În anul 1900 se va încheia tranzacția cu o firmă reprezentantă a unei societăți germane, aceea a „Fraților Kepich”, care producea lămpile numite Washington. Pentru început s-au instalat 4 lămpi în Grădina Publică.
Apare însă și concurența. Un mecanic târgoviștean pe nume M. Tuttman creează un nou tip de lampă, net superioară celei furnizată de către frații Kepich, botezată „.Lumina județului Dâmbovița” pe care începe să o fabrice în serie. Aceasta era mai ieftină și mai eficace.
Autoritățile vor folosi atât lămpile „Washington” cât și cele „Tuttman”. Astfel, numărul celor instalate va crește și anume: în Grădina Publică la Gară, la Cazarma Regimentului 22 Dâmbovița, în Piața Oborului săptămânal.
În anul 1905, prin Decret Regal, pe Bulevardul Gării sunt înlocuite toate felinarele cu lămpi cu petrol de tip Washington.
În anul 1910, încep lucrările de electrificare a orașului, astfel că după 3 ani s-a introdus curentul electric, încheindu-se un contract cu o firmă austriacă care va construi o uzină electrică cu 2 motoare de câte 250 cai putere. Instalarea s-a făcut cu cabluri de cupru care au satisfăcut cu prisosință iluminatul public, un pas important spre occidentalizarea urbei. Ambele lucrări s-au executat prin împrumuturi la o casă de credit a statului finanțată de către Banca Națională.
Cetățenii au început să își instaleze și ei în case lumina electrică constatând beneficiile extraordinare date de folosința acestui mod de iluminat. După împlinirea acestui deziderat, în locuințe lumina a început să ardă fără măsură, pe vremea aceea neexistând contoare, drept pentru care plata se făcea după numărul camerelor.
Odată cu introducerea curentului electric, lămpile cu petrol au fost strânse de pe străzi și vândute unor primării comunale sau orășenești din județ sau din țară.
În timpul primariatului dr. Vasile Petrescu, a avut loc dublarea capacității de producție a uzinei electrice, care între anii 1913-1914 devenise insuficientă pentru nevoile comunității. În acest scop au fost cumpărate 2 motoare noi, fiecare de câte 500 cai putere.
Cel care s-a preocupat cu mare grijă și abnegație de modernizarea uzinei electrice a fost directorul de origine germană Faren Grüber.
Doamna Catrinel Lăzărescu-Tănase scrie, cu sufletul deschis, despre Târgoviștea noastră și este martora unor istorii impresionante ale Cetății…





Facebook
WhatsApp
TikTok


































