Interviurile Gazetei: Directorului C.N.C.Cantacuzino, Silvia Mareș, despre un proiect revoluționar adresat absolvenților de profil pedagogic

Colegiul Național Constantin Cantacuzino Târgoviște a lansat, în calitate de beneficiar, proiectul Erasmus + VET Formare inițială și continuă într-o școală pedagogică europeanăProiectul se va implementa timp de doi ani, în perioada 01.12.2016-30.11.2018 și are ca obiectiv general formarea competențelor elevilor de la profilul pedagogic, specializarea învățătoare/educatoare, de a proiecta și desfășura lecții utilizând strategii didactice inovative prin îmbinarea unor metode activ-participative centrate pe elev, mijloace didactice moderne și forme de organizare care să permită  învățarea prin cooperare pentru obținerea de certificate de mobilitate Europass pentru elevi si profesori si certificate ECVET pentru elevi.

Despre importanța acestui proiect ne-a vorbit directorul liceului, profesor Silvia Mareș.

-Ce înseamnă proiectul Formare inițială și continuă într-o școală pedagogică europeană pentru liceul dumneavoastră?

Scăderea motivației elevilor pentru cunoștințele teoretice de pedagogie și metodică, diminuarea interesului absolvenților foarte buni pentru a lucra în învățământ, dar si dorința profesorilor metodiști ai colegiului de a produce cadre didactice tot mai bine pregătite ne-au determinat să scriem acest proiect. Este un proiect în care credem, în care ne implicăm cu interes, un proiect la care am visat și care astăzi a devenit realitate. 15 elevi de clasa a X-a sunt chiar în acest moment la practică în Spania, la unul dintre cele mai apreciate colegii din Valencia, Colegio Helios.

http://www.colegiohelios.com/participamos-programa-erasmus-la-union-europea/?lang=en


Proiectul „Formarea initiala si continua intr-o scoala pedagogica europeana” isi propune formarea competentelor elevilor de profil pedagogic de a proiecta si desfasura lectii utilizand strategii didactice noi prin imbinarea unor metode activ-participative, centrate pe elev, a mijloacelor didactice moderne si a formelor de organizare care sa permita  invatarea prin cooperare.

Se urmareste corelarea cunostintelor acumulate la disciplina Teoria si practica instruirii si evaluarii, cap. Metodologia instruirii, cu metodele de instruire observate in stagiul de practica de 2 saptamani. Institutia gazda oferă elevilor contextul de invatare pliat pe nevoile grupului, urmarind dezvoltarea lor pe parcursul mobilitatii si validand competentele profesionale formate.

Dar, pentru că metodistii poarta responsabilitatea primelor notiuni de metodica specialitatii, a indrumarii elevilor in proiectarea didactica si în organizarea lectiilor de probă, 5 profesori au participat în perioada 5.02 – 11.02.2017 la activitati de job-shadowing care au imbinat vizite in institutii de formare profesionala similare, la universitate,  cu observarea directa a procesului didactic in scoli si gradinite din Valencia. Metodistii Colegiului Național ”Constantin Cantacuzino” vor aplica noi strategii, in activitati demonstrative (la calsa, in cadrul comisiilor, schimburi intre catedre), schimbarea de strategie ajungand la toti elevii pe care ii formeaza și la foarte multe dintre cadrele didactice ale școlii.

-Are nevoie România de cadre didactice mai bine pregătite?

Aș putea răspunde și da, și nu. Avem foarte multe cadre didactice foarte bine pregătite, deschise la nou, capabile să aducă valoare sistemului educational romanesc, iar acest lucru mi s-a confirmat și în mobilitatea la care tocmai am participat. Există și excepții. Totusi, meseria de profesor impune învățare pe tot parcursul vieții pentru a face față permanentelor schimbări care se produc în educație, la noi și în întreaga lume. Avem nevoie de mai multă flexibilitate. La finalul acestei mobilități am ajuns la concluzia că în România se pune prea mult accent pe formarea cadrelor didactice, pe ceea ce acestea trebuie să facă în clasă. În Spania, de exemplu, întreg sistemul are în centru elevul. Ce trebuie să știe elevul, ce trebuie să facă acesta, ce atitudine trebuie să aibă el. Accentul s-a mutat de la predare la învățare, de la profesor la elev, de la colectiv la individ.

-Câți dintre absolvenții profilului pedagogic intră în sistemul de învățământ?

Întâi aș dori să știți că există copii și adulți care nu știu că liceul nostru încă mai școlarizează anual la profilul pedagogic, specializarea învățător-educatoare, 56 de elevi, că absolvenții acestei specializări se pot angaja pe perioadă nedeterminată în sistemul de învățământ printr-un concurs de titularizare.

În fiecare an, aproximativ 50% dintre elevii care termină liceul la profilul pedagogic în județul nostru se înscriu la examenul de titularizare în învățământul preuniversitar și ajung să se angajeze cam jumătate. Aceasta înseamnă că, peste câțiva ani, cea mai mare parte a învățătorilor din județ, fie că și-au continuat studiile în învățământul superior sau nu, au beneficiat de formare inițială în liceul pedagogic. Aceasta este o mare responsabilitate pe care o poartă fiecare dintre noi, profesorii.

 


Printează articolul Printează articolul
Celsim


Ajuta comunitatea noastra sa creasca. Distribuie acest articol pe retelele tale de socializare preferate. Multumim!




Lasă un răspuns

Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

#Citeste si: