DUMINICA DE POEZIE – Un orologiu fără semne
S–a spus… Poetul e un donator de sânge la spitalul cuvintelor (Blaga), iar poeţii sunt inima umanităţii (Eugen Ionescu)… Poetul este un evocator, când îl înţelegem, suntem tot aşa poeţi ca el. Poeţii sunt doar interpreţi ai zeilor (Socrate)… Poezia? O filosofie caligrafică… Poetul este un domn în ţara visului (Heinrich Heine)… Așadar, poezia nu e o acumulare de emoţii, ci o evadare de emoţii. Ea este creaţia ritmică a frumuseţii în cuvinte. Poeţii sunt oameni care şi-au păstrat ochii de copil. Poezia este arta de a face să intre marea într-un pahar. Nichita Stănescu credea că trebuie să punem şapte coroane nu pe capul poetului, ci pe verbul versului, pentru că poezia este o stare de spirit, e o prietenie durabilă. Poezia este spunerea Fiinţei… este fondarea fiinţei prin cuvânt (Martin Heidegger)… Desenul din titlul rubricii noastre îi aparține domnișoarei Erica Oprea…
Puiu JIPA
Jipoeme
1.
cum să dorm liniștit
pe pîntecul tău luna
desena mîngîieri
și doar ea mătrăguna
ne ferea de murit
ți-adormeam sânul
cu pulberi de stele
și glumeam cu hapsînul
de timp din clepsidră
din care doar o clipită
ne-om face și vis
și risipă
(încă tu)
2.
doar oboseala înotînd
într-un ocean
de miere
(sfîrșeală)
3.
de parcă ai putea
să spui cuiva
că înoți doar în tine
(fără speranță)
Mircea DRĂGĂNESCU
Himera de alături
1.
Casa bătrână
Ridurile camerei mele
bătrâna mea cameră înțeleaptă
jurnalul oricum trebuie să trăiască
asemenea copilului fără părinţi
asemenea unui mineral ce traversează timpul
purtând în el vântul şi gâza amprenta pădurii
moartă prezentă moartă prezentă…
jurnalul va trebui să trăiască singur
să se continue ca un izvor
cu râul ca fluviul cu marea
ca norul cu roua
sudoarea florii sudoarea casei mele bătrâne
inocenței
ridatei mele corăbii naufragiată pe țărmul mării
inexistente…
2.
poveste cu iarbă
a bătut soldatul la fereastră
dar tata l-a alungat ca pe o vedenie
a mai bătut odată şi tata a zis în continuare
povestea cu zâna
a tras în fereastră soldatul şi atunci înjurând
tata s-a îmbrăcat şi a plecat…
l-am condus cu mare alai la poarta
de pământ verde…
3.
Nimeni
S-a deschis uşa şi a intrat nimeni
ocupând instantaneu camera în cele mai gingaşe
unghere
s-a cuibărit în încheietura pereţilor acolo unde
carnea lor fragedă este-nvelită în somptuoase mătăsuri
de păianjen a intrat nimeni în cameră
cu gustul răşinii pentru mobilă şi bibliotecă
cu gustul nisipului pentru tencuială şi cărămidă
penița cu gust de minereu în clonţul ei palid
a-ncremenit pe hârtie aşteptând aşteptând aşteptând….
cuvîntul cu gustul diafanului aer între silabe nu a mai
curs
nu s-a mai revărsat spre ființă-n timpane aşteptând
așteptând…
era ca o aducere aminte şi totul ameninţa să se
destrame
din efemera-nsăilare a obişnuinţei…
Ecaterina PETRESCU BOTONCEA
Nostalgii cu libelule
1.
Stau pe pietriș
și împletesc rogojini,
obiecte de folosință îndelungată,
mai bine paie decât verbul a fi,
care e trecător,
clătinare de ființă,
invazie de tristețe,
peste care ochii mei treji
deslușesc câteva stele aprinse…
2.
