Unul dintre subiectele care acaparează opinia publicǎ în aceastǎ perioadǎ este legat de noua Programǎ Şcolară publicată de Ministerul Educației. Principalele discuții se învârt în jurul schimbărilor de la Limba și Literatura Românǎ, schimbări legate de autorii și operele din lectura obligatorie.
Pentru cǎ e relevant sǎ avem o perspectivǎ clarǎ asupra oamenilor angrenați direct în sistem, am stat de vorbǎ cu profesorul doctorand Florentin Gheorghe, cunoscut în mediul online drept Profu’ de Românǎ. Acesta predǎ atât în învățământul gimnazial, cât și în cel liceal, dar și in mediu universitar, oferindu-ne astfel o perspectivǎ amplă asupra noilor schimbări.
Ce părere ai despre noua Programă Școlară, în special in calitate de profesor care predǎ atât în ani terminali, cât și bobocilor?
Îmi place. Competențele, activitățile de învățare și sugestiile metodologice sunt bine gândite pentru o Programă orientată pe formarea și dezvoltarea competențelor, nu pe acumularea de conținuturi. În plus, noua Programă nu mai impune o listă obligatorie de autori canonici, ci oferă recomandări. Acest lucru poate permite profesorilor să aleagă texte cât mai diverse, adaptate specificului clasei. Mai mult, am văzut între autorii programei nume mari, profesori de la Facultatea de Litere a Universității din București, cercetători de la Institutul de Lingvistică, reprezentanți ai Academiei Române, în competența cărora am mare încredere.
Cum este organizată concret nouă Programă de Limba și Literatura Română pentru clasa a IX-a?
Criteriul de organizare a acestei Programe este cel cronologic sau diacronic, criteriu aplicat și în alte țări, cum ar fi Franța, Italia sau Germania. Acest criteriu presupune începerea studiului cu literatura veche, continuând până în prezent. Pentru a ne putea bucura de marii clasici, de scriitorii interbelici sau de cei postbelici, este esențial să vedem de unde am plecat, să cunoaștem rădăcinile literaturii noastre. Faptul că la noi începuturile sunt legate de cronicari sau de traduceri bisericești este o realitate și nu ar trebui să o ignorăm. Și literatura veche este tot a noastră, n-ar trebui să ne fie rușine de ea. Cum am fi ajuns la formele evoluate de literatură dacă n-ar fi fost aceste începuturi?
Sunt elevii pregătiți pentru o astfel de abordare? Sunt voci care spun că literatura veche îi va îndepărta pe elevi de citit.
Vorbim totuși de elevi de clasa a IX-a, nu de elevi de clasa a V-a. Elevii sunt obișnuiți cu literatura încă din gimnaziu, unde timp de patru ani află ce presupune, au parte de texte variate, multe scrise de scriitori contemporani. Dacă in gimnaziu literatura este organizată tematic, la liceu mi se pare normal să observe evoluția formelor literare românești și, prin extensie, a culturii române. Oricum, elementele de literatură veche sunt reduse la minimum, iar rolul lor este tocmai de a oferi o privire de ansamblu asupra literaturii noastre, de a forma cultura generalǎ a elevilor. Este clar că nu vorbim în clasa a IX-a de discuții profunde sau de analize literare ample pe baza acestor texte.




Facebook
WhatsApp
TikTok


































