Continuăm astăzi seria de articole despre profesorii care ţin pasul cu noile medii on line de comunicare, în special reţeaua facebook. De data aceasta, facem cunoscută opinia unui profesor pentru învăţământul gimnazial, Adina Gheorghe, profesoară de limba franceză la Şcoala Buică Ionescu Glodeni. Profesoara are cont de facebook din anul 2011, cont pe care îl actualizează o dată pe săptămână.
Târgovişteanca consideră că este foarte important la profesorii să folosească noile metode de comunicare, pentru că reprezintă atât un mijloc rapid de informare, cât şi feed-back prompt din partea elevilor, majoritatea pasionaţi de tehnologie.
„Noile tehnologii educaţionale sunt o consecinţă directă atât a evoluţiei metodelor psihopedagogice din educaţie, cât şi a noilor tehnologii IT&C (tehnologii Web, multimedia, tehnologii de comunicaţie). Mijloacele didactice s-au diversificat de-a lungul timpului: de la suportul de curs tipărit, la programele de învăţare prin televizor (transmisie directă sau înregistrare video), la informaţii multimedia interactive în timp real prin intermediul Internet-ului. Metoda didactică impusă de societatea informaţională este instruirea asistată de calculator care valorifică principiile instruirii programate în contextul noilor tehnologii informatice şi de comunicaţii. Consider că este foarte important ca profesorii să folosească metodele noi de comunicare. Pe lângă faptul că reprezintă un mijloc rapid de furnizare a informaţilor, ele asigură şi feed-back-ul în sensul că elevii răspund prompt tocmai pentru faptul că ei sunt pasionaţi de tot ce înseamnă tehnologie. Reţelele de socializare asigură o legătură permanentă atât cu elevii cât şi cu părinţii. Am observat că, în ceea ce priveşte facebook-ul, elevii au tendinţa să fie atenţi la informaţiile sau imaginile pe care le postează având în vedere faptul că în lista de prieteni apar şi cadre didactice, fapt ce, cred eu, ajută la modelarea caracterului în ceea ce priveşte moralitatea micilor internauţi. Mai mult decât atât, prin intermediul reţelelor de socializare, reuşesc să îmi cunosc elevii în afara şcolii ; văd cum îşi petrec timpul liber, ce muzică ascultă, ce pasiuni au şi astfel pot construi actul didactic în aşa fel încât să fie cât mai atractiv”.
Profesoara spune că există, totuşi, şi dezavantaje ale noilor medii de comunicare.
„Bineînteles că există şi dezavantaje. Faptul că elevii petrec foarte mult timp în faţa calculatorului, preferă să discute pe internet în loc să se întâlnească., etc. În ceea ce priveşte discuţiile dintre profesor şi elev pe reţelele de socializare, acestea nu sunt dăunătoare atâta timp cât vor păstra caracterul specific relaţiei normale dintre un profesor şi un elev.
Vorbesc des cu elevii mei pe mail sau facebook despre diferite probleme legate de activitatea lor ca elevi. De exemplu, elevii care compun poezii, eseuri sau povestiri îmi trimit lucrările pe internet în cazul în care doresc o părere obiectivă”, spune Adina Gheorghe.