S–a spus… Poetul e un donator de sânge la spitalul cuvintelor (Blaga), iar poeţii sunt inima umanităţii (Eugen Ionescu)… Poetul este un evocator, când îl înţelegem, suntem tot aşa poeţi ca el. Poeţii sunt doar interpreţi ai zeilor (Socrate)… Poezia? O filosofie caligrafică… Poetul este un domn în ţara visului (Heinrich Heine)… Așadar, poezia nu e o acumulare de emoţii, ci o evadare de emoţii. Ea este creaţia ritmică a frumuseţii în cuvinte. Poeţii sunt oameni care şi-au păstrat ochii de copil. Poezia este arta de a face să intre marea într-un pahar. Nichita Stănescu credea că trebuie să punem şapte coroane nu pe capul poetului, ci pe verbul versului, pentru că poezia este o stare de spirit, e o prietenie durabilă. Poezia este spunerea Fiinţei… este fondarea fiinţei prin cuvânt (Martin Heidegger)… Desenul din titlul rubricii noastre îi aparține domnișoarei Erica Oprea…
Puiu JIPA
Jipoeme
1.
iubito să-mi dai nopțile `napoi
nu este nici poruncă și nici rugă
să-mi fac din ele dincolo de noi
un adăpost de zîmbet și nefugă
iubito verile-mi sînt aspre toamne
în care dorm dorințe fără seamăn
albastre aripi te-nconjor în haine
ce mă apasă și ca într-un leagăn
iubito ne vom face lungi ecouri
în pragul nopții fără de sfîrșit
tu în palatul alb de dincolo de nouri
eu în tăcerea tandră care m-a murit
iubito să mă uiți fără să știi
c-am fost un cearcăn dimineții tale
dă-mi nopțile `napoi și cele gri
s-or limpezi în vise fără de petale
(… )
2.
și nu mai știu
de ce s-adorm
și pentru cine
(apă rar e)
3.
atîta știu
că trupul tău
amirosea a stele
și a greșeli colorate
(iubirea nu se naște din săgeți)
4.
trec pe lîngă ziduri
în care s-au ascuns
oameni
fără umbră
(călătorie în apoi)
5.
cîte uși de închis
(viață)
6.
și îmi spuneai
îmi spuneai
cît de mult
cît de mult
mă uitai
( o amintire)
Mircea DRĂGĂNESCU
Eu cu pasul singuratic
1.
Unii sunt preocupați
de posteritate
încearcă s-o cumpere
eu cred că există o pânză a timpului
pe care sunt pictate
faptele frumoase și
plăcute lui Dumnezeu
poezia este o faptă frumoasă
iar El o va broda pe acea
pânză a timpului
ca pe o năframă…
2.
Îmi este câteodată dor de imposibil
și mă apuc să murmur un susur
fără sfârșit
fraga mea fragedă draga mea dragă
vom fi până când știi tu când
când știm noi când…
vom expira
expira…
3.
Tata s-a rătăcit
printre blocuri
nu mai găsea drumul
spre casă
doar blocuri doar blocuri
nu găsea vechiul barou
sau sala de ședințe
a tribunalului
nici măcar gara aia mare și roșie
și nici sifonăria sau
librăria lui Iacob
totul se comprimase
în niște cuburi de beton
fără nici un semn distinctiv
nu mai găsea drumul spre casă
cum nici eu nu îl voi găsi
pentru că acolo voi fi fiind
fără scăpare…
Constanța POPESCU
Ortografia iubirii
1.
Cea mai misterioasă femeie e iarna
N-am cunoscut niciodată iarna,
cu adevărat,
și ţi-am spus de multe ori
că n-o iubesc,
nu pentru că,
e atât de indecent de frumoasă,
şi pentru că mă umilește
cu aroganţa ei rece,
ci pentru că,
nu am avut răbdare,
s-o înţeleg.
Dar s-a întâmplat,
s-o găsesc într-o zi,
despletită,
veselă şi tumultoasă,
ca o femeie pătimaşă,
îndrăgostită
şi grăbită,
să-ți iasă în cale.
Cădea haotic şi misterios,
împrăştiind,
parfum de rufe curate uscate în ger,
mereu,
mereu atingerea ei te-nfioară
şi de multe ori ai parte
de cea mai cruda dragoste,
dar niciodată fără bucurie,
fără spectacol.
Te acoperă,
te învăluie,
şi te poate sufoca,
cu pasiunea ei năvalnică.
