kiss2025a.jpg Euroguard 	oneminamed_nav.gif dsgmotor.gif

RAFTUL CU POEME – Ioan VIȘTEA

 

1.      De competenţa Afacerilor Interne

 

 

            În salonul alb, brancardierii în alb aduceau dimineţile albe pe targă.

            Mereu se găseau printre ele dimineţi grav rănite,

            cu leziuni, cu tumori matinale ori abuzate în zori.

            Nu  mă plîngeam. Stăteam foarte bine cu producţia de hemoglobină.

            Observaseră şi inspectorii sanitari – organele funcţionau ceas,

            în parametrii lor naturali, ameninţînd stocul transfuziilor

            cu o criză nemaivăzută de supraproducţie.

           “Atenţie! ziceau. Băiatul ăsta o să explodeze într-o zi,

            o să umple cearşafurile, o să împroaşte pereţii cu sînge!

            Atenţie mare, n-ar fi exclus să arunce pavilionul în aer

            cu presiunea lui arterială!” Însă, nimic nu ţîşnea

            din preaplinul fiinţei mele, nimic nu ieşea la lumină

            din antebraţ, din buricele degetelor, din artere –

            nici mingi microscopice, nici globule de foc, nicii hematii de rugină,

            nici măcar cheaguri. Nimic! Posibil, ceva, un blocaj neştiut

            se-ntîmplase cu mine.

 

           “E fier rău! E un element duşmănos!”

            auzeam pe culoarele pustii, clar-obscure.

 

            Mirosea persistent a cloroform în spital.

            Se pregăteau să-mi aplice incizia, lovitura

            care ar fi desfundat cunductele, robinetul.

            Le ajunsese cuţitul răbdării la osul parietal.

 

            Pînă şi-au dat seama, tîrziu,

            că eram de competenţa Afacerilor Interne.

            Vedeţi bine, sîngeram numai şi numai

            pe dinăuntru!

 

 

2.       Mi se întîmplă

 

 

                Tot mai des, mi se-ntîmplă să dau semne de viaţă.

                Cu vremea, detaliile se estompează, dispar.

                Rămîn esenţele tari – miezul sub coaja perisabilă,

                muguri fragezi în noduri, rînjetul sub canioane de riduri.

 

                Respir, vînd, cumpăr, negociez, urlu,

                mă ţin de trucuri, de fusta mamei, iubitei,

                uit secolul şi de ce m-am născut,

                port măşti, mai ales port măşti –

                sperii trecătorii cu ele, concetăţenii de care mă frec

                precum gămălia chibritului de catran,

                în micul trafic de frontieră

                dintre viaţă şi cine ştie ce altceva.

 

                Ca astăzi. Bunăoară, ca astăzi, cînd la vederea

                măştii mele de groază, de gură-cască,

                o întreagă generaţie s-a născut prematur;

                cîtiva preşcolari şi-au serbat pensionarea;

                zăpada s-a retras să sfîrşească în munţi

                ca o bătrînă tigroaică siberiană şi cînd,

                refugiată în fundul grădinii, moartea,

                oh, moartea, îmbrăcată în costum naţional, cu cosiţe,

                împleteşte bucheţele de primăvară.

 

 

 

                               3. O sută de ani mai tîrziu

 

 

          Strada suia pe scripeţi la cer împreună cu plopii.

          Îi ştiam fără soţ, eram sigur de asta. Totuşi,

          în aşteptarea ta care întîrziai cam de-un secol la întîlnire,

          m-am apucat să-i înumăr. O dată, de două, de nouă ori. Hopa,

          plopii nu-mi ieşeau la socoteală şi pace!

          De fiecare dată se încăpăţînau să rămînă cu soţ.

          Nu se poate! îmi ziceam. Să se fi strecurat o erată în peisaj, în biografie?

          Fluieram a pagubă pentru că din oricare capăt al străzii înnumăram,

          lumînările plopilor scuturat din coroane numai cifre rotunde, cu soţ.

