După ani de experiență la catedra de istorie a unor unități de învățământ de prestigiu și după mii de ore de predare la clasă, Prof. Gabriela Istrate vorbește despre motivele pentru care elevilor nu le este suficient timpul de pregătire la clasă pentru a putea obține rezultate excelente la Examenele Naționale.
„Nu mă voi referi aici la situațiile intolerabile în care un profesor face presiuni la clasă pentru a-și determina proprii elevi să-i solicite pregătirea suplimentară!
Vorbim despre elevii din alte clase sau alte școli care vor să participe la pregătire în afara orelor de curs pentru a-și pregăti examenul de bacalaureat și a obține o notă cât mai mare, de care depinde admiterea la facultate. De ce nu este suficientă pregătirea de la clasă?
1. Pentru că în România avem clase cu efective foarte mari (peste 30 de elevi), unde învățământul personalizat și individualizat rămâne un deziderat greu de atins;
2. Pentru că avem o programă încărcată și conținuturi stufoase, pline de informații inutile, nestructurate;
3. Pentru că subiectele de examen sunt concepute logic, făcând apel la gândirea critică, la competențele de analiză și sinteză, la argumentare, formulare de opinii personale și elaborare de eseu structurat – demers care presupune multe ore de explicații, de exersare și de ”antrenament intelectual”;
4. Pentru că elevii de astăzi sunt mai puțin dispuși la efort prelungit, au mai puțin timp și învață mai ușor sub îndrumarea unui profesor care îi ajută să-și eficientizeze pregătirea la nivel de management al timpului, să-și organizeze și structureze materia conform cerințelor;
5. Pentru că avem și profesori care la clasă nu reușesc să atingă toate standardele unei pregătiri adecvate examenului național.”
Prof. Gabriela Istrate