La concert…
Mi-am trimis inima în călătorie spre eternitate,
decolând în uimire, cu pupilele uriaș dilatate,
m-am avântat pe unde de-ntuneric și foc
și-am simțit pe-nălțimi cum eu mă roteam
pe cerul rămas mirându-se-n loc,
corpusculi încărcați de lumină
mă fascinau în drumul lor spre închisa-mi retină,
beția de sunete mute
îmi răscolea urechile surde,
misterioase forțe mă atrăgeau către stele
dar plutirea fără țintă în spațiu
mi se părea mai reală ca ele,
extaz în neant, rezonanță de vid și liniștitoare contrării,
în simfonia eliberării de sine pe claviatura nerostitelor arii,
repaosul absolut m-a absorbit pe furate
și visele-n gând mi-au rămas inert suspendate,
minunată evadare de trup spre taina neființei din mine,
mă întorc pe pământ
cu nostalgia golului împlinit o secundă de tine…
Erica OPREA
Lecția de zbor
1.
Castane
Prin griul dens,
lipsit de alte tonuri,
mai variate, ea umblă
cu castane în buzunare
ca să nu uite coaja tare
care i-a fost cândva casă.
Își măsoară pașii ceva
prea plutitori prin frigul
tăios de toamnă-ntârziată
și-i e dor de moale și de
timpul prelungit dincolo
de orice ceasuri sau răbdări.
Se cere iar căldura sobei
și-o margine irepetabilă
de fotoliu, de-atunci de
când nu existau nici
școli, nici planuri, nici
speranțe. Se cer aceleași
povești spuse din nou,
fixate într-o neuitare
de lemn parfumat, crescut
cu răbdare în fața Casei.
2.
Distopie
Iradiază sentimentul
că lumea s-a schimbat
cumva, ca după aste
urme nu vor mai putea
privi lumea în ochi la fel.
Sunt mici, speriați și
oarecum iraționali în
încercarea lor de a
distinge ce se întâmplă
și-n obsesiva lor dorință
de a acționa. Nu știu că
roțile-s prea mici pentru
a putea mișca ceva în straniul
mecanism… Unii merg cu valul,
alții au ochii ceva mai deschiși
însă nici unii, nici alții nu pot
vedea că-s toți, fără excepție,
blocați haotic în al hazardului
Borcan.
Și mulți nu știu că din borcan
nu poți vedea borcanul
din afară.
Ioan Viștea
Ultimele
1.
Țara lui „Dacă”
Ni s-a spus că este doar o sală de așteptare
de unde vom pleca nu se știe-ncotro.
Femeia, viscolul, carnea, difuzoarele și-n ele Boby Solo,
rochia de fluturi a serii, durerea ascunsă, calul maro,
cu toții stam încremeniți pe reversul medaliei acolo.
Se deslușea un geamăt viu din pieptul lui Isus,
închis și el în încăperile de sus,
odată cu schilozii, damnații și leproșii,
mai înaintea noastră, de soartă, însemnați pe apostilă.
Globulele albe începeau să mănînce globulele roșii
și dintr-un calcul mai presus de milă,
ne vindecau încet, meticuloși, de tot trecutul,
ce unora fusese lumina din priviri, iar altora avutul…
Dar ce părea, acolo, mai straniu, mai curios îndeosebi,
era că toți călăii, ca într-un vis, aveau înfățișare de efebi.
Sustrași oricărui timp, știau cu neschimbate grații
sub cortex să înfigă incizia uitării,
din mers, apoi, să-mpartă cazanele cu rații,
ca nu cumva, pînă la capăt de-a îndura,
să ne slăbească puterile și forța.
Noaptea tîrziu, treziți din pături,
ne iscodeau reacția pupilelor cu torța,
și chiar pe arabescul pereților slinoși și uzi,
pe coșcoveala ca a gogoșilor cînd se desprind din duzi,
ne proiectau secvențele cu Viața de Apoi. Năuci, confuzi
în scurt-metrajele alb-negru cu sonor,
vedeam înfricoșați cum scenele vin înspre noi din viitor,
și-aflați deja pe-ndepărtatele tărîmuri ale comei,
unii strîngeau zăvoarele la piept,
crezînd că-s porțile de dinaintea Romei,
dar nimeni din asistență nu clintea.
Fascicolul luminii tăia în carne vie și durea.
