Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvoiu, a anunțat demararea achiziției de trenuri pe hidrogen pentru 5 rute. Este vorba despre un proiect pilot privind utilizarea automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, în cadrul obligației de serviciu public de transport feroviar de călători pe liniile CF neelectrificate.
“Proiectul pilot este compus din 3 intervenții principale: achiziția a 12 automotoare, furnizarea serviciilor de alimentare cu hidrogen (inclusiv construcția și operarea stației de hidrogen), și furnizarea serviciilor de întreținere și reparații (inclusiv construcția și operarea spațiilor de lucru).
În baza analizelor realizate cu ocazia Studiului de Fezabilitate, proiectul pilot privind introducerea tracțiunii electrice cu surse alternative, pentru liniile neelectrificate din România, se recomandă a fi introdus pe 5 rute care deservesc zona de nord a Capitalei României, Municipiului București:
- Bucureşti Nord Gr.A – Piteşti
- Bucureşti Nord Gr.A – Aeroport H. Coanda T1
- Bucureşti Nord Gr.A – Târgovişte
- Bucureşti Nord Gr.A – Craiova
- Piteşti – Curtea de Argeş
Costurile totale estimative ale proiectului sunt de 973 Milioane EUR, fără TVA.
Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile (Programul Național de Redresare și Reziliență) și de la bugetul de stat.
Fiecare tren pe hidrogen va avea minim 160 locuri pe scaun și 16 locuri pentru transport biciclete și va oferi posibilitatea deplasării facile a persoanelor cu dizabilități (podea coborâtă, locuri special amenajate, toalete pentru persoane cu mobilitate redusă).
Serviciului va contribui la reducerea poluării într-o zonă urbană și industrială puternică a României. Capitala României va fi unită prin intermediul acestor trenuri nepoluante de 4 reședințe de județ (Pitești, Târgoviște, Slatina și Craiova) și de alte centre urbane importante (Titu, Găești, Curtea de Argeș și Balș). De asemenea va permite statului român și căii ferate române să preia cunoștințele necesare extinderii acestui tip de tracțiune nepoluantă și pe alte rute dificil de electrificat.” a precizat Ionuț Săvoiu.