Comisia Europeană a elaborat recent trei inițiative de promovare a cooperării transnaționale între instituțiile de învățământ superior, cu scopul final de a crea o diplomă europeană. Proiectul de diplomă europeană pregătește terenul pentru un nou tip de program comun, realizat în mod voluntar la nivel național, regional sau instituțional și bazat pe un set comun de criterii convenite la nivel european.
O diplomă europeană voluntară ar fi în beneficiul studenților și al comunității învățământului superior prin stimularea mobilității în scop educațional în cadrul UE și prin îmbunătățirea competențelor transversale ale studenților. Aceasta ar contribui la satisfacerea cererii de pe piața forței de muncă și ar spori atractivitatea absolvenților pentru viitorii angajatori, atrăgând, în același timp, studenți din întreaga lume și stimulând competitivitatea europeană.
În plus, o astfel de diplomă europeană este menită a reduce birocrația și ar permite instituțiilor de învățământ superior din diferite țări să coopereze fără sincope la nivel transfrontalier și să instituie programe comune.
Cele trei inițiative abordează barierele juridice și administrative din calea înființării de către universitățile partenere a unor programe de diplome comune competitive la nivel de licență, masterat sau doctorat. Propunerile se bazează pe autonomia instituțională și pe libertatea academică a universităților. Acestea respectă pe deplin competențele statelor membre și ale guvernelor regionale în domeniul învățământului superior.
Având în Vedere diversitatea sistemelor europene de învățământ superior din întreaga Europă, Comisia propune o abordare treptată pentru statele membre în direcția obținerii unei diplome europene, cu două posibile puncte de intrare:
– O etichetă europeană pregătitoare: o etichetă ar oferi o marcă europeană puternică. Aceasta ar urma să fie acordată programelor universitare comune care îndeplinesc criteriile europene propuse: studenții primesc un certificat de diplomă europeană, împreună cu diploma lor comună.
– O diplomă europeană: acest nou tip de calificare s-ar baza pe criteriile comune și ar fi ancorat în legislația națională.
Se urmărește astfel îmbunătățirea proceselor de asigurare a calității și recunoașterea automată a calificărilor în învățământul superior, pe de o parte, și creșterea gradului de atractivitate și durabilitate a carierelor academice, pe de altă parte.