ortooxacell kiss2022.gif Flax

IPOTEZE DE LUCRU – Iulian MAREȘ – Povești de viață

Iulian  MAREȘ este unul dintre foștii mei elevi. Proiectul despre care ne va vorbi aici, prin mai multe povești de succes, povești de viață se numește Balkan Development Support și este o asociație tânără, ce reunește oameni cu experiență, profesioniști în sectoarele lor și creativi în ceea ce fac. Este o echipă internațională, iar obiectivul lor este să contribuie „la dezvoltarea economică, culturală și socială a locurilor unde trăim. Vom aplica lecțiile pe care le-am învățat în timp, ne vom folosi de mijloacele de care dispunem în mod firesc și de resursele pe care le putem accesa direct sau cu sprijinul prietenilor noștri, de acum sau de mâine. Considerăm că abordarea „oameni pentru oameni” e cea mai eficientă și că dezvoltarea durabilă pornește de la identificarea corectă a necesităților individuale și colective, dar solicită și punerea în evidență a perspectivei de satisfacere a fiecăreia. Ne propunem să aducem la un loc resurse și mijloace, pe care să le facem accesibile oamenilor orientați către viitor, caracterizați de onestitate și seriozitate, ce sunt interesați de bunăstarea comunităților din care fac parte.” (Ionuț  CRISTACHE)

 

   Patru liceeni vor face un curs introductiv în lumea fondurilor de investiţii la SAFI Invest. Aculturația este un proces prin care o comunitate preia elemente de cultură materială și spirituală de la o altă comunitate, aflată pe o treaptă superioară de dezvoltare. De pildă, este ce s-a întâmplat cu și prin intermediul tinerilor români plecați la studii la Paris în secolul al XIX-lea. Din fericire pentru țară, aceștia aveau conștiința decalajului care trebuia recuperat și un simț al datoriei emanat de statutul lor de elită a societății, iar deceniile ce au urmat au confirmat beneficiile scontate prin supunerea lor deliberată la procesul de aculturație respectiv.

   Asociația pe care o conduc, Balkan Development Support, s-a născut cu un ochi la trecut și un altul spre viitor, întrucât are în echipa sa români și muntenegreni, pentru care lecțiile trecutului au o însemnătate aparte, fie că ne gândim de dureroasa destrămare a Iugoslaviei, fie că ne amintim de România din decembrie ’89 și din anii imediat următori. Ne-a unit dragostea pentru locurile din Balcani de unde venim.

   La rândul nostru, am avut parte de aculturație, în diverse contexte și perioade de timp, pe traiectoria de carieră a fiecăruia. Îi înțelegem pe deplin utilitatea și ne-am propus să o facilităm celor mai tineri decât noi, aflați astăzi în zone unde progresul este o necesitate, în termeni economici, sociali și culturali. Am realizat până acum șase proiecte având această menire, în colaborare cu parteneri minunați. Am reușit deocamdată să ajungem la licee din județele Ialomița, Constanța și Dâmbovița, cu un plus de implicare din partea noastră pe cel dintâi menționat.

   Al șaptelea proiect a venit natural și privește educația financiară, ca și cel care l-a precedat imediat. Primul proiect circumscris acestei sfere s-a adresat elevilor din ciclul gimnazial, fiind livrat de Asociația Simplon România, din Cluj-Napoca, căreia noi i-am intermediat colaborarea cu Liceul Tehnologic din orașul ialomițean Fierbinți-Târg. Al doilea proiect, însă, ne-a oferit ocazia să ridicăm cu mult ștacheta.

   De această dată, partenerul care ne sprijină este SAI SAFI INVEST S.A., primul administrator de fonduri de investiții din România, a cărei conducere a răspuns pozitiv, cu deosebită deschidere chiar, unei propuneri neobișnuite: să ofere un curs introductiv în lumea finanțelor, a piețelor de capital, a fondurilor de investiții pentru patru elevi care, în estimarea asociației noastre, foarte probabil vor face parte din viitoarea elită a țării. Iată motivele pentru care am avansat această provocare:

   Am avut prilejul să lucrez câțiva ani în sectorul bancar și a fost o experiență profesională pe care o încadrez, fără dubii, în categoria „proces de aculturație”. Ceea ce mărturisesc acum nu e o laudă la adresa băncilor, deoarece eu însumi am fost, la un moment dat, „victima” uneia dintre ele. În mod ironic, însă, a fost nevoie să ajung angajatul altei bănci, ca înțeleg exact greșeala făcută în cazul meu, cu ani înainte.

