Dacă muzica e, după Borges, „a timpului secretă formă” (timp pe care, ne asigură un altul , aceasta „face-ni-l palpabil”), ar mai putea fi, oare, vorba, altfel decît à la Palice, de „timpul muzicii”, — cel trîmbiţat în titlu?… Ei da, căci nu atît de Timpul însuşi, ca entitate sau stihie, — ex¬trinsec muzicii, dar înglobînd-o (ca un fluid în care ea, nu mai puţin fluidă, curge), urmează a vorbi acum, ci, în accepţie quasi-strictă, de timpul său gramatical (ce, exprimîndu-l pe întîiul, i-adaugă ce n-are: nuanţe). Alt¬minteri, e o evidenţă că orice piesă muzicală evoluează, ca şi timpul, dinspre un ante spre un post, într-un prezent, un nunc în curs, tăgăduindu-se pe sine, ca unul care-i, deopotrivă, memorie şi anticipaţie. O evidenţă e, apoi, că orice opus muzical e măsurabil cronometric (sau, în el însuşi, metronomic), — fie şi dacă tocmai muzica te face „să pierzi răbojul timpului”, cronologia (în locul cărora aşază durata ei, „durată pură”, — imensurabilă, aceasta, aşijderi celei subiective). Dincolo, însă, de re¬prize, reexpoziţii, variaţiuni, de simplele reluări da capo (şi bisurile din concerte), ca şi de ceea ce se cheamă, în serialism, o recurenţă (i. e. transcrierea retrogresivă a unei teme sau a unei serii), timpul muzicii e însuşi timpul cla¬sic, adică unul progresiv, ireversibil şi liniar, morfologia căruia ignoră alţi timpi decît aceştia trei: trecut, prezent şi viitor, — la modul, bineînţeles, cel mai puţin incert: indicativul. — Există, totuşi, mici fragmente: la, bună¬oară, un Chopin, care desfid fatala normă, dejoacă acest grafic strict, în sensul că ne proiectează în prezumtiv şi (im)probabil, în ipotetice trecuturi (sau viitoruri) anteri¬oare, în modurile potenţiale: condiţional sau subjonc¬tiv, — şi, din convex şi ferm, în umbră, în dubiu şi concavitate. Am, deocamdată, în vedere măsurile 23-30 şi 47-54 ale Nocturnei op. 72, nr. 1, în mi minor, ca şi măsurile 84-87 ale Preludiului în re bemol major, nr. 15, — care, premerse invariabil de cîte un „avertis¬ment”: un monofonic interludiu, modifică obişnuitul re¬gim al muzicii, verbal, prezentul său indicativ, perpetua-i actualitate. Acustic, faptul se explică,-n Nocturnă, printr-o modulaţie (cromatică, de nu mă-nşel, — căci, diletant al claviaturii, muzicolog sunt mai puţin); printr-un subit acord de nonă de dominantă, în Preludiu… Prin care iată-ne, ziceam, în prezumtiv şi (im)probabil, în ilu¬zoriu şi contrafactual, precum şi, psihologiceşte, în remordant şi palinodic: în, ca în valsul lui Pantazi, „o prea tîrzie şi zadarnică chemare”; în evocarea, nu atît a unei vechi şi revolute, reale însă, fericiri, dar, vai, a uneia ratate, zădărnicite ab initio: o fericire la trecutul con¬diţional (a 2-a formă), ca la Baudelaire: „O toi que j’eusse aimée”, — şi, astfel, dublu falacioasă, inverosimilă, factice. De unde, aerul specios (à la Watteau: lu¬natic, searbăd) al respectivelor fragmente, — ce par flash-back-uri şi sunt, numai, nişte fugare năluciri, in¬consistente ca un abur (ca, eventual, acei Fantasmi ai lui Vivaldi sau Corelli); dar care ştiu să convertească un timp al muzicii, îndeaievea, într-o muzică, de-„o indig¬nare graţioasă”, a timpului, — a unui timp derealizat.
Șerban FOARȚĂ este un mare poet, critic literar, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor din România, unul dintre cei mai importanți cunoscători ai misterelor limbii române…




Facebook
WhatsApp
TikTok



































