kiss2025a.jpg Euroguard 	oneminamed_nav.gif dsgmotor.gif

JI-PISME DE SÂMBĂTĂ: ALTFEL DE POEME de Puiu JIPA

MOTIVAȚII  SUBIECTIVE

 

Iniţial, am citit poeziile lui Corneliu Jipa cu zâmbetul complice al celui care, uneori, se joacă el însuşi de-a poetul. Postate pe cea mai frecventată reţea de socializare şi publicate apoi în Cultura de sâmbătă, poeziile, prin dimensiunile reduse şi prin aerul de a fi scrise sub imboldul inspiraţiei de moment, păreau a chestiona, înainte de toate, însăşi condiţia poeziei,  într-o societate care nu-şi mai află tihna atât de necesară receptării unui discurs liric îndelung elaborat. Asemenea unui muzician de jazz care oferă publicului probe de virtuozitate, poetul părea adesea să improvizeze pe o temă sau alta; din background, se revărsau uneori discret, alteori zgomotos, sonorităţi lirice familiare, amintindu-ne de poezia lui Ion Minulescu sau, mai frecvent, de cea a lui Nichita Stănescu. Însă ceea ce la început a putut trece drept o joacă s-a dovedit ulterior a fi un veritabil asediu al poeziei de pe poziţiile experimentului. Iar recent, şi sper să nu mă înşel, joaca s-a transformat în jocul extrem de serios al creaţiei, joc ale cărui reguli poetul şi le-a asumat ca atare.

Instalat cu relativă lejeritate în discurs, Corneliu Jipa ne propune în ultima vreme un ciclu de poezii al căror principiu de coerenţă este dat de tema iubirii. O iubire târzie, în crâncenă luptă cu timpul şi cu depărtarea. Abătându-se de la formula prozodică a haikuului, dar cultivând, în spiritul acestuia, tensiunea generată de contrastul dintre static şi dinamic, îndrăgostitul îi face iubitei o propunere „grea” nu doar de metafore: să înotăm/ în cearcăne de timp/ colacul nostru de salvare (supravieţuire). Marea este, de altfel, o constantă a imaginarului poetic: mai e o mare de trecut/ apoi un istm/ și vom ajunge-n Marea noastră (petrecere). Dacă uneori vocea lirică se imaginează paznic la far, alteori chiar numele terasei unde îşi scrie declaraţiile de dragoste parcă pe un colţ de hârtie, împrumutând uşor cabotin poza poeţilor parizieni ai sfârşitului de secol XIX, este încărcat de reverberaţii marine. Totuşi, pentru că este un poet al vremii sale, Corneliu Jipa evită la mustaţă pericolul clişeului, dinamitându-l printr-o imagine imposibilă: îți scriu iubito din Fiord/ astăzi mă simt aeroport. Altfel, poezia purtând drept titlu acest distih ne propune, în subţire registru parodic, o avalanşă de ameninţări de inspiraţie baladescă: tu n-ai să pleci/ voi ninge/ voi teroriza/ nici kerosen nu va mai fi/ urgii voi pune-n calea ta. Din registrul ludic, imageria erotică glisează apoi în registrul oniric. Printre aforisme şi definiţii lirice, răsar în forţă imagini brodate pe canavaua coşmarului: astăzi vom fi doar pietoni/ călcați de zebre/ trecând prelung/ printre tramvaie.

Iubirea şi cuvântul intră astfel într-o relaţie aproape simbiotică: ameninţată perpetuu de depărtare, iubirea pare a se hrăni exclusiv din declaraţiile care se transformă pe neobservate în poezii. Un rol joacă aici, desigur, şi dorinţa nemărturisită a poetului de a reîntoarce poezia pe făgaşul firesc al trăirii autentice, de a o debarasa de artificiile aderării, nu de puţine ori cam forţate în literatura română, fie la nu ştiu care program estetic, fie la nu ştiu care orientare filozofică la modă. În cele din urmă, cele două, poezia şi iubirea, ajung să se confunde într-o asemenea măsură, încât sfârşitul uneia pare a determina sfârşitul celeilalte: toate cuvintele mele/ au un sfârșit/ te plimbi printre ele/ le-ai mai citit/ ai zâmbet pustiu/ am zâmbetul șters/ în curând o să-ți scriu/ penultimul vers (de lăsare).

