Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic și Departamentul de Științe ale Educației din cadrul Universității Valahia din Târgoviște au celebrat – odată cu întreaga comunitate academică -, un sfert de secol de învățământ universitar, prin două sesiuni de comunicări științifice (prima dedicată studenților, cealaltă cadrelor didactice), printr-o lansare de carte, dar și printr-o serie alte acțiuni, toate grupate laolaltă sub logo-ul: “Școala între Tradițional și Modern”. La deschiderea festivă au participat, pe lângă gazdele manifestării, invitați și oaspeți de onoare: reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Dâmbovița, în frunte cu D-na Inspector General Adjunct Prof. dr. Gabriela Istrate, reprezentanți ai Casei Corpului Didactic Dâmbovița și ai Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Dâmbovița, cadre didactice din Universitatea Politehnica din București, vicepreședintele Asociației Academia Pedagogilor, Conf. univ. dr, Roxana Enache, directori ai instituțiilor de învățământ din județ, cadre didactice din învățământul universitar și preuniversitar, cercetători, studenți.
Momentul lansării de carte a fost unul cu totul special.
„Este în fapt, lansarea unei colecții intitulată Concepte Fundamentale în Pedagogie, a cărei autor, Dl. Prof. univ. dr. Sorin Cristea – cadru didactic asociat la universitatea târgovișteană – încearcă să sistematizeze într-un număr de 17 volume, aspecte care privesc problemele fundamentale ale pedagogiei contemporane. Primele 5 volume sunt deja pe piață, inițiativa bucurându-se de un real succes”, a declarat directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, Lect. univ. dr. Ana-Maria Aurelia Petrescu.
Autorul acestui demers atât de necesar și util cadrelor didactice și studenților, Dl. Prof. univ. dr. Sorin Cristea, a subliniat:
„Întreaga colecție propune o abordare a celor mai importante probleme ale educației, instruirii, proiectării curriculare, la toate nivelurile sistemului și procesului de învățământ, având scopul de a evidenția statutul epistemologic al pedagogiei, de știință socio-umană specializată în studiul educației, pe baza conceptelor fundamentale, definite și analizate în cadrul teoriilor generale ale domeniului.”
În cadrul manifestării, au fost evocate figurile proeminente care au marcat evoluția universității, inclusiv pe cei care au contribuit în mod hotărâtor la dezvoltarea învățământului psihopedagogic.
„Datorăm foarte mult cadrelor didactice care au pus bazele instituționale și au construit – atât în sens propriu, cât și în cel figurat – universitatea târgovișteană. Ne amintim cu nostalgie și mare plăcere perioada de pionierat, în care lucram cot la cot cu ctitorii acestei instituții, oameni de școală de la care am avut foarte multe de învățat. Și dacă tot suntem la momentul rememorării anilor de început, dar și a figurilor marcante de odinioară (multe dintre ele fiind plecate, din păcate, dintre noi), trebuie să vă spunem că nu au căzut în uitare, sunt încă vii în memoria comunității academice! Iată, sunt bucuros să vă informez că mâine urmează să primim certificarea din partea Universității Valahia, pentru Centrul de Cercetare şi Inovare în Ştiinţele Educaţiei, care poartă numele unei personalități uriașe a pedagogiei românești, regretatul profesor Ion T. Radu, cadru didactic asociat la Universitatea Valahia”, ne-a declarat directorul Centrului, Prof. univ. dr. Gabriel Gorghiu, unul din amfitrionii manifestării.
Întreaga manifestare s-a desfășurat și sub semnul parteneriatului, a colaborării și conlucrării permanente între Universitatea Valahia din Târgoviște și Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, fiind o bună ocazie de a aduce în atenție o serie de probleme actuale ale educației românești, de la nevoile de formare profesională a cadrelor didactice, la limitarea abandonului școlar.
„Studenții noștri sunt – în număr mare – absolvenții învățământului secundar dâmbovițean, iar parcursul de instruire a acestora trebuie să fie unul coerent și coeziv, deoarece sunt destule probleme care trebuie soluționate, pornind cu modalitățile de absorbție a acestora în învățământul universitar, familiarizarea lor cu viața de student, limitarea abandonului universitar, mai cu seamă în primii ani de facultate. De altfel, se cunoaște că mai mult deun sfert dintre studenții admiși la programele de studiu de licență și master nu își finalizează studiile”, a subliniat Lect. univ. dr. Ana-Maria Aurelia Petrescu.
Prezenți la evenimentele dedicate împlinirii a 25 de ani de la înființarea Universității Valahia, au fost și reprezentanți ai Universității Politehnica din București. Lucrarea prezentată de Asist. univ. dr. Loredana Manasia și Asist. univ. dr. Andrei Pârvan a evidențiat rezultatele unei cercetări cu privire la pattern-uri de învățare în învățământul superior.
„Lucrarea mea și a colegului meu are obiectul de a vedea în ce măsură studenții noștri știu cum să învețe, dar și ce strategii să aplice, pentru ca lucrurile pe care le învață și le pun în practică să se transforme în performanță”, a declarat Asist. univ. dr. Loredana Manasia.
Concluziile – pozitive, de altfel – ale celor două zile de manifestări au fost sintetizate, la sfârșitul celor două zile de comunicări și evenimente, de directorii celor două departamente: Lect. univ. dr. Ana-Maria Aurelia Petrescu și Conf. univ. dr. Maria Savu-Cristescu.