          Şi doar era strada ta, nu-ncăpea îndoială, dar schimbată cu totul.

          Numai pietrele caldarîmului rămăseseră aceleaşi,

          şi plopii, plopii care mă trădau fără remuşcări, fără jenă,

          de parcă aţi fi fost fraţi de cruce…

 

          Era un cartier vesel. Muncitoresc şi drăguţ. Cu pomi văruiţi proaspăt.

          Cu muşcate în cutii de conserve, cîini răi în spărturile gardurilor.

          Cu pisici costelive în streşini, cu macaturi aerisite pe sîrmă.

          Prin respiraţia toamnei auzeam voci, auzeam muzici.

          Muzici, marşuri înălţătoare, fanfare, asurzitoare alămuri.

          Un copil recita cu fereastra deschisă o poezie tîmpită:

                                  “Dă-mi tăticule şi mie,

                                    o lopată şi-o mistrie.

                                    Cu mînuţele-astea două,

                                    să clădesc o ţară nouă!”

          Altul striga cît îl ţinea gura de tare: “Înainte! Înainte!

          Pînă la victoria finală! Tot înainte!”, dar unde înainte, am vrut să întreb,

          căci toate drumurile ricoşau de curbura Carpaţilor,

          dar care victorie căci tocmai biruisem la Plevna…

 

          Priveam în lungul străzii – nici urmă de tine.

          Nu, nu-mi veneai, nu-mi veneai, nu apăreai de niciunde, dragostea mea.

          Ai fi putut să auzi vocea zdrahoanei de după gard:

         “Măi, vedeţi că e unul dubios în drum. Săracul,

          pesemne c-a rătăcit busola, minţile, veacul,

          pe strada noastră roş-galben-albastră!”

 

          Ai fi văzut clipa cînd mi-a trîntit poarta în nas

          şi-am tresărit speriat, m-am ridicat în capul oaselor lac de sudoare,

          treaz, năuc şi confuz, o sută de ani mai tîrziu!

 

 

 

4.      Despre rezistenţa mecanică a lucrurilor

 

 

                      Se lăsase o linişte grea în muzeu.

                      Puteai să o pipăi, să o tai cu cuţitul,

                      să o iei la pachet în bagajul de mînă.

                      Şi curatorul cu privirile Sfinxului, rezemat de vitrină:

                     “În sala asta, despre piele e vorba.

                      Despre piele şi nemuritoarele ei calităţi.

                      La prima vedere ai zice că e un pergament

                      preţios şi fragil, o filă de incunabulă veche.

                      Adevărat, se pliază în evantaie la încheieturi, pe gît şi-n obraji;

                      se toceşte în coate, foşneşte, sfîrîie, cîteodată erupe;

                      pete maronii, cicatrici scot la iveală, cu vremea,

                      continente noi în derivă, arhipelaguri ale serenităţii,

                      dar, în principiu, se tăbăceşte uşor, ţine la tăvăleală,

                      e maleabilă şi ductilă…

 

                      Priviţi! Priviţi aceste abajoare filigranate din piele de om,

                      fineţea acestor coperţi de albume,

                      aceste splendide geamantane din piele de om

                      cu încuietori delicate din acelaşi material!

 

                      Apropiaţi-vă! Apropiaţi-vă!

                      Sub ţesutul rigid, mai susură, se mai aud capilarele!”

 

 

 

                                     5. Printre oameni de paie

 

 

                        O sută de ani mai tîrziu,

                        cerul se prăbuşeşte-n penumbra salcîmilor, iată,

                        stele din inox cad cu o gravitaţie nouă;

                        lumina înfloreşte-n pămînt violete de Parma din hîrtii creponate;

                        gara cu acari vinovaţi şi drezine albastre

                        a fugit într-o noapte pe şine cu creneluri cu tot.

 

                        O sută de ani mai tîrziu,

                        se schimbă polii şi sexul, garda, vitrinierii şi moda,

                        înţelesul privirii.

