Profesorii, la evaluare. Cursanţii din prima serie a proiectului PROFILES şi-au prezentat astăzi portofoliile

26 mai 2012. Ora 9.00. Facultatea de Ştiinţe şi Arte, Universitatea “Valahia” din Târgovişte. La sala 212 se lucra asiduu. Profesorii cursanţi în cadrul proiectului PROFILES se prezentau la evaluarea finală.
Este vorba despre prima serie de cadre didactice de specializare fizică, chimie, biologie, instruite să folosească şi să dezvolte metode alternative de predare, bazate pe o abordare transdisciplinară. “Proiectul a venit în întâmpinarea nevoilor de formare în domeniul ştiinţelor ale profesorilor de fizică, chimie şi biologie şi implicit în sprijinul elevilor, prin promovarea instruirii orientată către reflecţie. Metodele active de predare îl fac pe elev coparticipant la propria sa educaţie şi îi asigură posibilitatea de a se manifesta ca individ, dar şi ca membru al unei echipe”, a explicat prof. Gabriela Dinu, inspector şcolar de specialitate pentru fizică-chimie în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dâmboviţa.
Proiectul european PROFILES este primul program de formare în domeniul Ştiinţelor acreditat în România şi este implementat la nivel naţional de Universitatea “Valahia” din Târgovişte, printr-o echipă de profesionişti coordonaţi de conf. dr. ing. Gabriel Gorghiu.
Fizică, biologie, chimie şi TIC, la un loc
La cursurile de formare din cadrul proiectului au paricipat în prima serie 35 de cadre didactice din judeţul Dâmboviţa. Profesorii au desfăşurat în clase lecţii interactive, trebuind să îmbine cunoştinţe din fizică, chimie, biologie şi tehnologia informaţiei şi comunicării pentru a dezvolta o anumită temă de actualitate din domeniul ştiinţelor. «Am ales o temă de interes: „Ştim să trăim cu radiaţii?”, întrebare la care elevii unei clase de a XII-a au fost nevoiţi să răspundă pe parcursul a cinci lecţii. Pentru a răspunde la această întrebare, ei au trebuit să primească iniţial cunoştinţe legate de interacţiunea radiaţiilor cu substanţă, metode de detecţie şi metode de protecţie împotriva radiaţiilor nucleare», oferă un exemplu Niculina Simionescu, profesor de fizică la Colegiul Naţional „Constantin Carabella” din Târgovişte. Elevii s-au arătat interesaţi de participarea la acest proiect. „M-am bucurat să văd că elevii nu au aşteptat o notă bună prin realizarea acestui proiect, ci au fost fericiţi să vadă că munca lor a fost apreciată de colegii lor, nu numai de mine”, a adăugat profesoara.
Elevii au dat feed-back pozitiv
O altă temă inspirată de asemenea din viaţa de zi cu zi a fost propusă de profesoara de biologie Nicoleta Ciobanu unor elevi de clasa a XI-a ai Grupului Şcolar Industrial „Nicolae Ciorănescu” din Târgovişte – „Cum apar pietrele la rinichi”. Reacţia elevilor a fost de asemenea pozitivă. „Ei au fost încântaţi, pentru că lecţiile au fost gândite interdisciplinar. Să facem conexiuni cu alte discipline este foarte bine pentru copii, având în vedere că numărul de ore de biologie este foarte mic, o oră pe săptămână. Eu o să folosesc aceste metode în continuare pentru că elevii sunt atraşi de partea practică a ştiinţelor, mai mult decât de cea teoretică”, şi-a propus profesoara.
Experienţa a fost benefică şi pentru cadrele didactice de specializare chimie. Alexandra Marinescu, profesor la Liceul Teoretic „I.L. Caragiale” din Moreni vine însă cu un punct de vedere practic. „Participarea la acest curs a însemnat cunoştinţe noi în ceea ce priveşte predarea Ştiinţelor şi ne ajută în perfecţionarea noastră ca profesori. Din păcate programele şi curricula actuală nu se pretează la ceea ce am implementat noi. Programele sunt strict pe materii individuale: chimie, fizică, biologie. Copiilor le-a plăcut, dar ei învaţă chimia, fizica, biologia separat şi a fost greu ca în patru lecţii să facă toate conexiunile necesare înţelegerii fenomenelor respective”, a precizat prof. Alexandra Marinescu.
Însă concluzia generală vine prin partea Mihaelei Anghel, profesor de biologie la Colegiul Naţional „I. Văcărescu” din Târgovişte. „Experinţa a fost ceva nou pentru mine şi pentru celelalte cadre didactice, dar am avut ce să învăţăm, indiferent de disciplina predată.”
Primul curs de formare în cadrul proiectului PROFILES a fost o provocare atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru formatori. „Rezultatele au fost peste aşteptări şi suntem foarte mulţumiţi de cursanţi. Şi noi, ca formatori, am avut de învăţat de la ei”, a mărturisit conf. dr. ing. Gabriel Gorghiu, coordonatorul proiectului la nivel naţional. Echipa de proiect este conştientă de dificultăţile aplicării metodei de predare transdisciplinare. “Fiecare şi-ar dori să repete astfel de lecţii cu elevii, dar există limitări. În primul rând curricula, care nu oferă prea multe posibilităţi, iar în al doile rând numărul de ore foarte mic”, a adăugat Gabriel Gorghiu. În cele ce urmează profesorii vor dezvolta modulele, pentru a fi publicate pe pagina de internet a proiectului, drept modele pentru următoarele serii şi pentru cadrele didactice interesate de metoda de predare interdisciplinară. Următoarea serie de profesori care vor fi formaţi în cadrul PROFILES va începe cursul în toamnă, atunci când proiectul va ajunge şi în alte judeţe, între care Buzău şi Teleorman.
Citiţi aici care este părerea elevilor cu privire la proiect.

