la efortul autodidact al unor voci ce își caută identitatea. Kendrick Lamar este o astfel de voce a generației sale.
Notă tehnică: în Hip-Hop versurile se numesc „bars” și au, în cazul anumitor rapperi, rime în interiorul versului, rime între silabe, aliterații și repetiții ce țin versurile suprapuse pe ritmul piesei, „cuts”, „breakes” și nu în ultimul rînd referințe și jargon greu inteligibile unui român, așa că este necesar ceva efort pentru a face sens din codul unui artist precum Kendrick Lamar.
„I got, I got, I got, I got
Loyalty, got royalty inside my DNA
Cocaine quarter piece, got war and peace inside my DNA
I got power, poison, pain and joy inside my DNA
I got hustle trough, ambition flow inside my DNA
I was born like this, since one like this, immaculate conception
I transform like this, perform like this, was Yeshua new weapon
I don’t contemplate, I meditate, then off your fuckin’ head”
„Am, am, am, am
loialitate, am regalitate în ADN-ul meu
am un sfert de cocaină (7 grame), am război și pace în ADN-ul meu
am putere, otravă, durere și bucurie în ADN-ul meu
am șmecherie prin, ambiție curs în ADN-ul meu
m-am născut așa, de cînd Acel așa, concepția imaculată
mă transform așa, performez așa, am fost noua armă a lui Yeshua (numele ebraic a lui Isus)
nu contemplez, eu meditez, apoi jos cu nenorocitul tău cap”
https://www.youtube.com/watch?v=L3wKzyIN1yk&ab_channel=RagnBoneManVEVO
Deși piesa nu are niște versuri prea sofisticate, livrarea corpolentului MC britanic este foarte percutantă.
„Maybe I’m foolish, maybe I’m blind
Thinking I can see trough this and see what’s behind
Got no way to prove it, so maybe I’m lying
But I’m only human after all
Don’t put the blame on me…
‘Cause I’m no prophet or Messiah
You should go looking somewhere higher”
„Poate este prostesc, poate sunt orb
crezînd că pot privi prin asta și să văd ce este în spate
nu am cum să o dovedesc, așa că poate mint.
Dar sunt doar om pînă la urmă
nu pune vina asupra mea…
Pentru că nu sunt un profet sau un Mesia
așa ceva trebuie căutat mai sus”
https://www.youtube.com/watch?v=34Na4j8AVgA&ab_channel=TheWeekndVEVO
Cînd valoarea de sine se reprezintă exclusiv prin obiecte și prin alterări artificiale ale neurochimiei, iubirea se mineralizează. Dacă aveți vreodată ocazia să ascultați această piesă pe un sistem audio hi-end nu ezitați, sound-design-ul Daft Punk merită tot efortul.
„100 on the dash get me closer to God
We don’t pray for love, we just pray for cars
House so empty, need a centerpiece
20 racks a table cut from ebony
Cut that ivory into skinny pieces
Then she clean it with her face man I love my baby”
„100 (de mile) pe bord mă apropie de Dumnezeu
nu ne rugăm pentru dragoste, ne rugăm doar pentru mașini.
Casa arată goală, are nevoie de o piesă centrală
20 000 (1rack = 1000$) pentru o masă făcută din abanos
taie fildeșul (cocaina) în linii subțiri
apoi ea le curăță cu fața, sunt îndrăgostit de iubita mea”
https://www.youtube.com/watch?v=HPuj6UISMhs&ab_channel=Stormzy
Stormzy este un artist Grime, acest stil, oarecum corespondentul din UK al hip-hop-ului din USA – varianta agresivă, acoperă de obicei subiecte ca: violența urbană, justiția socială, bani, crimă, styling. Este destul de surprinzător să auzi un gospel autentic pe un album dominat de piese interzise minorilor, chiar dacă pe coperta discului avem o interpretare „gangsta” la „Cina cea de taină” a lui Da Vinci. Stormzy însă este un personaj aparte, printre altele, a ajuns anul trecut pe coperta revistei TIME, ediția Next Generation Leaders. Vă recomand energia pozitivă a acestui imn cu „beat” Grime oricînd, inclusiv în afara sărbătorilor legale.
„Yeah, I’m Abigail’s yout, but I’m God’s son
But I’m up now, look at what God’s done
Now I real talk, look at what God did …
You saved this kid and I’m not your first
It’s not by blood and it’s not by birth
But oh my God, what a God I serve”
„Da, sunt băiatul lui Abigail, dar sunt fiul Domnului
Iată-mă sus acum, uite ce a făcut Dumnezeu
spun adevăr acum, uite ce face Dumnezeu …
Ai salvat acest copil și nu sunt primul
nu prin sînge, nici prin naștere
dar Dumnezeule ce Dumnezeu slujesc”
ROBERT MARIN este absolvent de Arhitectură și de… „Carabellă” târgovișteană.