 

                        Un biciclist acrobat din inimă, plămîni, splină,

                        nervi, carne şi oase rănite,

                        se întoarce de la Maraton pe frînghia subţire a istoriei.

                        Pedalează…pedalează…Pierde sînge într-un fel prea uman?

 

                        Nimic nu-l opreşte. Pedalează…pedalează…

 

                        Cu ultimele puteri ar vrea să vestească triumful săgeţii în zbor,

                        urletul ţintei, victorioase înfrîngeri, dar n-are cui, n-are cui,

                        pedalează în gol printre oameni de paie, iubito.

 

 

                        ( Din volumul „O sută de ani mai târziu”, în pregătire…)

 

 

IOAN  VIȘTEA este poet și prozator, locuitor al unei capitale românești, Târgoviște (cum spune) și autorul Jurnalului de la Mahala…

 

 

 

1.      De competenţa Afacerilor Interne

 

 

            În salonul alb, brancardierii în alb aduceau dimineţile albe pe targă.

            Mereu se găseau printre ele dimineţi grav rănite,

            cu leziuni, cu tumori matinale ori abuzate în zori.

            Nu  mă plîngeam. Stăteam foarte bine cu producţia de hemoglobină.

            Observaseră şi inspectorii sanitari – organele funcţionau ceas,

            în parametrii lor naturali, ameninţînd stocul transfuziilor

            cu o criză nemaivăzută de supraproducţie.

           “Atenţie! ziceau. Băiatul ăsta o să explodeze într-o zi,

            o să umple cearşafurile, o să împroaşte pereţii cu sînge!

            Atenţie mare, n-ar fi exclus să arunce pavilionul în aer

            cu presiunea lui arterială!” Însă, nimic nu ţîşnea

            din preaplinul fiinţei mele, nimic nu ieşea la lumină

            din antebraţ, din buricele degetelor, din artere –

            nici mingi microscopice, nici globule de foc, nicii hematii de rugină,

            nici măcar cheaguri. Nimic! Posibil, ceva, un blocaj neştiut

            se-ntîmplase cu mine.

 

           “E fier rău! E un element duşmănos!”

            auzeam pe culoarele pustii, clar-obscure.

 

            Mirosea persistent a cloroform în spital.

            Se pregăteau să-mi aplice incizia, lovitura

            care ar fi desfundat cunductele, robinetul.

            Le ajunsese cuţitul răbdării la osul parietal.

 

            Pînă şi-au dat seama, tîrziu,

            că eram de competenţa Afacerilor Interne.

            Vedeţi bine, sîngeram numai şi numai

            pe dinăuntru!

 

 

2.       Mi se întîmplă

 

 

                Tot mai des, mi se-ntîmplă să dau semne de viaţă.

                Cu vremea, detaliile se estompează, dispar.

                Rămîn esenţele tari – miezul sub coaja perisabilă,

                muguri fragezi în noduri, rînjetul sub canioane de riduri.

 

                Respir, vînd, cumpăr, negociez, urlu,

                mă ţin de trucuri, de fusta mamei, iubitei,

                uit secolul şi de ce m-am născut,

                port măşti, mai ales port măşti –

                sperii trecătorii cu ele, concetăţenii de care mă frec

                precum gămălia chibritului de catran,

                în micul trafic de frontieră

                dintre viaţă şi cine ştie ce altceva.

 

                Ca astăzi. Bunăoară, ca astăzi, cînd la vederea

                măştii mele de groază, de gură-cască,

                o întreagă generaţie s-a născut prematur;

                cîtiva preşcolari şi-au serbat pensionarea;

                zăpada s-a retras să sfîrşească în munţi

                ca o bătrînă tigroaică siberiană şi cînd,

                refugiată în fundul grădinii, moartea,

                oh, moartea, îmbrăcată în costum naţional, cu cosiţe,

                împleteşte bucheţele de primăvară.

 

 

 

                               3. O sută de ani mai tîrziu

 

 

          Strada suia pe scripeţi la cer împreună cu plopii.

