Citesc sau poate recitesc o lege, căci este una dintre primele ale existenței mele îndepărtate de școlar și timpul șterge amintirea acțiunii, cu numărul 11 din 13 mai 1968, privind învățămîntul din Republica Socialistă România, emitent Marea Adunare Națională, publicat în Buletinul Oficial nr. 62 din 13 mai 1968.
https://legislatie.just.ro/public/DetaliiDocument/46715 În Titlul IV, Capitolul II, Procesul de învățămînt, Articolul 90 prevede: ,,Activitatea instructiv-educativă se desfășoară în baza planurilor de învățămînt, a programelor școlare și a manualelor școlare. Planurile de învățămînt și programele școlare pentru disciplinele de cultură generală se elaborează de Ministerul Învățămîntului. Programele școlare pentru disciplinele de specialitate se elaborează de ministerele și celelalte organe centrale interesate și se aprobă de Ministerul Învățămîntului.” Sunt și alte prevederi, de citat fără nostalgie, dar de citit pentru claritate, organizare formală și proprietatea termenilor, așa cum au spus elevii ce tocmai terminară proba de competențe de comunicare în limba română la bacalaureatul de iarnă 2025, dacă au avut bilet cu stilul juridic-administrativ și lege de analizat.
Au trecut 57 de ani. Mulți, puțini au trecut peste această lege, s-au prăfuit și au căzut unele dintre cuvintele sistemului, dar multe au rămas, simple, clare, organizatoare. Am crescut cu ,,activitate instructiv-educativă, programe școlare, manuale școlare.’’ Le recunoașteți, sunt încă în sistem, nu? Ce nu s-a păstrat, deși părea mai prietenos, este ,,plan de învățămînt’’, care a devenit, oarecum biciclistic, ,,plan-cadru.’’ Nu știu când s-a schimbat denumirea, dar aștept completări. Așa cum așteaptă și cel care propune schimbări majore de curriculum pentru elevii din învățământul liceal.
Personal ori instituțional, cred că nu e cineva singur sau sigur 100%, dar unii oameni trebuie asigurați în procent de valorile și opiniile celorlalți, mai ales dacă respiră în același sistem. Fără a fi o laudatio, mi-ar plăcea să știu că este apreciat un conducător de minister care are în atenție binele intelectual al copilului și în grijă viitorul unui tânăr complet și își asumă schimbarea unei paradigme care ne-a rămas mică și ne strânge fix în punctele esențiale și intelectuale. Cu un nume aproape predestinat, un om propune alt plan-cadru și îl supune dezbaterii, pentru toate categoriile de vârstă și profesie, cu o listă de idei asumată și argumente superioare. Vom vedea, ca spectatori, gânditori sau reflectori, ce va fi construit din planul propus și supus dezbaterii. Va reuși 100%? Poate mai puțin, dar nu departe de 100%. Sper. Sincer și dezinteresat.
Ne vedem, ne citim și aflăm.
Târgoviște, 4 februarie 2025
Tatiana GHIȚĂ este absolventă a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași, profesoară la Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino”, din Târgoviște, dascăl de elită al învățământului dâmbovițean…