   Nu doar că am învățat lucruri noi, ci am constatat că plusul de cultură organizațională pe care l-am dobândit a venit în completarea experienței formative acumulate în anii precedenți. Mai târziu, după ce părăsisem deja sistemul bancar, am realizat că însăși paradigma de viață după care mă orientam, implicit și cea profesională, erau îmbunătățite. Prin urmare, am convingerea că imersarea celor patru elevi, chiar și pentru scurt timp, în universul financiar pe care îl vor prezenta profesioniștii de la SAI SAFI INVEST S.A. le va fi benefică. Mă aștept să simtă, la rândul lor, că fac obiectul unui proces de aculturație, din care vor ști să extragă învățăminte folositoare pentru viitorul lor parcurs de carieră și în contextul căruia vor avea trăiri formative, potrivite nevoilor intime din personalitatea fiecăruia.

   Îngăduiți-mi o digresiune, vă rog, dacă tot am menționat dimensiunea formativă: două dintre experiențele ce mi-au fost prilejuite de munca în sectorul bancar prezintă relevanță în raport proiectul oferit acum de SAI SAFI INVEST S.A. Este un foarte scurt punct de vedere personal, e motivația proprie pentru susținerea educației financiare în rândul tinerelor generații.

   O primă astfel de experiență a constat în lectura unei excepționale cărți, celebră deja – „Stăpânii finanțelor. Cei patru bancheri care au ruinat lumea”, scrisă de Liaquat Ahamed – ce demonstrează vinovăția morală și faptică a celor patru somități bancare ale epocii pentru marea criză financiară care a lovit lumea în anul 1929. Iarăși puțin ironic, această carte mi-a fost pusă în mână de un bancher, prieten drag, ca un discret avertisment cu privire la orbirea și auto-suficiența de care suferă uneori „casta” elitei financiare.

   A doua experiență pe care o evoc a constat în participarea la câteva proiecte de educație financiară oferite pentru copii și adolescenți de banca al cărei angajat eram. Am văzut cu ochii mei entuziasmul lor și am remarcat cu egal entuziasm ușurința cu ei preluau noțiuni din activitatea bancară ce sunt străine pentru majoritatea populației. Îmi aduc aminte clar sentimentul de încredere pe care mi l-au dat și cum mi-am spus în minte atunci că „țara are un viitor” cu acești copii și tineri.

   Sunt conștient că este un ecartament între nivelul de maturitate la care a ajuns, după aproape 30 de ani de la înființare, această societate de administrare a investițiilor și nivelul de liceu la care se află elevii. Dar, cei pe care urmează să îi selectăm vor fi cei mai apți să reducă prin puteri proprii o dublă distanță: pe de o parte, cea dintre bagajul lor cognitiv actual și complexitatea activității specifice fondurilor de investiții, iar pe de altă parte, cea dintre setul de aptitudini ce îi caracterizează acum și excelența profesională la care vor ajunge mâine.

   În rezumat, cursul oferit în cursul lunii aprilie a.c. de SAI SAFI INVEST S.A. le va prilejui o călătorie “cu liftul”, către viitor. Spre norocul lor, e și reversibilă. În paralel, noi ne vom asuma o discretă componentă de mentorat, pentru că întotdeauna ne-a preocupat trasabilitatea eforturilor noastre.

   Elevii provin din două instituții de învățământ aflate în contexte socio-economice diferite și având profiluri educaționale diferite, dar nivelul lor de performanță individuală este aproximativ egal. Evaluarea pe care o vom face, cu sprijinul directorilor acestor instituții, va conduce la selectarea a doi elevi din cadrul Colegiului Național „Constantin Carabella” din Târgoviște, județul Dâmbovița și a doi elevi din cadrul Liceului Tehnologic din Fierbinți-Târg, județul Ialomița. Cei patru vor participa concomitent la curs, vor lucra separat și în echipă, iar la final li se va cere atât un feedback individual, cât și unul comun.

   În final, se cuvine să reiterez caracterul de premieră al acestui proiect. Asociația noastră și SAI SAFI INVEST S.A. împărtășim speranța că va deschide perspectiva unor colaborări similare cu alte societăți de administrare a investițiilor și că, astfel, vom avea o contribuție la formarea viitoarei elite financiare a țării. E limpede și de bun simț să vedem că un pilon pe care se bazează toate statele puternice ale lumii îl reprezintă elitele financiare naționale, bine integrate și ancorate în cele internaționale.

   România are de recuperat și la acest capitol, nu atât calitativ, cât mai ales cantitativ: pur și simplu, este nevoie de mai mulți experți veritabili în domeniu și nu doar în domeniu. Funcționarea eficientă a mecanismelor de guvernare de tip „checks and balances”, singurele care pot susține în mod rezilient democrația, nu e posibilă dacă în interiorul, dar și în exteriorul sectoarelor financiar și bancar, nu vom avea exponenți de vârf având un nivel egal de pregătire și expertiză.

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media