          Îi ştiam fără soţ, eram sigur de asta. Totuşi,

          în aşteptarea ta care întîrziai cam de-un secol la întîlnire,

          m-am apucat să-i înumăr. O dată, de două, de nouă ori. Hopa,

          plopii nu-mi ieşeau la socoteală şi pace!

          De fiecare dată se încăpăţînau să rămînă cu soţ.

          Nu se poate! îmi ziceam. Să se fi strecurat o erată în peisaj, în biografie?

          Fluieram a pagubă pentru că din oricare capăt al străzii înnumăram,

          lumînările plopilor scuturat din coroane numai cifre rotunde, cu soţ.

          Şi doar era strada ta, nu-ncăpea îndoială, dar schimbată cu totul.

          Numai pietrele caldarîmului rămăseseră aceleaşi,

          şi plopii, plopii care mă trădau fără remuşcări, fără jenă,

          de parcă aţi fi fost fraţi de cruce…

 

          Era un cartier vesel. Muncitoresc şi drăguţ. Cu pomi văruiţi proaspăt.

          Cu muşcate în cutii de conserve, cîini răi în spărturile gardurilor.

          Cu pisici costelive în streşini, cu macaturi aerisite pe sîrmă.

          Prin respiraţia toamnei auzeam voci, auzeam muzici.

          Muzici, marşuri înălţătoare, fanfare, asurzitoare alămuri.

          Un copil recita cu fereastra deschisă o poezie tîmpită:

                                  “Dă-mi tăticule şi mie,

                                    o lopată şi-o mistrie.

                                    Cu mînuţele-astea două,

                                    să clădesc o ţară nouă!”

          Altul striga cît îl ţinea gura de tare: “Înainte! Înainte!

          Pînă la victoria finală! Tot înainte!”, dar unde înainte, am vrut să întreb,

          căci toate drumurile ricoşau de curbura Carpaţilor,

          dar care victorie căci tocmai biruisem la Plevna…

 

          Priveam în lungul străzii – nici urmă de tine.

          Nu, nu-mi veneai, nu-mi veneai, nu apăreai de niciunde, dragostea mea.

          Ai fi putut să auzi vocea zdrahoanei de după gard:

         “Măi, vedeţi că e unul dubios în drum. Săracul,

          pesemne c-a rătăcit busola, minţile, veacul,

          pe strada noastră roş-galben-albastră!”

 

          Ai fi văzut clipa cînd mi-a trîntit poarta în nas

          şi-am tresărit speriat, m-am ridicat în capul oaselor lac de sudoare,

          treaz, năuc şi confuz, o sută de ani mai tîrziu!

 

 

 

4.      Despre rezistenţa mecanică a lucrurilor

 

 

                      Se lăsase o linişte grea în muzeu.

                      Puteai să o pipăi, să o tai cu cuţitul,

                      să o iei la pachet în bagajul de mînă.

                      Şi curatorul cu privirile Sfinxului, rezemat de vitrină:

                     “În sala asta, despre piele e vorba.

                      Despre piele şi nemuritoarele ei calităţi.

                      La prima vedere ai zice că e un pergament

                      preţios şi fragil, o filă de incunabulă veche.

                      Adevărat, se pliază în evantaie la încheieturi, pe gît şi-n obraji;

                      se toceşte în coate, foşneşte, sfîrîie, cîteodată erupe;

                      pete maronii, cicatrici scot la iveală, cu vremea,

                      continente noi în derivă, arhipelaguri ale serenităţii,

                      dar, în principiu, se tăbăceşte uşor, ţine la tăvăleală,

                      e maleabilă şi ductilă…

 

                      Priviţi! Priviţi aceste abajoare filigranate din piele de om,

                      fineţea acestor coperţi de albume,

                      aceste splendide geamantane din piele de om

                      cu încuietori delicate din acelaşi material!

 

                      Apropiaţi-vă! Apropiaţi-vă!

                      Sub ţesutul rigid, mai susură, se mai aud capilarele!”

