La aproape o săptămână de la incidentul de la Doicești, Garda de Mediu Dâmbovița a făcut astăzi mai multe precizări. Instituția spune că firma a cerut avizul APM, dar că nu a așteptat decizia instituției și nu a avut autorizare la momentul forării. Ulterior nu a notificat Garda de Mediu despre problema apărută. Amenzile cumulate sunt de 165.000 de lei.
Conform Gărzii de Mediu, la măsurătorile din 14 noiembrie, s-a constat o depășite a indicatorului PM 10, pe o rază de 200 de metri din jurul refulării. Ce e PM10? PM10 și PM2.5 sunt particule (în suspensie, fluide ori în stare solidă) care au compoziție și dimensiuni diverse și uneori sunt denumite “aerosoli”. Provin adesea din surse diferite de emisii și au compoziții chimice diferite. Emisiile rezultate din arderea benzinei, uleiului, motorinei sau lemnului produc o mare parte din poluarea cu PM2.5 a aerului exterior. PM10 include, de asemenea, praful de pe șantierele de construcții, gropile de gunoi și agricultură, poate apărea în urma incendiilor și a arderii periilor/deșeurilor, din surse industriale, din praful suflat de vânt pe terenurile deschise, din polen sau fragmente de bacterii.
Expunerea pe termen scurt la PM10 a fost asociată în primul rând cu agravarea bolilor respiratorii, inclusiv astmul și boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC), ducând la spitalizare și vizite la departamentul de urgență.
“În data de 13.11.2024, în urma notificării ISU Dâmbovița, o echipă de comisari din cadrul Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul Județean Dâmbovița s-a deplasat în localitatea #Doicești unde a avut loc o refulare de apă în urma realizării unui foraj de cercetare și exploatare apă. S-a constatat faptul că în locația din #Doicești forajul refula la o înălțime de aproximativ 15 – 20 m și vaporii de apă cu noroi, se disipa pe o suprafață de aproximativ 30.000 mp.
În urma verificărilor privind legalitatea executării forajului din punct de vedere al protecției mediului, s-a constatat faptul că documentația în vederea autorizării din punct de vedere al protecției mediului a fost depusă în data de 07.10.2024 cu nr. de înregistrare 13997 la Agenția pentru Protecția Mediului Dâmbovița, iar societatea prestatoare nu a finalizat demersurile necesare obținerii actelor de reglementare în conformitate cu prevederile LEGII nr. 292/ 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare, deși prin Adresa nr. 13997/8381/14.10.2024, Agenția pentru Protecția Mediului Dâmbovița a comunicat faptul că, proiectul intră sub incidența LEGII nr. 292/2018 și a decis ,,Necesitatea declanșării procedurii de evaluare asupra mediului pentru proiectul foraj de cercetare și exploatare apă” și completarea documentației.
Forajul a fost executat în perioada 10.10.2024 – 20.10.2024 până la adâncimea de 100 m și în perioada 01.11.2024 – 10.11.2024 până la adâncimea de 200 m, iar în data de 11.11.2024 s-a realizat tubarea acestuia.
Începerea execuției forajului a fost realizată înaintea primirii unui răspuns de la Agenția pentru Protecția Mediului Dâmbovița.
Fenomenul de refulare a apărut în data de 13.11.2024, în jurul orelor 2:00
În vederea monitorizării impactului acestui incident asupra mediului a fost solicitat un autolaborator de la Agenția pentru Protecția Mediului București care a efectuat măsurători în data de 14.11.2024, în urma cărora au fost constatate depășiri doar la indicatorului PM 10 la o distanță de aproximativ 200 m de locul unde s-a produs incidentul.
In vederea limitării fenomenului s-a agreat împreună cu reprezentanții unor firme de specialitate și cu reprezentanții ISU Dâmbovița montarea deasupra gurii de refulare a unui dispozitiv de dirijare la nivelul solului a cantității de apă refulată, lucru care s-a realizat în data de 15.11.2024, apa fiind dirijată la sol, limitându-se emisiile de particule în atmosferă.
Pentru nerespectarea prevederilor LEGII nr. 292 din 3 decembrie 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare, Art. 23, alin (1), societatea care a efectuat forajul a fost sancționată contravențional cu amendă în cuantum de 100.000 lei și măsură complementară de aducere a terenului la starea inițială și pentru nerespectarea prevederilor LEGII nr. 104 din 15 iunie 2011 privind calitatea aerului înconjurător cu modificările și completările ulterioare, cu amendă în cuantum de 15.000 lei.
Întrucât societatea beneficiară a forajului de apă nu a notificat incidentul de mediu la Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Dâmbovița, conform prevederilor ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 195 din 22 decembrie 2005 privind protecţia mediului, cu modificările și completările ulterioare, Art. 94, alin (1), litera (l), aceasta a fost sancționată cu amendă în cuantum de 50.000 lei.
Astfel, pentru neconformitățile constatate, Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Dâmbovița a aplicat 3 amenzi, în valoare totală de 165.000 lei și a impus măsura complementară de aducere a terenului la starea inițială.” se arată în notificarea făcută de Garda de Mediu pe rețele de socializare.
Totuși, Compania TransFeroviar Călători a anunțat sâmbătă că circulația trenurilor pe distanța Doicești – Pietroșița și retur de pe ruta Târgoviște – Pietroșița este suspendată temporar din cauza pericolului dat de acumulările de gaz metan. Decizia aparține hotărârii CJSU Dâmbovița..” Până la decizia Consiliului Județean pentru Situații de Urgență Dâmbovița, de sâmbătă, 16 noiembrie, nu a existat o altă comunicare oficială legată de acest aspect.
“Stimați călători, circulația trenurilor pe distanța Doicești – Pietroșița și retur de pe ruta Târgoviște – Pietroșița este suspendată temporar, conform hotărârii nr. 9/16.11.2024 a Consiliului Județean pentru Situații de Urgență Dâmbovița.
Această măsură de siguranță a fost impusă din cauza acumulărilor de gaz metan detectate în zona căii ferate, în proximitatea Fabricii de BCA, pentru a preveni riscul de incendiu sau explozie.
Vom reveni cu actualizări îndată ce suntem informați privind eliminarea situației generatoare de pericol și va fi permisă repunerea în circulație a trenurilor.” a anunțat compania TransFeroviar Călători, citată în exclusivitate de publicația noastră. De altfel, TransFeroviar Călători este singura care reliefează pericolului unei explozii și existență unor acumulări de gaz metan.
Luni, 18 noiembrie, la două zile de la oprirea circulației, ISU Dâmbovița anunța decizia sistării circulației, dar spune că nu există nici un pericol: “În conformitate cu prevederile hotărârii nr. 9 din 16.11.2024 a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Dâmbovița, circulația feroviară în zona de amplasament a operatorului economic din domeniul construcțiilor, situat în localitatea Doicești, rămâne restricționată până la remedierea situației de către operatorul economic, cel care deține obligația soluționării aspectelor potențial generatoare de situații de urgență.
Totodată, au fost luate măsuri de siguranță pentru a preîntâmpina producerea unor situații de urgență care ar pune în pericol populația, în ceea ce privește izolarea accesului pe o rază de aproximativ 100 m în zona de producere a evenimentului, precum și măsurarea și monitorizarea permanentă a situației de la locul evenimentului, prin intermediul echipajelor de intervenție prezente la fața locului.
Deși măsurătorile efectuate de către echipajul CBRN sunt oscilante (din cauza condițiilor atmosferice și a cantităților refulate la sol), nu sunt depășiri ale valorilor de siguranță care să pună în pericol cetățenii”