kiss2025a.jpg Euroguard 	oneminamed_nav.gif dsgmotor.gif

CULTURA LA MARGINEA ȘOSELEI – Teodor Constantin BÂRSAN: Visul american și coșmarul corporat

Acum câţiva ani am avut plăcuta experienţă de a lucra într-un call center pentru o corporaţie americană, „nu spui care”, acum în plin declin, mai exact America Online. De fapt, fusesem angajat de o companie (de data asta chiar „nu spui care”) tot americană care făcea outsourcing pentru alte corporaţii şi business-uri. Birourile erau împărţite în două secţiuni: germane, cei care lucrau pentru UPS şi americană, noi, care lucram pentru AOL. Aveai senzaţia că eşti în Berlinul postbelic împărţit între sectoarele american, sovietic, britanic. Colegii mei erau în majoritate absolvenţi, bucuroşi că erau aleşi să lucreze în mediu corporat american. Jobul era de customer support, adică asistenţă tehnică clienţilor, promovarea produselor de software şi Internet, rezolvarea problemelor. Primele mele experienţe cu utilizatorii de Internet americani au fost care mai de care mai interesante şi mai cromatice. De la new-yorkezele nervoase, care întrebau „where the f….  is this România?”, adică „unde naiba e România asta”, „that’s the f…problem, you’re from România” (cuvântul asta cu f… avea o mare popularitate printre americani) adică „asta e problema, eşti din România”, la doamne în vârstă, rasiste din Alabama, Missisipi (state cunoscute pentru rasism şi discriminare) care te întrebau dacă România se află cumva în India, Africa sau Pacific, care ţi se adresau cu „towel head” ( cap de prosop- insultă adresată celor din Orientul Mijlociu, dacă accentul tău li se părea că seamănă cu cel indian sau arab), „damn commie” („comunistu’ naibii”) dacă aflau cumva că România se află lângă Rusia    ( mai erau scăpări, deşi eram instruiţi să spunem că România se află lângă Germania şi Franţa) şi multe alte astfel de injurii etnice sau rasiale. Mai erau, desigur, şi persoanele de culoare cu accent de ghetou care veneau cu injurii rasiale şi etnice şi cu aceeaşi doză de ignoranţa ( „Europa Centrală?”- că aşa eram instruiţi să spunem unde eram localizaţi-)… „Asta e pe lângă Irak?” Cert este că la sfârşitul zilei, după zeci şi zeci de specimen, erai anti-american convins. Sigur că mai aveai norocul să dai de persoane binevoitoare, dar asta se întâmpla rar.  Atunci când un client dorea să renunţe la contul său, trebuia să faci pe dracu-n patru şi să îl convingi să prelungească contractul şi eventual să cheltuiască şi mai mulţi bani pe produse care nu îi foloseau neapărat. Nu conta că era şomer, că tavanul căzuse pe el, trebuia să îţi citeşti poezioara cuvânt cu cuvânt, până când el accepta sau ajungea într-o asemenea stare şi urla de îţi spărgea căştile.  Din când în când aveai ghinionul să prinzi câte un cetăţean care îşi vărsa nervii pe tine, pentru lipsa de joburi. Dacă nu îl transferai la alt department, în timp ajungeai să îţi umple capul cu teorii ale conspiraţiei.  Evident, nu aveai voie să ridici tonul sau să răspunzi într-un mod nepoliticos clientului. Trebuia să dezamorsezi situaţia, să îţi ceri scuze pentru greşeli care nu îţi aparţineau şi să empatizezi cu clientul.  Dar nu acestea mă deranjau cel mai tare. Cea mai deranjantă era slugărnicia supervizorilor, a team-leaderilor, a şefilor în general, atitudinea de arendaş ce inspectează moşia şi, bineînţeles, îndemnul de a face o vânzare cu orice preţ. Situaţia în care se afla clientul sau posibilul client nu conta, conta targetul. Dacă astfel erau instrucţiunile „de sus” sau nu, nu ştiu exact, ceea ce ştiu este că targetul conta mai mult decât satisfacţia clientului. Ceea ce am învăţat din această experienţă, dar şi din altele, este că într-un mediu corporat nu eşti niciodată un individ, nu ai caracteristici personale. Nimeni nu te vede că şi individ, eşti o piesă într-un sistem. Sistemul corporat tratează atât clientul cât şi angajaţii nu ca indivizii, ci ca părţi ale unei ecuaţii. Trebuie să recunosc că drepturile şi salarizarea erau respectate conform legislaţiei, însă sistemul trata clienţii şi angajaţii, după cum am spus, nu ca indivizi, ci ca funcţii ce îi serveau. Am înţeles şi asta şi am fost de acord. Ceea ce mi se pare ciudat în mediul corporat  este că şi angajaţii adoptă în totalitate aceste reguli şi norme, ca şi cum timpul petrecut într-un astfel de mediu le anulează tocmai aceste caracteristici care îi fac umani, caracteristici precum empatia şi sensibilitatea. Empatia de care ni se vorbea atât de mult era doar aparentă. Când venea vorba de profit, de vânzare şi încheierea unui contract cu orice preţ, empatia nu mai avea nicio valoare.  În fond, nu ar fi nici asta o problemă, adică absenţa empatiei în mediul de afaceri. Problema, de fapt mult mai gravă, în mediul corporat, public, privat, social, cultural este că ne adaptăm uimitor de repede normelor şi le adoptăm fără a le analiza prea mult. Dar nu totdeauna, ci atunci când ele servesc sau credem noi că servesc interesului nostru. Iar asta naşte o altă problemă, ne condiţionează să ne conformăm, adaptăm şi să adoptăm norme, reguli, atitudini şi comportamente indiferent de context. Iniţial am crezut că am crezut că fenomenul apare doar în mediul acesta corporat. Însă văd cum se extinde şi în mediul social, cultural şi, mai ales, politic. Oricât de mult te-ai adapta şi conforma unui astfel de sistem care tinde să te transforme într-o maşinărie, acest sistem până la urmă te va elimina atunci când va considera că nu mai îndeplineşti funcţia necesară la parametri necesari. Cu ce rămâi atunci?  Cu empatia, sensiblitatea, bunătatea, umanitatea… Dar tocmai asta este întrebarea: o vei mai avea?

