kiss2025a.jpg Euroguard 	oneminamed_nav.gif dsgmotor.gif

,,Nora”, în umbra normelor nescrise! Cronică de teatru de Ioana Rădulescu

 Rădulescu Ioana are 16 ani și este pasionată de teatru.

Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște este locul care mă primește mereu cu cea mai mare căldură, locul care mă ajută să mă regăsesc pe mine însămi și, totodată, locul datorită căruia arta a devenit una dintre cele mai frumoase lucruri din viața mea.

Nu mă aflam pentru prima dată în mica sală studio a teatrului Tony Bulandra din Târgoviște pentru a vedea spectacolul ,,Nora”. Cu toate acestea nerăbdarea mă apăsa pe umeri mai tare ca niciodată. Abia așteptam să văd cu ce noutăți mă copleșește de această dată echipa din spatele acestei interpretări de fiecare dată mai impresionată.

Regizorul Gelu Badea alături de actorii excepționali au reușit să ducă această piesă la un alt nivel, creând un spectacol cu adevărat extraordinar ce reușește să atragă, seară de seară, publicul spre teatru și artă.

,,Nora”,  cunoscută și sub titlul original ,,O casă de păpuși”, este o dramă scrisă de Henrik Ibsen și publicată în 1879. Acțiunea piesei o urmărește pe Nora Helmer, o soție și o mamă devotată, care trăiește aparent fericită alături de soțul ei Tolvart. Pe măsura ce povestea se desfășoară, Nora începe să își dea seama că mariajul lor este construit pe ipocrizie și superficialitate. Descoperirile și confruntările care urmează o forțează să își reevalueze viața și să ia o decizie radicală pentru a-și recăpăta libertatea și independența. Piesa abordează teme precum rolul femeii în societate, căutarea de sine și lupta pentru independență într-o lume a convențiilor sociale stricte și a autorității masculine, unde bărbații dețin puterea, iar femeile se confruntă cu marginalizarea și constrângerile normelor impuse.

Toate acestea sunt evidențiate cu profunzime și delicatețe de interpretarea impecabilă a actriței Antonia Ionescu ce se află în rolul Norei. Aceasta reușește să creeze conștient și sincer un portret detaliat al acestui personaj complex, prinzând fiecare trăsătură și transpunând-o, nu pe pânză, ci asupra ei însăși. Cu o profunzime emoțională deosebită, aceasta redă vulnerabilitatea și fragilitatea Norei, aducând un sentiment impresionant de autenticitate și naturalețe în interpretare făcând astfel publicul să se conecteze cu personajul ei și să îl înțeleagă. Totodată, reușește să stăpânească scena și să capteze atenția publicului de fiecare dată când apare, chiar și în cele mai subtile momente, vrăjind sala și emanând feminitate, astfel putând simți un parfum dulce al grației sale în orice colț al sălii.

Interpretarea Antoniei Ionescu reprezintă sufletul spectacolului, transformând un text scris într-o experiență vie, cutremurătoare. În mâinile sale, Nora devine mult mai mult decât un simplu personaj – ea devine o oglindă a frământărilor fiecărei femei care a fost, într-un fel sau altul, captivă într-o astfel de colivie invizibilă. Fiecare replică fie că este rostită cu un ton jucăuș, copilăros, fie cu o durere sfâșietoare, pare să exprime o greutate profundă. Ochii ei, în tăcere, exprimă mai mult decât o mie de cuvinte. În actul final, când Nora își confruntă soțul și decide să plece, vocea sa capătă o forță care sfidează așteptările. Este un moment de transformare, nu doar pentru personaj, ci și pentru public, care simte un amestec de triumf, compasiune și durere.

Așadar, actrița Antonia Ionescu ne surprinde plăcut încă odată, remarcându-se prin felul în care construiește și susține dinamica relațiilor de pe scenă, aducând, autenticitate și tensiune fiecărei interacțiuni. Fie că este vorba despre momente de tandrețe, de conflict sau de distanțare, ea reușește să transmită complexitatea legăturilor dintre personaje și să dea profunzime relațiilor care definesc parcursul Norei.

Alături de aceasta, Mircea Silaghi în rolul lui Torvalt, joacă un rol important în păstrarea atmosferei, eleganța sa ireproșabilă, alături de decor creionând perioada Victoriană din Norvegia secolului al XIX-lea. Acesta își asumă un rol controversat, armonizând aparența sa caldă și iubitoare cu principiile emblematice epocii, fără de care pare că nu ar putea trăi, ce, însă îl fac să pară ipocrit și egoist. Dă dovadă de rafinament împletit cu nonșalanță pe tot parcursul spectacolului, chiar și în momentele în care acțiunile sale sunt în umbra alcoolului, reușind să îmbine perfect eleganța desăvârșită cu rigiditatea și autoritatea specifică perioadei.

În rolul Cristinei Linde, excepționala Andreea Tănase continuă această poveste frumoasă, conducând personajul spre un deznodământ bine conturat. Aceasta reușește să sfideze realitatea, latura sa copilăroasă și firea înfloritoare pe care o are însușindu-și trăsăturile personajului, creând astfel portretul unei femei mature, rezervate, trecută prin viață. Astfel, accentuează contrastul dintre naivitatea inițială a Norei și profunzimea gândirii sale. Aceasta reușește să sintetizeze tabloul unui personaj matur, profund și realist, care aduce în scenă o perspectivă lucidă asupra vieții și a sacrificiilor, demonstrând că uneori, confruntarea cu adevărul dureros este singura cale spre un nou început.

Krogstad este un personaj complex, ce îmbină trăsături negative, precum manipularea și răzbunarea cu o vulnerabilitate profundă, marcată de greșelile din trecutul său. Grigore Marin, aduce acest personaj la viață cu o intensitate remarcabilă. Jocul său este extrem de sugestiv, fiecare cuvânt rostit părând încărcat de emoție. Acesta reușește să transmită o intensitate constantă, lăsând impresia că Krogstad își dă tot sufletul în fiecare replică, abordând latura tragică a personajului, relevând relația sa cu Nora, dar și evoluția sa spre un act de iertare și responsabilitate.

Doctorul Rank este nuanțat echilibrat, Corneliu Jipa îmbinând laturile acestui personaj cu o autenticitate veritabilă, oferind o interpretare naturală. În spatele acestui personaj inteligent și loial se ascunde o dramă morală, acesta având o stare de sănătate precară, din ce în ce mai fragilă, până în ultimul moment, când acesta își pune singur un diagnostic inclement ce îi schimba percepția asupra vieții și îi zdruncină existența. Corneliu Jipa îmbină relația de prietenie dintre personajul său și soții Hemler cu atitudinea sa profesională de medic, surprinzând subtil drama bolii de care suferă, reușind să redea cu originalitate detaliile ascunse ale acestui personaj cu comportamente simbolice.

Piesa aduce în prin-plan nu doar povestea individuală a Norei, ci și dileme morale și sociale cu care se confruntă fiecare personaj. Prin intermediul interpretărilor puternice și al dinamicii relațiilor, toți actorii reușesc să transmită un mesaj profund despre căutarea identității și despre lupta împotriva normelor impuse de societate.

Așadar, vino la teatrul Tony Bulandra din Târgoviște să vezi ,,Nora” și, crede-mă vei avea o experiență de neuitat. Eu… abia aștept să se joace din nou… să intru în sala întunecată și să fiu inundată de cel mai plăcut miros de miere … scorțișoară și lemn de santal…

nora

Distribuie:
Contact / Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]
MedcareTomescu romserv.jpg hymarco

CITEȘTE ȘI

Metex oneminamed Gopo
kiss2025a.jpg dsgmotor.gif
novarealex1.jpg ConsultOptic memco1.jpg
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media