Când te iubeşte,
nu ai nici o scăpare,
o admiri în tăcere
şi ai prefera,
de la distanţă dacă se poate,
dincolo de fereastră.
Și totuși,
atât de suavă, de pură,
încât copil sa fii,
și o iubeşti şi o aştepţi
pe cea mai frumoasă miresă iubită,
un an întreg,
ca să o miroşi,
să o respiri şi să o admiri.
Și atunci când a venit la tine,
preferi să fugi, să te ascunzi,
pentru că e prea pură,
prea mândră
să-ţi ceară s-o primeşti
şi s-o iubeşti
cum numai tu ai putea,
pentru că e,
cea mai năvalnică
și superbă iubită.
2.
Iartă-mă
Iubire, iartă-mă,
nu sunt frumoasă, sunt femeie.
Pentru tine,
sunt îmbrăţişarea pătimaşă,
dezmierdătoare, a ploii de vară.
Sunt suavă sărutare,
a zborului de flutur
în cădere ameţită de dor.
Pentru tine,
sunt gând şi zbor neliniştit
şi nerecunoscut, de întoarcere.
Iubire, iartă-mă,
sunt femeie şi nu sunt frumoasă,
decât atunci când mă iubeşti
şi când ai oprit zborul
şi ai închis cercul cu tandreţe,
obosit de aşteptare şi neliniştea,
sfârşitului prematur.
Iubire, iartă-mă,
sunt frumoasă pentru că sunt femeie
când iubesc şi pot să-mi înalţ zborul
şi să păstrez starea
şi cântecul şi dorul.
3.
Să întorci pagina
Cine mi-a spânzurat cuvintele,
cu capul în jos,
de lobul urechii,
crezând ca nu le mai văd,
acolo unde numai respiraţia ta,
mă mai poate impresiona.
Și le-a aruncat,
în golul dintre gesturi,
sinucidere?
sau renunțare?
Nu poţi să recuperezi
conturul meu decolorat
şi pierdut printre gânduri,
dar poţi adăuga melodia
ce saltă veselă în colţul gurii,
aşteptând semnul tău.
Cuvintele, toate aliniate,
bat pasul pe loc,
ca să poți întoarce pagina,
şi să începi povestea,
cu literă mare.
4.
Când operezi pe suflet
Pacientul moare,
dacă îi operezi visul
şi-i opreşti zborul.
Nu-i ajung cuvintele,
ce pot fi uneori pietre
alteori fluturi,
decide cine le primeşte.
Nu-i ajung nici zilele,
dacă i-ai închis nopţile,
în colivia așteptării,
nici pruncii miraţi şi rătăciţi,
pierduţi în procesul de creaţie,
ce nu l-ai putut controla.
Când operezi pe suflet
trebuie să ai cu tine fulg
şi adiere lină de aripă în zbor,
curgere de miere caldă
să-i bandajezi dorul nespus,
să ai iubirea neîncepută
şi pasul nefăcut,
dar mai ales,
dorinţa verde.
Ecaterina PETRESCU BOTONCEA
Nostalgii cu libelule
1.
Fântâna plăcuțelor de lut
Îngerul meu ar numi Reînviere acea zi,
eu o văd Izvor de Lumină,
câmp de margarete,
roșu și galben,
buzele spun migdalat,
auzul o numește Rapsodia Sferelor,
îngerul are dreptate,
fiecare zi ar trebui să fie
o oglindire a tainei sfinților,
iar noaptea să închidă pleoapa
izvorului de mistere,
dar doar Dumnezeu știe…
privesc la băiatul cu bețișoare de bambus,
care seamănă atât de bine cu Tine,
cum scrijelește plăcuțele de lut,
să țâșnească din ele
cele mai scânteietoare cuvinte,
imnuri, balade,
razele soarelui sapă și ele
în inima fetei de lângă El,
ce fată stângace,
cum nu știe ea că verbele sunt
mai abisale decât Lumina Lumii,
artificiile inimii răscolesc lutul din om
și modelează inima
în cel mai rafinat artizanat,
și uite-o cum din nepricepere
se prăbușește în fântâna plăcuțelor de lut,
și trage după ea tot câmpul de margarete,
roșu, galben, sfere muzicale,
Lună, libelule, vise, steaguri…
transformând acea zi
într-un tărâm de foc și lumină,
acea zi mistuitoare și mântuitoare,
despre care numai Dumnezeu știe…
2.
