JURNAL DE CORPORATIST – Teodor Constantin BÂRSAN – Paradoxul empatiei

Mi s-a atras atenția, de multe ori, că în articolele mele sunt foarte critic, foarte intransigent, intolerant, caustic. Mi s-a sugerat, îndreptățit de altfel, că ar trebui să practic mai mult și să îmi însușesc virtutea empatiei. Fiind o virtute, o însușire, o facultate emoțională de  care mulți astăzi duc lipsă, de aceea este cauza multor conflicte interpersonale, între culturi, comunități, națiuni. În fond „Iubește-ți aproapele ca pe tine însuți” și „Fă altora ceea ce  ai dori să ți se facă și ție” sunt învățături creștine care vorbesc despre iubire și desigur cuprind această virtute a empatiei. Empatia, în fond, este dimensiunea emoțională a înțelegerii.

Fiind sociolog, ca profesie, am vrut să înțeleg unde greșesc, de ce nu sunt capabil de empatie. Cum aș putea să înțeleg, în sensul sociologic al cuvântului, fără a avea empatie, fără a mă putea pune în poziția celorlalți, să încerc să trăiesc cu frustrările lor, emoțiile și sentimentele lor? Am luat astfel fiecare articol scris în ultimul an și l-am analizat într-un, poate, benefic efort de autocritică. Cu excepția unor neînsemnate răbufniri la adresa politicienilor nu am găsit manifestări rasiste, homofobe sau de altă natură. De altfel, nu am criticat niciodată individual un membru al unei minorități etnice sau de o altă orientare sexuală, culturală sau de alt gen. În fond, nu poți emite judecați de valoare universale și afirmații despre un singur individ. Individul este mult prea complex să-l cuprinzi intr-o simplă analiză.

Da, mi se poate spune că nu am fost empatic cu o ideologie sau alta. Accept acuzațiile și pledez vinovat. Empatia față de agende, ideologii și îndoctrinări este o contradicție. Pot să fiu empatic cu orice  om, de orice etnie, rasă, orientare, nu pot fi empatic însă cu ideologiile post modernității, așa cum nu pot fi empatic cu marxismul, anarhismul, marxism-leninismul, fascismul, nazismul sau stalinismul. Atunci când intenția ideologiei și ideologilor este de a deturna un anumit discurs, o anumită ordine, de a crea conflict și haos nu găsesc resurse interioare pentru a fi empatic. Vedeți, o ideologie nu este un discurs natural sau un sistem filosofic. Ideologia privește omul conceptual, rezidual și marginal. Orice ideologie așază ființă umană pe un pat procustian, de unde omul iese infirm și slut, în convingerea ideologiei însă este perfect. Ideologiile sunt lipsite de empatie. Its our way or the highway. În afara ideologiei nu există salvare.

Și tocmai aici apare paradoxul empatiei. Cum să fii empatic cu o ideologie care sluțește sufletul, cu o ideologie care nu înțelege empatia și o consideră un simplu mijloc, o unealtă de manipulare, iar nu un scop în sine?

TEODOR  CONSTANTIN  BÂRSAN este sociolog, poet și prozator, corporatist de… Irlanda, dar nu a uitat Târgoviştea adolescenţei lui…

Distribuie:

Regata Turbnobio

Valeriana Gurmand + Raiman

Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

#Citeste si:



Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public
Flax Gopo
Webhosting Armand Media Star Sistems Security - Paza si protectie

Lasă un răspuns

Info politica de confidentialitate

Cititorii Gazetei - Google.com
Cititorii Gazetei - Trafic.ro