Plasate la finalul poeziilor, titlurile, mizând adesea pe jocuri de cuvinte care, în loc să dezvăluie, mai degrabă învăluie textul într-o nouă serie de mirări, ne obligă aproape sistematic la o nouă lectură. Aşa se întâmplă că ceea ce ne putea părea doar un gând fugar capătă prin titlu amplitudinea specifică meditaţiei lirice: eternitatea/ o vorbă/ secunda/ o eternitate (carpe diem).

Omogen din punct de vedere tematic, un asemenea grupaj nu este şi nici nu poate fi omogen şi din punct de vedere estetic. Dar tot aşa cum scăderile sunt inerente, câteva poezii sunt remarcabile. Mizând pe un unul dintre paradoxurile atât de dragi poetului, o asemenea poezie este cea cu care închei: cineva mi-ascunde viitorul/ pune semne cu/ interzis/ trecerea oprită/ nu parcaţi/ şi altele asemenea/ e bine/ surprizele nu mai au viitor (la avizier se vor afişa speranţe).

Totuşi, Puiu Jipa ştie că, uneori, semnele poeziei pot disloca celelalte semne, cele cu interzis, trecerea oprită, nu parcaţi. Şi ne convinge şi pe noi…  ( DANIEL  TACHE )

 

 

0.tu n-ai să pleci

voi ninge

voi teroriza

nici kerosen nu va mai fi

urgii voi pune-n calea ta

aici mai este cald

e bine

știi

(îți scriu iubito din Fiord

astăzi mă simt aeroport)

 

1.mă gîndeam

că nu te cunosc

am doar bănuieli

(incertitudine)

 

2.și cel mai mult

îmi amintesc

de ochii tăi

cînd îi țineai închiși

(ochii care nu se văd se uită la tine)

 

3.singurătatea n-are termen

nu se prescrie

deși e vinovată

fără să fie

(pedeapsă e tăcerea)

 

4.te-aș mai iubi

pînă-n clepsidre

te-aș mai urî

dacă îmi dai timp

e ceață între noi

și-atîtea hidre

ce-ar fi

să dăm

noi

timpul

înapoi

(gîndureală)

 

 

5.mi-e frig cînd mă gîndesc la tine

ies aburi groși din amintiri

pereții se prefac în fantome

aud c-ai fost dată-n știri

între-o eclipsă și-un coșmar

să nu te miri

voi trece pe la tine

dar mai rar

(chiar nu știam că bruma doar e)

 

6.toate cuvintele mele

au un sfîrșit

te plimbi printre ele

le-ai mai citit

ai zîmbet pustiu

am zîmbetul șters

în curînd o să-ți scriu

penultimul vers

(de lăsare)

 

7.atît a fost

o noapte

de uimire

cu fără rost

(citire)

 

8.cineva mi-ascunde viitorul

pune semne cu

interzis

trecerea oprită

nu parcați

și altele asemenea

e bine

surprizele nu mai au viitor

(la avizier se vor afișa speranțe)

 

9.este rugină între noi

cad nopțile din doi în doi

ne-a dispărut și ziua de apoi

tîrîm o amintire prin noroi

(surîsul ne miroase a război)

 

10.mai e o mare de trecut

apoi un istm

și vom ajunge-n Marea noastră

(petrecere)

 

11.iubito astăzi mă-nfiori

îmi taci de-atîtea mii de ori

(nu acum)

 