O mie de slăvi
Pentru Tine,
un vis e o stare,
dar pentru mine,
visul Tău,
părăsind visul meu,
necredință îmi pare,
pentru Tine,
zece prosternări
sunt de ajuns,
pentru mine
nici într-o mie de slăvi
nu spun ce-am de spus,
ochii mei dorm
peste inima trează,
și, deși amorțit,
trupul meu
la Tine veghează,
ochii Tăi sunt treji
dar inima-Ți
doarme adânc
și în somnul Tău
eu trimit
al zeităților cânt,
de mă cuprinzi
în palmele Tale,
cinci simțuri aprinzi,
când mă dezmierzi
clipele sunt
însorite amiezi,
ceea ce mie temniță-mi pare,
pentru Tine
e a trandafirului floare,
deși mă socoți
pe pământ
un mister,
eu doar prin Tine
mă ridic
la al nouălea cer..
Erica OPREA
Lecția de zbor
1.
Poeți
Sunt dăți în care
și poeții mor, uciși
de vasta încleștare
a lumii din care vin.
Ei se sufocă, încet
și apăsat până nu mai
răsufle niciun vers și
nu mai pot aduce la
lumină vreo sensibilitate,
dispar uitați de timp,
lăsând în urmă amprente
de regrete.
Sunt dăți în care
doar speranța
le mai mângâie
încrețita frunte,
estetic deformată
de-ntrebări și căi
fără răspuns,
sunt dăți în care
doar cinismul
le sfâșie tăcerea
cea de nepătruns.
2.
Tăios
Sunt straturi peste
straturi de memorii
și de ce-uri necatalogate
în sertarele cele mai adânci.
Ți-e teamă ca nu cumva
să deranjezi praful de pe
ele, ca în mișcarea lui
ele să se frângă ca și când
n-au existat, plecând departe,
cu concluzii cu tot,
de-acolo de unde nimic
nu se mai întoarce întreg
și neatins. Și se repetă
același vis potrivnic,
nedeslușit nici până acum,
neexplicat de vraci, prezicători
sau ursitoare, dar visceral
de-nțepător de fiecare dată.
Alegi să dai un alt sens, să
cauți alte explicații, căci poate
doar așa vei înțelege cum
să treci dincolo de umbre
și să privești cuțitul drept în
ochi.
Costel STANCU
Ochiul din palmă
1.
* * *
Ies
puțin cîte puțin de sub nisipuri
ce n-au fost niciodată atinse de vînt
ori de altă suflare – un pește uriaș
în ai cărui solzi îmi văd, întîia oară,
miile de chipuri avute pînă acum.
Ce m-ai lăsat să fiu, Doamne?
Mă înspăimîntă imaginile
acestor ciudate metamorfoze.
Parcă aș trăi pe fundul unei ape
neînsemnată pe nici o hartă,
așa îmi simt sufletul
-piatră la gît,
trăgîndu-mă după ea cu disperare,
cum copilul pe mama sa
să îi arate locul unde a văzut
un pește zburător.
2.
***
Ce fericire să nu ştii
în al cărui călcîi se ascunde golul
în a cui gură preaplinul
ce fericire de cel ce simte
gustul pietrei care l-a lovit
şi mai ales cîtă linişte
cînd se aruncă zarurile
ele se rostogolesc…se rostogolesc…
ca rîsul bufonului
printre paharele goale.
3.
***
Unde eşti tu cel ce nu eşti şi ce poţi
adăuga destrămării mele?
de ce tot întorci clepsidra
n-ai văzut că e goală?
arunc o piatră în cer –
de acolo cad firimituri de pîine
semn că nu m-ai uitat
clipa e nesigură
ca zborul învăţat în captivitate
sînt pedepsit să scriu
cu care cuvînt îmi vei dezlega mîinile,
Doamne?
4.
* * *
Lins ai fost de limba morții înainte
de-a te naște – cel ce vine-n
cel ce pleacă, muritor, se recunoaște.
Soarta, harnica-i suveică, printre ițe
și-o strecoară, ce s-a împletit
cu trudă, se destramă într-o doară.
Dintr-al vieții ghem, în taină, alb și negru
se desfac; lin, cămilele trec fire
prin urechea unui ac.
Se preschimbă, sub găoace, puiul vechi
în puiul nou, glasul ce striga-n pustie
azi se-aude în ecou.
Tu îl cheamă-n gînd pe cel ce punct de
sprijin ți-e, opus. Precum stelele căzute
își găsesc perechea sus.