Încins, celuloidul mirosea a gaz,
în vreme ce efebii în extaz,
așa credeam, cu-o ne-ndurare tîmpă, benevolă,
mai încărcau în aparat o rolă și-ncă o rolă,
și-abia cînd pe ecran, acolo-n zid, trecu și ultimul
convoi
în care, străvezii, umăr la umăr, prim-planul ne-arăta pe
noi,
abia atunci ne-am smuls de pe banchetele
unde zăceam încremeniți,
și ne-am trezit strigînd efebilor: Opriți! Opriți!
Și-am fi ieșit din cadru și din fire,
dacă sala de așteptare ar fi avut măcar o ieșire;
dacă cineva, cu mult mai devreme, ar fi putut să
observe
că știam despre noi mai puțin,
decît mușcatele cu privirile pierdute în gol,
din cutiile inoxidabile de conserve.
Costel STANCU
Ochiul din palmă
1.
* * *
Cînd iubesc sînt luat ostatic
de inima mea. Ce să-i dau
în schimbul libertății? O rupere de nori?
Haremul de frunze al vîntului? Banii din
punga tîlharului ce a mărturisit pe cruce?
O pereche de zaruri cărora li s-au tăiat limbile
înainte de a fi aruncate?
Doamne, de ce mă părăsești?
Știu! Am jurat strîmb. Am crescut
porumbei în clopotniță. Am pupat
moaștele cu gînduri ascunse.
Nu mă lăsa singur.
Inima mea nu negociază cînd iubește.
Doar tace. Tăcerea ei e albă ca făina.
2.
* * *
Aprind un foc la gura peșterii. Din clipa aceasta,
voi locui cu bărbații, afară. Tot ce m-a
înspăimîntat pînă acum, din minte
o să-mi dispară. Trebuie învinsă frica,
nu văd altă cale: copilul
nu poate rămîne, la nesfîrșit,
în pîntecul mamei sale. Dar nici să mă îndepărtez
prea mult, n-ar fi cu temei. Pasărea întunericului
e pregătită să mă mă înhațe și să mă ducă
puilor ei. E dimineață. Cine mă aruncă
din cuibul nopții? Cine-i mai-marele?
De sub pămînt iese un foc uriaș.
Soarele.
3.
* * *
Mi-e teamă.
Inima mea
– un pește
adăpostit,
pe timpul furtunii,
în năvodul lui Dumnezeu –
Cine sînt?
O oră mirată
ea însăși
că a trecut.
Beau
pînă scîrțîie
poarta Raiului.
4.
* * *
Au prins-o. Va fi lapidată.
O înconjoară. S-au înțeles:
fiecare are voie să arunce o singură piatră.
Cel ce nu a greșit niciodată aruncă primul.
Piatra trece pe lîngă femeie
și cade pe pămînt, ușurată.
O, Doamne! De ce se împotrivește cerul?
Ce rugăciuni nu au fost făcute?
Nimeni nu știe.
Deodată, se reped cu toții la grămada de pietre
și încep să le azvîrle înspre cea vinovată.
De două, de trei, de o sută de ori fiecare.
Ce reguli, ce legi! Se face liniște.
Nici unul nu a atins ținta. Seara,
se întorc, resemnați, la casele lor.
Nebunul satului stă pe un gard și cîntă:
tra-la-la, tra-la-la, doar piatra aruncată de
Maria Magdalena ar putea-o lovi,
tra-la-la, tra-la-la!
Ștefania PAVEL
Poezia la 16 ani…
1.
O sigură nesiguranță
Am adunat poezii în gara abandonată
De sub cerul pururea apus
În care ultimul tren a fost cel cu care tu ai plecat,
Lăsându-ți aici doar nesiguranța
Care-mi este acum sălaș.
Fiecare fulger ce vrea să mă cunoască,
Fiecare poezie ce vrea să o scriu
În locul celor din gară
Și fiecare caniculă ce vrea să mă sufoce
Sunt oprite de acest adăpost temporar pe care mi l-ai lăsat
Și care pare că mă apară
Cât timp eu sunt distrasă de veșnicul apus
De care nu mă mai satur.
Dar sălașul, nesiguranța ta sigură,
Doar le oprește pe toate și le antrenează
Ca să mă lovească mai tare
Atunci când îl voi fi părăsit,
Inevitabil,
Fără poeziile adunate în gara abandonată.
