Interviurile Gazetei: Actorul Liviu Cheloiu, despre teatrul independent

Ca să eliminăm nelămuririle, ce înseamnă teatru independent?

Teatrul independent este bazat în general pe teatrul contemporan, pe teatrul inovator, dar nu este o regulă. De multe ori, în România, teatrul independent este înţeles prost. Se confundă de exemplu cu teatrul underground, care se juca în diverse hrube, spaţii închise, unde actorii aşteptau manageri de teatru şi impresari care să-i vadă şi să-i scoată de acolo. Mulţi confundă de asemenea teatrul independent cu teatrul alternativ. Teatrul independent este o mişcare de teatru de a supravieţui. Există instituţii care susţin astfel de activităţi precum AFCN-ul (Administraţia Fondului Cultural Naţional) sau primăriile, dar teatrul independent se susţine singur.

Este teatrul independent o şansă pentru arta teatrală sau pentru actori?

Teatrele instituţionalizate au devenit neîncăpătoare, iar actorii au ajuns să-şi facă slujba în tot felul de spaţii, în teatrul independent. Actorii, inclusiv eu, fac teatru independent pentru că e independent, îți alegi textul, îţi alegi colegii, nu este nimic impus, este un respiro de la activitatea dintr-un teatru de stat.

Pe de altă parte cred că există prea mult teatru independent şi de multe ori produsul suferă calitativ, pentru că fiecare face cum poate, nu există fonduri, nu există regizor pentru că nu ai cum să-l plăteşti sau există regizori debutanţi, fără experienţă de teatru.



Atrage mai mult public decât teatrul instituţionalizat?

Publicul teatrului independent este din ce în ce mai numeros, dar este de altă calitate. Teatrul instituţionalizat rămâne în frunte, pentru că este o diferenţă să vezi un spectacol de teatru şi să fii atent numai la ce se întâmplă pe scenă, nu şi la farfurie, la cafea sau suc.

Putem spune că teatrul independent este un fenomen în creştere?

Categoric. Apar din ce în ce mai multe teatre independente, ca structură instituţionalizată. Sunt multe teatre independente care stau bine pe picioare: din Bucureşti – Teatrul Act, primul teatru independent din capitală, Teatrul de Artă Bucureşti, Teatru Mignon, Teatru Godot sunt câteva exemple şi teatre independente consacrate din ţară: Teatrul 74 din Târgu Mureş, Teatrul Auăleu din Timişoara, Teatrul Fix din Iaşi, Teatrul Play din Craiova, sunt multe.

Ce perspective vedeţi pentru acest tip de teatru?

Personal, eu am cochetat încă din 2008 cu teatrul independent. Am deja câteva spectacole, unul deja galonat „6 din 49”, spectacol selectat în Festivalul Naţional de Teatru acum doi ani. Primesc în continuare propuneri de colaborări şi sunt deschis la a lucra.

Cât despre teatrul independent ca fenomen, trebuie remarcat faptul că UNITER – Festivalul Naţional de Teatru şi-a aplecat ochii către teatrul independent. Foarte multe spectacole sunt invitate şi prevăd un viitor bun.

liviu cheloiu3 liviu cheloiu4 liviu cheloiu6

 

Printează articolul Printează articolul

#Citeste si:




Ajuta comunitatea noastra sa creasca. Distribuie acest articol pe retelele tale de socializare preferate. Multumim!


Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public si nici nu va fi folosit in scopuri promotionale

Parerea ta conteaza, nu mai astepta si comenteaza! 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *