Automecanica Moreni a semnat astăzi, din nou, un acord cu nemții de la Rheinmetall unul dintre marii jucători pe piața internațională de armament. Gigantul german produce tunul pentru tancurile Leopard 2, precum şi obuzierul Panzerhaubitze 2000, utilizate de mai multe armate din Europa, dar și în conflictul din Ucraina.
Este a doua încercare de colaborare între Rheinmetall și Automecanica Moreni. În 2017, Uzina Automecanică Moreni și furnizorul german de tehnologie militară Rheinmetall au semnat actul constitutiv al societății mixte româno-germane Romanian Military Vehicle Systems (RMVS). Aceasta avea ca obiectiv fabricarea, vânzarea și mentenanța transportorului blindat de trupe 8×8 (TBT 8×8), produs realizat în comun de cele două firme semnatare. Nu s-a produs însă nimic, în lipsa unor investiții din partea partenerului străin care a așteptat că statul roman să preia inițiativa investițiilor. Acordul a fost reziliat în 2019, când a fost desființată și societatea.
Rheinmetall a intrat până la urmă pe piața românească a producției de armament dar nu la Moreni și Mediaș, unde la începutul acestui an a cumpărat pachetul majoritar al societății Autemecanică Mediaș, cu capital privat, devenind Rheinmetall Automecanica SRL. Se pare că nemții doresc extinderea capacităţilor de producţie şi mentenanţă prin adăugarea de vehicule militare în portofoliu. La Mediaș se produc vehicule speciale şi trailere pentru piaţa civilă şi militară. Astfel fabrica poate avea un rol important în mentenanţa vehiculelor de luptă occidentale livrate Ucrainei precum şi pentru asigurarea suportului logistic. Pentru aceasta este însă nevoie de mai mult decât poate oferi fabrica de la Mediaș, acest “mai mult” putând veni de la Moreni.
“După mentenanță dorim să intrăm din nou în producție. Suntem două fabrici similare. Am găsit în arhiva fabricii Automecanica Mediași, în anii ’70 – ’80 s-a lucrat foarte mult în comun. Vreau să rebifez această treabă.” a spus Nick Știrban, CEO Rheinmetall Automecanica SRL
La nivel teoretic proiectele comune Rheinmetall – Automecanica Moreni ar fi: cooperare industrială pentru vehiculul blindat de luptă pentru infanterie Lynx KF 41; modernizarea sistemului de artilerie antiaerian blindat Gepard; centru de mentenanță pentru ATBTU; un proiectul de realizare a unui transportor amfibiu și a unui blindat de nouă generație, dezvoltat în România.
Directorul actual al Automecanica Moreni, Constantin Tocan, s-a arătat încrezător în șansele de reușită ale acestei colaborări. În prezent, în cadrul fabricii se află două blindate Humvee ale Armatei Române, pentru care Moreniul va asigura lucrări de mentenață. Este vorba despre mașini care participă în diverse teatre de operation international. Astăzi, 28 august, mentenanța pentru două B33 Zimbru, transportor autoamfibiu al Armatei Române, a fost finalizată tot în cadrul fabricii din Moreni.