Cu cât mă adăpostesc mai mult
Cu atât nesiguranța devine mai mare,
Mai capabilă și mai afabilă,
Dar și lucrurile de care mă feresc
Devin mai multe,
Mai puternice.
2.
Bătrânețe
Au îmbătrânit planetele,
Cuvintele, copacii.
A îmbătrânit sensul vieții
Ascultând aceeași bătaie de vânt tomnatic
Pe care o asculta și în bătrânețea trecută.
Au îmbătrânit copiii,
Desculți pe galaxii și cu inimile dezgolite.
Au îmbătrânit fotografiile cu noi tineri,
Oamenii zâmbind în ele și soarele acaparat acum de pete.
Au îmbătrânit casele, jurnalele,
Visele și visurile.
Au îmbătrânit melodiile și altele nu s-au mai născut.
A îmbătrânit iubirea,
Au îmbătrânit și muzele artiștilor treji în miez de noapte.
A îmbătrânit adevărul și a mai rămas doar minciuna din el,
A îmbătrânit sfârșitul
Și e acum început.
Au îmbătrânit planetele, stelele,
Cuvintele, copacii,
Oceanele,
Au îmbătrânit toate de-atâta tinerețe.
Constanța POPESCU
În trenuri albe
1.
Insomnii de aburit ochii
Strigătul se sparge în declarații mute,
distanța e o adresă clandestină,
mă rănește precum țurțurii
căzuți în soartă.
Rochia mai păstrează emoții condensate,
nu le-ai ținut în palme,
n-ai ocrotit așteptarea
și tămăduirea tăcerilor albe…
Oglinzile simplifică nevoia de tandrețe,
tu și eu o altă formulă a moleculei
din zori, așteptând aplauzele vindecării
de noi, iubirea, tămăduirea biruinței,
o catedrală a liniștii,
o rugăciune în vârful săgeții
și închiderea cercului.
Răbdarea mea are colțurile rupte,
pașii au uitat amprenta drumului,
bucuriile nu mai sună la poartă,
veștile se împiedică în gânduri
hotărâte să închidă ușa,
doar niște povești ne colorează
diminețile cu insomniile
care ne aburesc ochii…
2.
Scrisori netimbrate
Va veni vremea când nu voi mai fi
copac în furtuni, de care să-ți sprijini dorul,
nu voi mai fi ploaia cu care speli păcate,
nici anotimpul de început, de sfârșitul altora.
Nici ciutura pentru adăpat nevoile arogante,
nici lumina de dincolo, ascultătoare și tandră…
nici aripa ta lipsă, lipită de nevoile mele îmbujorate…
toiag voi fi,
câtă vreme rezistă lemnul și nu sună a plop uscat.
Treaptă-ți pot fi, să-ți sprijini visele la ziuă,
îmbrățișarea dornică de rod,
voi fi cuvântul,
povestea, cântec de durere,
așteptarea tandră care nu se-nclină orgoliilor reci,
nevoilor mărunte care-mi bântuie prin prag.
Îngerul meu curăță locul, ascute creionul
și pune curaj la început de fiecare gând,
ca să-ți pot fi bucurie și ziuă și început de rând.
Am drumurile pline nevoi,
buzunarele cusute ca să nu încapă îndoiala,
că oamenii buni îți trimit scrisorile netimbrate…
3.
Copacii triști
În urma noastră diminețile au urme calde,
sub pași miroase a tristețe
acoperită cu povești pentru alții,
fricile mele, niște părinți protectori,
caută alte nume pentru neiubiri.
E ultima încercare de schimbare la față,
un chip mai stă cu mine,
din copilărie îl fardez și mă naște în fiecare zi,
așteptând să mă recunoști popas și rost.
Întrebări nerostite te așteaptă,
ca niște gări închise, așteptând
ultimul tren.
E toamnă cu fermoarul tras bucuriilor
clandestine,
răbdarea e un premiu,
de dinainte de dincolo,
măsurată cu frunzele copacilor triști,
culorile ni se sparg sub pași
și noi le măturăm mirați…
4.
Monede de schimb
Azi poezia-i mai ridată,
ca și cuvintele, au colțurile îndoite
și eu cu șanțurile tristeții pe frunte,
cu buzele uscate, nevorbite,
mă ascund din anotimp în anotimp.