12.astăzi vom fi doar pietoni

călcați de zebre

trecînd prelung

printre tramvaie

ne vom zdrobi

în dulci războaie

(autopie)

 

13.să ținem minte ce se-ntîmplă

cînd vom lipi pistol pe tîmplă

să povestim și mai departe

cine mai e

cine-i deoparte

(pe de o parte)

 

14.azi o să decupăm

copii

din viața noastră

viitorul

îl vom lipi pe un balon

și-l vom lăsa să își ia

zborul

(lecția despre viitorul care nu mai e ce-a fost)

 

15.tu paznic să mă faci

la far

de-abia atunci

te voi vedea

(far away)

 

 

16.am să rămîn și repetent

pentru tine

am să mă pensionez cu o mie de ani

mai tîrziu

întoarce-te în timp cu mine

sau fii

de poți

acum

(speranța e un fel de moarte ce vine foarte timpuriu)

 

17.ne întîlnim prea tîrziu

tîrziul tău

cu cămașă de noapte

tîrziul meu

cu clovni dormind

(dacă am fi știut)

 

18.dacă ai timp

urlă

dacă ai vreme

vorbește

dacă ai răbdare

taci

(străduință)

 

19.să înotăm

în cearcăne de timp

colacul nostru de salvare

(supraviețuire)

 

20.într-o zi

o să ni se pară

că ne-am spus prea mult

(împărțire)

 

21.n-am scris poeme

nu-i știu nici rostul poeziei

o crizantemă doarme

între cețuri

asfalt pătrat

și multe dimineți

(smulgerea cuvintelor din piatră)

 

22.o dată doar

să nu ne temem

apoi vom deveni

bunici

(despre fericirea de a fi nefericit)

 

23.eternitatea

o vorbă

secunda

o eternitate

(carpe diem)

 

24.de cîte ori te-aștept

undeva crește o floare

un copil spune

mama

clovnii se demachiază

și-și cumpără iertări

dar tu nu vii

iar lumea se ia singură

la trîntă

(în cimitire înflorește renunțarea)

 

25.aș vrea

de ne vom întîlni

pățim ceva

(ups)

 

 

26.se vînd îngeri la mall

la fiecare înger

o cremă de față

sincere mulțumiri

cititorii sînt rugați să

spulbere mituri

(te uită cum frige decembre)

 

27.te uitai în cuvintele mele

așteptai să se rupă ceva

muritorii scuipau pe semințe

pe muntele găina se oua

adineaurul din noi căpăta viitor

doar literele

se-ntorceau în sculpturi

(agendă)

 

28.îmi amintesc cum nu ne cunoșteam

lăsam și timpul suspendat

citeam aceiași carte

pe care ne-o scriam

(din urmă)

 

29.adineauri a trecut

o secundă

doar adineauri

(vîrstă)

 

30.venise iarna

mototolită

ningea cu molii

albe dinspre ea

(amintind)

 

31.Cînd eram și mai mic

îmi spunea bunică-mea:

„Dacă n-ai ce face, ia-te cu mîinile de cur

și sai în sus!”

Așa am învățat să văd lumea de deasupra…

(nu e poem)

 

32. gustul ăsta amar al ploii

care nu se dă căzută

amarul sîmburelui de caisă

din dulceața de gutui

(amintire)

 

33.M-am întors după mult timp

într-o casă..

Sarea mi-a zîmbit

și portretul tău s-a înclinat,

un pic…

(dorință)

 

34.Avem nisip, apă,

două pahare albastre…

Hai să facem pace!