Înțelege că sfîrșitul nu-i defel o
întîmplare cînd, matern, te linge moartea,
înainte de născare.
Ioan VIȘTEA
Ultimele
1.
Poezia în vreme de molimă
Prea reali spre-a mai desăvîrși
un chip al vindecărilor deplin,
de la o vreme, nu ne mai suportă nicio oglindă.
Trecem prin rana tardivei utopii
și-abia în viață dacă ne mai țin,
capsulele de maci și insurecția omizilor în grindă.
Strînse cu ușa, zilele-s egale.
Mărșăluind prin munți, zăpada de tristețe suferindă,
rostogolește soarele indiferent la vale,
spre nu se știe ce și cum, spre nicăieri.
Ei, da, ai mai putea măcar să speri,
că cineva, într-un tîrziu, va scrie o erată,
dar agățat de tivul atît de-naltei seri,
se-aude corbul care spune: NICIODATĂ!
2.
Poezia în vreme de molimă
nici nu mai știu de ce anume
atîrnă o viață de om.
de un fir de păr;
de lumina care înghite lacul
și-l ridică la cer cu pene cu triluri cu tot;
de un tren care vine care-ți pleacă apoi de sub nas;
de un profet mincinos în țara lui;
de o apă înaltă înaltă cît casa;
de o molimă fără leac;
de o seringă rătăcită în vene?
cu fiecare zi te recunosc mai bine moarte globtrotter:
mănînci cireșe sorbi clipe
neobosită pe urmele mele.
Ștefania PAVEL
Poezia la 17 ani…
1.
Depersonalizare
Sunt acompaniată până și în singurătate.
Ceva plutește permanent deasupra mea și îmi respiră în ceafă,
Șoptește gânduri intruzive care plutesc și ele
Ori se depun transparent pe suprafețe
Ca eu să nu știu că trebuie să le șterg
Și să își creeze acolo propria lume.
Sunt acompaniată oriunde m-aș duce,
În camerele casei, ale inimii,
Pe bulevardul lung, dominat de sunet de mașini,
De televizoare uitate pornite și geamuri uitate deschise,
Apeluri uitate în așteptare și mesaje uitate găsite.
Plutesc permanent deasupra mea
Toate cele ce au fost uitate
De cineva,
De timp,
De toți.
Îți va veni și ție rândul să plutești lângă mine,
Îmi va veni și mie randul să plutesc lângă mine.
Fără să am chip,
Corp,
Suflet,
Atrag uitarea lângă mine așa cum gravitația atrage corpurile,
Iar toate astea se vor repeta până când mă voi trezi într-o dimineață
Și voi uita,
Fiindcă îmi voi aminti că tot eu sunt cea
Care plutește deasupra mea.
Antiteză
Condiția umană îmi limitează mâna
La a scrie doar atât cât cunoaște
Și la a simți doar ce e primar,
Fără ca măcar să vrea puțin mai mult
Sau să acceadă la absolut.
În același timp, gândurile îl continuă.
Aleargă și se învârt în jurul condiției umane
Precum un copil plictisit o face în jurul mamei oprite în loc.
O amețesc și așa scapă de limitare,
O fac să confunde dreapta cu stânga și ludicul cu sobrul,
Oamenii cu îngeri.
Așa reușesc gândurile să facă ce vor,
Independente de orice figură autoritară;
Aleargă până la finalul absolutului și îl continuă,
Fiindcă nu și-au eliberat toată energia și nimic nu le stă în cale,
Și pe acesta l-au terminat de umblat.
De-aia nu pot scrie cât gândesc
Și nu pot gândi cât scriu,
Căci condiția umană are favoriți
Pentru libertatea cărora fie închide ochii,
Fie îi întoarce.
Constantin CIUCĂ
Cele mai frumoase poezii
Dragostea
Și apoi te îndrăgostești,
uiți totul despre tine și despre ceilalți,
călătorești.
în degete ți se deschid colivii
în care canarii intră
să ți le miște
în cântec.
Ești, tot, o spirală de vânt
brățară
la aripa unei păsări.
2.
Când îți aduceam flori
rotundă ieşea de sub buzele tale
o vocală
aromitoare ca o portocală.
A!
ce surpriză
se aprindea în ochii tăi în fiori
din cauza simplă a unei flori.
Portocale
cu miezul de A-uri
şi O-uri
îţi cădeau lin din mirare
pe haina mea
în carouri.