La capăt de drum nici flori nici țărână,
doar o lumină mare mă absoarbe în albastru
până când fiecare celulă rodește
iarăși iubire.
Două sărutări s-ar certa pentru supremație,
un somn tânăr mi-ar uita depresia
pusă la soare înainte de metamorfoză
și am face pace între noi,
două entități dispersate în neant.
Nimic din ce am știut nu e adevărat,
Mâine nimicul, un succes negociator,
noi mici monede de schimb
ne mutăm poziția cu fata spre dorință,
o propoziție mai aproape de îmbrățișare
și asta ar putea fi poezia de dimineață…
5.
Încă puțin nisip
Dumnezeu nu se grăbește,
îi mai dau câte un mesaj:
„hai Doamne, că se pune pe toamnă,
vin ploile și zloata,
cumpără-mi măcar pantofi de măcinat
timpul!
ia-mi șuba, că vine Senila și mă uiți
cu mâna întinsă, râzând”.
Tata s-a mutat lângă bătrânii lui
și la nevoie se va strânge puțin,
să-i încap și-n moarte,
că tare l-am ostenit în viață…
și-l mai rog uneori pentru niște nisip,
ca să termin și eu de vorbit, de pictat
toți gărgăunii docili
care-mi netezesc o poveste
și când voi pleca,
cine-mi mai așteptă copilul la poartă
cu ciorba pe masă, cine-l va mai întreba:
„ce faci mami, ești bine?
ei, lasă-mă pe mine,
că mai am puțin… de șlefuit
niște cuvinte”,
de stivuit niște sărutări prăfuite,
de trăit niște îmbrățișări rătăcite
și de făcut ordine între orele
cu ochii în tavan…
Vali NIȚU
Floare de iris
1.
roua dorinţelor
lasă-mă să te iubesc femeie
desprinsă dintr-o poveste cu maci
asemenea fluviului alb
din lumină
pictează-mă în îmbrăţişarea serilor albastre
pe trupul tău
când braţele curioase de culoarea părului
deschid fereastra altui anotimp
cu crengile îmbrăcate
în verde viu
trăirea
precum ceremonia sufletul şi trupului
născut prea devreme
sau prea târziu?
2.
sărutul cununat cu trăirea
ţi-am sărutat trupul
şi acum merg pe urmele lui
mi-am sprijinit fruntea pe umărul speranţei
într-un colţ de linişte
tu – suflet frumos în roata vieţii
aprinde lumina
deschide ochii şi zâmbeşte
vei descoperi sensul iubirii
incendiu de argint pe tâmplele tale
sortita mea
nepreţuită veghe a fericirii de aici
pentru acolo
de azi pentru mâine
metafore îndrăgostite de braţele minţii
într-o culoare de foc
tu – fecioara mea.
3.
sortită să ne ştie
cu braţele pline de anotimpuri
tu şi eu
dimineaţă spre altă zi
picătură de apă
o miniatură undeva-n univers
ca noi
acolo sau aici
devenire
dorinţă din timpul ce ne ştie
pe umerii serilor
singurul destinatar
iubirea.
Alexandru SANDU
Alte taine
1.
Mereu în contratimp
ce este timpul?
la școală
ne-au învățat cea mai mare idioțenie
că timpul
ar fi
spațiu supra viteză
și culmea,
râdeam în hohote
de profa de filosofie
care spunea altceva
deși
n-avea o formulă, o ecuație,
care să ne convingă
cât îi invidiam
pe cei care-și găseau liniștea
privindu-și ceasul
în care țineau prizonier
timpul;
da, chiar,
ce este timpul?
2.
Cuvinte, sunete, culori
dacă s-ar așeza pe o pânză,
cuvintele
preschimbate-n culori,
linii, unghiuri, lumină și umbră
născute din gânduri lăsate să zburde imprecis
aș avea în fața ochilor
un tablou care cântă…
Constantin Ciucă
Cele mai frumoase poezii
1.
Toamnă
Au căzut toate frunzele din oraș.
Și păsările au căzut,
e plin asfaltul de pene.
Și eu am căzut
cu tine dormind în inima mea
și curgând-mi
tăcută
prin vene.