(senin)

 

35.în casa-aceea părăsită

se adunau trei licurici

unul albastru altul verde și-al treilea

un pic mai mic

iar cînd zburau se auzea un cîntec

vechi

neauzit de nimeni

dar tot vechi:

„zbori lumină pe potec’

să se vadă pe-unde trec

luna și cu stelele

duhul și poverile”

(copilătură)

 

36.sînt sechestrat în propria mea țară

sînt robul propriei mele țări

sînt martorul de căcat al umilirii

sînt cireașa de pe tortura trăirii

 

aveam impresia stranie că românii

aveau strania impresie că sînt nemuritori

aveam tăria să mă simt țigan maghiar german

și orice alt conlocuitor

aveam un viitor făcut pe bucățele

dar aveam ceva

 

acum sînt dedesubtul

baligii pe care am votat-o

acum sînt numărul

pe care nu-l mai numără nimeni

acum locuiesc într-un wc

mai strîmt ca căcatul

(acesta nu e nici măcar un protest)

 

Citeşte şi

Roman foileton, NERO, BRAC  GERMAN, episodul 13 …

LA BORTA  RECE, cu domnul Radu PĂRPĂUȚĂ, un răsfăț stilistic de sfârșit de an…

SUBSTITUIRI, cu doamna Dana  NEACȘU,  un serial excepțional, într-o confesiune tulburătoare…

SOVIANYSME, cu Octavian  SOVIANY…

Un mare regizor, Constantin VAENI și rubrica sa ÎN  CALEA  LUPILOR  DE  IERI  ȘI  DE  AZI…

Desigur, o bogată  PICĂTURĂ  CHINEZEASCĂ…

MELANCOLII, cu doamna Constanța  POPESCU…

JUNIORI  DE  CARABELLA, despre draga de  școală, cu  Marius  Alexandru  DINCĂ…

CORESPONDENȚE  SUBIECTIVE, cu domnișoara  Erica  OPREA…

POMPIJIPISME și interferențe metaforice…

LONDRA  LA  PAS,  cu Cristian  Gabriel  GROMAN  și dorul lui de casă…

Scriitorul  târgoviștean  Ioan  VIȘTEA,  cu RAFTUL  CU  PROZĂ  SCURTĂ…

Marele actor  Puiu  JIPA și rubrica sa  AȘA  O  LIPSĂ  DE  INCULTURĂ…

CULTURA  LA  MARGINEA  ȘOSELEI  și Teodor  Constantin  BÂRSAN…

Domnul profesor  Petre  STOICA și  STRATEGII  DE  DISTANȚARE…

JUNIORI  DE  CARABELLA, cu domnișoara Daria STEMATE…

Domnișoara  Ioana  PIOARU și  rubrica ei  LECȚIA  DE  ZBOR…

Doamna profesoară  Alexandra  VLADOVICI  BÂRSAN  și  REFLECȚII  PEDAGOGICE…

REFLECȚII  MINORE, cu domnul profesor  Alexandru  IACOB…

CULTURĂ  ȘI  EDUCAȚIE, cu doamna profesoară  Mihaela  MARIN…

Domnișoara Alexandra  MOCANU  și  rubrica  ei  STUDENȚEȘTI…

Doamna Dana NEACȘU, doctor în filosofie, cu  AMERICA  LA  NOI  ACASĂ, direct din New York…

CULTURA  ONLINE, rubrica domnului profesor  Daniel  TACHE,  doctor în filologie…

TERAPII  ÎNGÂNDURATE, cu scriitorul Ioan VIȘTEA…

CULTURA URBANĂ, cu domnul doctor în filosofie  Pompiliu  ALEXANDRU…

CULTURĂ  ȘI  ISTORIE, cu doctorul în istorie  Radu  STATE…

Doamna Mariana OPREA STATE și rubrica ei, ARTIFICII  DE  LÂNGĂ  SERELE  CU  FLORI…

JUNIOR  DE  WORCESTER, cu Bogdan VLĂDUCĂ…

 Radu  GEORGESCU și rubrica sa  CULTURA  GLOBALĂ…

PLIMBĂRI  BUCUREȘTENE, cu domnișoara Cătălina  CRISTACHE…

Distribuie:

Lasă un comentariu

Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media