În esenţa lor, concursurile şcolare dezvoltă capacitatea de competiţie, de transfer a unor informaţii primite în orele de curs, de creativitate, de interpretare şi dezvoltare a unor deprinderi, de socializare, popularizare şi altele.
Concursul Naţional “Cultură şi civilizaţie în România”, devenit tradiţie în spaţiul învăţământului românesc, are un caracter interdisciplinar istorie-religie şi se desfăşoară pe trei secţiuni:”Studiu privind particularităţi etnografice/etnologice şi lingvistice locale; “Studiu privind mentalităţi culturale şi cercetare sociologică” şi “Monografii istorice locale”.
Scopul acestui concurs este de a promova, într-o lume secularizată, cu o democraţie prost înţeleasă, valorile naţionale, culturale, istorice, religioase, de a menţine ceea ce poporul român a păstrat ca zestre graiul, obiceiurile, tradiţiile, datinile pentru ca tinerii de astăzi să le conştientizeze că fac parte din identitatea noastră, că avem rădăcini adânci, o istorie încă vie, chiar dacă patina timpului şi-a pus amprenta pe vestigii, documente, inscripţii şi pisanii.
În acest an şcolar, ne-am prezentat la acest concurs cu lucrarea “Putere şi religie. Lumini în întuneric”, înscrisă la secţiunea “Monografii istorice locale”. Lucrarea a presupus o cercetare amănunţită, ştiinţifică despre perioada de domnie a lui Radu cel Mare (sec. al XVI lea), rolul Patriarhului Nifon în relaţia cu domnitorul, axându-se pe conflictul dintre cei doi şi împăcarea realizată de domnitorul Neagoe Basarab. Proiectul de conservare, pe lângă argument şi obiectivele specifice, a dovedit prin activităţile în cadrul liceului şi a comunităţii locale(sesiuni de comunicări ştiinţifice,pelerinajul la Moaştele Sfântului Nifon,concursuri de istorie locală, redactarea de reviste a elevilor cantacuzini, realizarea de albume de fotografii, pliante), că valorile pot fi conservate, promovate pentru a participa la reconstruirea unor componente şi alte valori specifice Religiei Ortodoxe în contextu l istoriei locale.
Echipa participantă la acest concurs a fost formată din elevele cantacuzine:Canache Miruna (cl. a XI-a A);Niţă Alina (cl.a XI-a C) şi Vechiu Andreea (cl. a XI-a C) şi îndrumate de către dna profesor de Istorie, Ferezia Stancu, un om cu multă experienţă profesională, implicată în foarte multe activităţi şcolare şi devotată meseriei de dascăl şi de subsemnata, Ştefan Floricica, profesor de Religie.
A fost o muncă în echipă ce a presupus un efort intelectual, valorificându-se presonalitatea culturală a elevilor ce s-a împletit armonios cu cea a dascălilor, astfel încât, informaţiile de la istorie s-au completat cu cele de la religie.
Rezultatul muncii a fost pe măsură, iar la festivitatea de premiere de la Colegiul Naţional “Gheorghe Lazăr” din Bucureşti, reprezentantele judeţului Dâmboviţa- Colegiul Naţional “Constantin Cantacuzino”, au obtinut premiul al II-lea cu 95,4 puncte.
Nu există un secret pentru a ajunge la performanţă şi a câştiga un concurs. Este nevoie, însă, de foarte multa muncă, de seriozitate, de voinţă, de studiu aprofundat şi de multă, multă rugăciune.
Toate aceste calităţi elevele noastre le-au dovedit, ba mai mult, aş vrea să remarc, dorinţa, entuziasmul şi interesul lor de a menţine Colegiul nostru la înalte standarde, iar titlul de “şcoală europeană “ să dăinuiască mulţi ani de-acum inainte.
Prof. Floricica Ştefan- Colegiul Naţional “Constantin Cantacuzino”-Târgovişte
preluare http://cncc-tgv.blogspot.ro/