(Doamnei Mona Donici)
Ar fi fost regele boemei (în Timişoara, evident), dacă această demnitate ar mai fi fiind ce-a fost cândva. Confraţii noştri sunt, în genere, pragmatici, aferaţi, fără apetit pentru gratuitate, pentru „degeaba”-ul căruia, mai toţi, au să-i prefere un lung şir de job-uri. Or, el e, ca Arthur Rimbaud, în ceartă cu acest „veac manual”: „siècle à mains”, – dar… ne-amen cu cei ce nu „furnicăresc”.
Iar Traian a fost un „greiere”, tot timpul; adică, vorba unui distih al lui Arghezi: „Un greiere de om stă-ngenunchiat/ Cu cobza,-n rugăciunea ei…” El a pus în practică, mereu, una dintre cele „trei soluţii”, propuse de N. Steinhardt, „pentru a ieşi dintr-un univers concentraţionar”, – aceea a „zurbagiului” lui Alexandr Zinoviev, anume o „totală neadaptare la sistem”. De care, expressis verbis, i se rupea, când era-n mare vervă, „şi-n gamelă, şi-n capac”! Singura lui „nezurbăgeală” va fi fost (mai este) poezia, în, mai cu seamă, formă de sonet. Ca toţii boemii autentici (Tudor George, Pâcă ş.a.m.d.), Traian îşi compensează propriile-i dezordini prin ordinea strictă a sonetului perfect. Pe care, înaintea lui Doinaş, l-a cultivat şi în vers alb… La şlefuirea unora dintre poeme, am fost martor (auricular), căci, recitându-le (fireşte, prin locante), revenea asupra unor versuri, le repeta întrebător, le retuşa. Le scanda nu fără o emfază, în stil uşor vetust şi nobil, dar şi cu o anume detaşare, de parcă n-ar fi fost ale lui proprii.
În ciuda boemiei sale, era, mereu, corect vestimentar: aproape un profesor, cu ochelari şi freză. Când l-am cunoscut, pe la cenacle, acum vreo 11 luştri, aveam un oarecare trac în preajmă-i. Eram cu şapte ani mai tânăr, iar el, de pe atunci, era… maestru. Am ţinut mult să ne împrietenim: înnoptam prin „berării şi cafenele”, cântând, spre zori, un fel de imn al nostru (pe care-l învăţasem de la el):
În o mie patru sute,
Patru sute nouă’j’doi,
Cristofor Columb porneşte
Să găsească ţărmuri noi…
E unul dintre inşii cei mai detaşaţi de treburile practice şi lucrative, ca şi, în genere, de lume. Este un, pe de-a-ntregul, aerian, ba chiar un „om din lună”. „Suflet serafic”, dacă vreţi, bunătatea lui e înnăscută, ca şi nobleţea-i sufletească. Nu l-am auzit vorbind de rău pe nimeni…Cum, din păcate, viaţa literară este injustă şi ingrată, Traian, care n-a dat din coate, este aproape un poet uitat. Şi, totuşi, el, nu altul, a scris, cândva, acest sonet octosilabic, în care damnarea se transfigurează într-un sarcasm de dandy byronian:
Bătrânul demon, plictisit,
îţi ctitorea în vis biserici
cu turle, clopote şi clerici,
cu lespede de plumb topit
pe care, dreptnecredincioasă,
îngenunchiată pe altaruri
să-aştepţi nemeritate haruri
în fumul iute de pucioasă,
de parcă-ncercănând în nor
un verde ochi de stea polară,
purtând un mag rătăcitor
ce-ţi va vesti, grozav de trist,
că tu – fecioară-a doua oară –
vei zămisli pe Anticrist.
Șerban FOARȚĂ este un mare poet, critic literar, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor din România, unul dintre cei mai importanți cunoscători ai misterelor limbii române…