Mâncăm sănătos, trăim sănătos! Ce ne spune corpul când ne e poftă de ceva

În cadrul noii rubrici în Gazeta Dâmboviței, numită Mâncăm sănătos, trăim sănătos!,  specialistul în nutriție  Alina Mihai vă va oferi, astăzi, informații prețioase despre pofte și sfaturi despre cum să le ținem în frâu.

Atunci cand mancam, o facem cu toate simturile. Nu mancam doar pentru ca senzatia de foame s-a instalat la cateva ore de la ultima masa, ci pentru ca simturile noastre au fost activate de diversi stimuli. Poate ca rasfoim o revista si vedem diferite preparate culinare frumos colorate si aranjate pe farfurie sau trecem prin fata unui restaurant sau a unei cofetarii, iar mirosul ne indeamna sa cumparam macar un produs. In lipsa unor activitati, suntem plictisiti si cel mai la indemana remediu este sa rontaim ceva, eventual chiar in fata televizorului. Mancarea este legata de o emotie, de un sentiment si adesea mancam pentru a umple un gol, care de fapt nu poate fi umplut cu niciun fel de aliment. Este doar nevoia noastra de a ne simti iubiti, protejati sau in siguranta. Asadar, data viitoare cand te indrepti catre frigider gandeste-te daca intr-adevar iti este foame sau altceva te indeamna sa mananci, precum stresul, plictiseala sau singuratatea.

Chiar daca pofta poate avea origini psihologice, de fapt aceasta este un indicator al unor carente nutritionale. Este modalitatea prin care organismul ne spune ca s-a produs un dezechilibru si are nevoie de anumiti nutrienti. Lipsa unor vitamine si minerale este tradusa de catre organism prin dorinta de a consuma anumite alimente, insa nu intotdeauna alimentul de care iti este pofta este si cel de care corpul tau are nevoie.

Iata cateva dintre cele mai des intalnite pofte:

Dulce – cand iti doresti sa mananci dulciuri, cel mai probabil nivelul glicemiei este scazut, dar totodata poate semnala lipsa cromului din organism. Desi esti tentat sa iti potolesti pofta cu ceva dulce, acest lucru nu va face decat sa creasca pe moment nivelul glicemiei, ca ulterior sa scada la fel de brusc, creand din nou un dezechilibru. Cum poti combate acest lucru? Consumand mai multe alimente bogate in crom, precum broccoli, spanac, nuci si alune, seminte, cereale integrale, rosii, leguminoase, banane sau mere.

Ciocolata – poate indica nevoia de magneziu. Opteaza pentru ciocolata neagra, cu o concentratie mare de cacao, dar nu te limita doar la acest aliment. Surse bune de magneziu gasesti si in legume cu frunze verzi, banane, nuci si seminte, avocado, boabe de soia, fructe uscate sau peste gras.

Sare – poate fi asociata cu diferite emotii (stress, furie si anxietate), dar si cu un nivel scazut de electroliti (in special cloruri). Consuma mai multe masline proaspete, nuci, seminte, legume si fructe.

Carbohidrati rafinati (fainoase) – aceasta pofta poate indica rezistenta la insulina, hipoglicemie, deficit de azot (nitrogen) sau oboseala. Inlocuieste alimentele din faina alba cu cele din faina integrala si consuma mai multe proteine (peste, carne, nuci, alune sau leguminoase).

Branzeturi – poate indica un deficit de calciu sau acizi grasi, asadar nu ezita sa consumi iaurt, branza, legume cu frunze verzi sau somon.

Bauturi carbogazoase – aceasta pofta este tot un indicator al lipsei de calciu, deoarece acest tip de bauturi doar ‘accelereaza’ eliminarea calciului din oase. Cel mai bine ar fi sa le evitati.

 

Secretul consta intr-o dieta echilibrata, insa nu neglijati nici aspectele emotionale care pot influenta (in mod negativ) modul in care ne raportam la mancare.

 

Printează articolul Printează articolul

#Citeste si:



Ajuta comunitatea noastra sa creasca. Distribuie acest articol pe retelele tale de socializare preferate. Multumim!


Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public si nici nu va fi folosit in scopuri promotionale

Parerea ta conteaza, nu mai astepta si comenteaza! 🙂



Lasă un răspuns