 

 

 

                                     5. Printre oameni de paie

 

 

                        O sută de ani mai tîrziu,

                        cerul se prăbuşeşte-n penumbra salcîmilor, iată,

                        stele din inox cad cu o gravitaţie nouă;

                        lumina înfloreşte-n pămînt violete de Parma din hîrtii creponate;

                        gara cu acari vinovaţi şi drezine albastre

                        a fugit într-o noapte pe şine cu creneluri cu tot.

 

                        O sută de ani mai tîrziu,

                        se schimbă polii şi sexul, garda, vitrinierii şi moda,

                        înţelesul privirii.

 

                        Un biciclist acrobat din inimă, plămîni, splină,

                        nervi, carne şi oase rănite,

                        se întoarce de la Maraton pe frînghia subţire a istoriei.

                        Pedalează…pedalează…Pierde sînge într-un fel prea uman?

 

                        Nimic nu-l opreşte. Pedalează…pedalează…

 

                        Cu ultimele puteri ar vrea să vestească triumful săgeţii în zbor,

                        urletul ţintei, victorioase înfrîngeri, dar n-are cui, n-are cui,

                        pedalează în gol printre oameni de paie, iubito.

 

 

                        ( Din volumul „O sută de ani mai târziu”, în pregătire…)

 

IOAN  VIȘTEA este poet și prozator, locuitor al unei capitale românești, Târgoviște (cum spune) și autorul Jurnalului de la Mahala…

 

Citeşte şi

ROMAN  FOILETON –  Ionuț  CRISTACHE;  NERO, BRAC  GERMAN, episodul 17 (  ultimul) …

LECȚIA  DE  ZBOR  –  Ioana  PIOARU; ce să-i faci /  așa e jocul…

CULTURA  URBANĂ – Pompiliu  ALEXANDRU ; Justificări  comuniste…

CULTURĂ  ȘI  EDUCAȚIE –  Mihaela  MARIN; Marea  simulariadă…

REFLECȚII  MINORE  –  Alexandru  IACOB; Două sărbători ale iubirii…

CONEXIUNI –  Ştefan  POPESCU; Fragmentarium…

COSMOSUL  DIN  NOI  –  Ioan N. RADU; Oamenii de ieri  ai  Târgoviștei…

STRATEGII  DE  DISTANȚARE –  Petre  STOICA; Gânduri  răzlețe…

CULTURĂ  ȘI  ISTORIE – Radu  STATE; Târgoviștea anului 1917…

ÎN  CALEA  LUPILOR  DE  IERI  ȘI  DE  AZI – Constantin  VAENI; Opinii  critice?

CULTURA  LA  MARGINEA  ȘOSELEI  –  Teodor Constantin  BÂRSAN; Visul american și coșmarul corporat…

PLIMBĂRI  BUCUREȘTENE –  Cătălina  CRISTACHE; Ilina  și  crema  de  ciocolată…

TERAPII  ÎNGÂNDURATE  –  Ioan  VIȘTEA; Invazia  melcilor…

LA BORTA  RECE – Radu  PĂRPĂUȚĂ ;  Alte  lame  de  cuțit…

SUBSTITUIRI, confesiuni americane, episodul 5  – Dana  NEACȘU…

JI-PISME  DE  SÂMBĂTĂ  –  Puiu  JIPA;  Zece  altfel  de  poeme…

MELANCOLII  –  Constanța  POPESCU;  Prima  noapte…

JUNIORI  DE  CARABELLA  –  Marius  Alexandru  DINCĂ ;  Sunt ceea ce iubesc…

CORESPONDENȚE  SUBIECTIVE  –  Erica  OPREA ;  Pictura, tăcerea minții…

PICĂTURA  CHINEZEASCĂ…

AȘA  O  LIPSĂ  DE  INCULTURĂ  –  Puiu  JIPA; România, plai de dormi..

PRIETENI  LA  CULTURA  DE  SÂMBĂTĂ  –  Lavinia  Georgiana  OPRESCU;  Un  suspin…

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media