Regimul poeziei vechiului nostru prieten, Gabriel Timoceanu, e ironic, ce va să zică sceptic şi, eventual, dezabuzat. Neîncrederea în sine însuşi şi în ceilalţi îl face să se refugieze-n deriziune, acolo unde orice judecată de valoare ajunge o prejudecată, „datul cu presupusul” devenind, de-acum, inoperant. Limbajul poeziei sale, debutonat, frust, chiar obscen, într-o lume inospitalieră şi tot mai fără noimă şi mai inconsistentă, poate să te scandalizeze, dar nu de-a binelea, ci numai în principiu, în calitatea ta de membru onorabil, stimabil, venerabil al lumii invocate-n treacăt… Altminteri, din pudoare, suferinţa este, aici, ascunsă, iar masca-i optimă devine dezabuzarea şi înjurătura; suferinţa, însă, e reală, şi doare, bineînţeles, cu tot cu mască. Un comentariu foarte adecuat al lumii despre care, mai sus, venise vorba, inconsistenţa căreia, pompoasă, e rizibilă cu precădere, sunt scaunele mac[k]intosh (prezente-n carte datorită flerului şi intuiţiei designerului Daniel Ursache), cele ce, prin longilinitate şi senzaţia de imponderabil, descriu perfect această lume a mai-nimicului fragil şi primejdios, în care urâţenia este la ea acasă – dar nu în sens de Ästhetik des Hässlichen, ceea ce ar presupune, totuşi, o tentativă de răscumpărare; nicio răscumpărare,-n ocurenţă, unde limbajul aşa-zis vulgar îi este intrinsec, se pare, vitregului mediu ambiant, şi unde, aşadar, dihotomia frumos-urât a devenit inoperantă, singura inocentizare a urâtului aproape unanim fiind infantilismul celui ce, fără voia lui, îl practică copilăreşte, ca în lumea care e matricea lui Random, unde dihotomiile, cu greu, îşi mai găsesc azi locul… Cu excepţia uneia: util vs. futil.
Șerban FOARȚĂ este un mare poet, critic literar, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor din România, unul dintre cei mai importanți cunoscători ai misterelor limbii române…





Facebook
WhatsApp
TikTok



