 

TEODOR  CONSTANTIN  BÂRSAN este sociolog, tânăr poet și prozator, locuiește la Sibiu, dar nu a uitat Târgoviştea adolescenţei lui…

Citeşte şi

ROMAN  FOILETON –  Ionuț  CRISTACHE;  NERO, BRAC  GERMAN, episodul 17 (  ultimul) …

LECȚIA  DE  ZBOR  –  Ioana  PIOARU; ce să-i faci /  așa e jocul…

CULTURA  URBANĂ – Pompiliu  ALEXANDRU ; Justificări  comuniste…

CULTURĂ  ȘI  EDUCAȚIE –  Mihaela  MARIN; Marea  simulariadă…

REFLECȚII  MINORE  –  Alexandru  IACOB; Două sărbători ale iubirii…

CONEXIUNI –  Ştefan  POPESCU; Fragmentarium…

COSMOSUL  DIN  NOI  –  Ioan N. RADU; Oamenii de ieri  ai  Târgoviștei…

STRATEGII  DE  DISTANȚARE –  Petre  STOICA; Gânduri  răzlețe…

CULTURĂ  ȘI  ISTORIE – Radu  STATE; Târgoviștea anului 1917…

ÎN  CALEA  LUPILOR  DE  IERI  ȘI  DE  AZI – Constantin  VAENI; Opinii  critice?

PLIMBĂRI  BUCUREȘTENE –  Cătălina  CRISTACHE; Ilina  și  crema  de  ciocolată…

TERAPII  ÎNGÂNDURATE  –  Ioan  VIȘTEA; Invazia  melcilor…

LA BORTA  RECE – Radu  PĂRPĂUȚĂ ;  Alte  lame  de  cuțit…

SUBSTITUIRI, confesiuni americane, episodul 5  – Dana  NEACȘU…

JI-PISME  DE  SÂMBĂTĂ  –  Puiu  JIPA;  Zece  altfel  de  poeme…

MELANCOLII  –  Constanța  POPESCU;  Prima  noapte…

RAFTUL  CU  POEME  –  Ioan  VIȘTEA; Dintr-un volum în pregătire…

JUNIORI  DE  CARABELLA  –  Marius  Alexandru  DINCĂ ;  Sunt ceea ce iubesc…

CORESPONDENȚE  SUBIECTIVE  –  Erica  OPREA ;  Pictura, tăcerea minții…

PICĂTURA  CHINEZEASCĂ…

AȘA  O  LIPSĂ  DE  INCULTURĂ  –  Puiu  JIPA; România, plai de dormi..

PRIETENI  LA  CULTURA  DE  SÂMBĂTĂ  –  Lavinia  Georgiana  OPRESCU;  Un  suspin…

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media