26 mai 2012. Ora 9.00. Facultatea de Ştiinţe şi Arte, Universitatea “Valahia” din Târgovişte. La sala 212 se lucra asiduu. Profesorii cursanţi în cadrul proiectului PROFILES se prezentau la evaluarea finală. Echipa de proiect punea la punct ultimele detalii ale acestei etape din programul de formare în domeniul ştiinţelor

 

Read more

PASIUNE: Un elev al Liceului de Arte este olimpic naţional la fizică

Alexandru Adrian Cimpoacă şi-a surprins familia, profesorii şi colegii după ce a obţinut în luna aprilie o menţiune de onoare la Olimpiada Naţională de Fizică.
Băiatul de 12 ani este elev în clasa a şasea la Liceul de Arte “Bălaşa Doamna” din Târgovişte. Se declară pasionat de arte, dar şi de ştiinţele exacte. “Nu pot şti ce urmează în viitor, aşa că vreau să fiu pregătit pentru orice”, spune Alexandru. Fizica a descoperit-o recent. “La începutul clasei a şasea nu mi s-a părut aşa interesantă, dar pe parcurs a început să mă pasioneze. Mi-au plăcut ştiinţele exacte întotdeauna şi înţeleg fizica foarte bine”, explică elevul.
„Ca dascăl, nu poţi să stai pasiv”
Cea care îi desluşeşte din tainele acestei discipline este profesoara Carmen Antonescu. Predă din 1990, dar nu a mai avut un asemenea rezultat cu un elev de-al său. Pentru olimpiada din acest an a pregătit suplimentar la şcoală şapte copii, colegi de clasă. „Pe noi, copiii ne scot în lume, rezultatele lor. Aceşti copii de la clasa a VI-a A au tras ei de mine. Eu n-am avut încotro. A trebuit să le dau tot timpul de lucru suplimentar. Şi atunci când vezi la copil motivaţie şi determinare pentru a face ceva, tu, ca dascăl, nu poţi să stai pasiv. Eu n-am făcut decât să-i canalizez”, spune cu modestie profesoara. „Sunt foarte mândră de toţi. Sunt copii care au venit să facă aici muzică sau pictură şi este cel puţin ciudat talentul lor la fizică”, a adăugat Carmen Antonescu. Dat fiind profilul liceului, elevii nu au decât o oră de fizică pe săptămână, aşa că lucrul suplimentar este necesar pentru cei pasionaţi. „Doamna ne ajută foarte mult. Lucrăm suplimentar, iar la faza judeţeanu a olimpiadei mi s-a părut chiar uşor. La faza naţională a fost mai frumos pentru că am avut şi o parte practică, iar partea practică îmi place mai mult”, povesteşte Alexandru Cimpoacă.
„Sunt perseverent şi vreau să ajung cât mai sus”
În condiţiile date, rezultatul elevului a suprins pe toată lumea, fiind prima diplomă la Olimpiada Naţională de Fizică la nivelul liceului târgoviştean, care se evidenţiază la concursurile de arte. „Eu am fost fericit să particip la o olimpiadă naţională. Colegii m-au felicitat, de asemenea şi profesorii. Este prima mea realizare importantă. Îmi demonstrează că am putut să ajung până aici şi mă stimulează să pot mai mult”, mărturiseşte Alexandru, care îşi doreşte să se îndrepte mai departe în şcoală spre arhitectură. Cât priveşte planurile pentru anii următori, băiatul ia în calcul noi provocări. „Abia aştept în clasa a şaptea să învăţ chimie în aşa fel încât să merg şi la olimpiada de chimie. La fel şi latină. Sunt perseverent şi vreau să ajung cât mai sus”, este ceea ce şi-a propus Alexandru.
PASIUNE: Un elev al Liceului de Arte este olimpic naţional la fizică
Alexandru Adrian Cimpoacă şi-a surprins familia, profesorii şi colegii după ce a obţinut în luna aprilie o menţiune de onoare la Olimpiada Naţională de Fizică.
Băiatul de 12 ani este elev în clasa a şasea la Liceul de Arte “Bălaşa Doamna” din Târgovişte. Se declară pasionat de arte, dar şi de ştiinţele exacte. “Nu pot şti ce urmează în viitor, aşa că vreau să fiu pregătit pentru orice”, spune Alexandru. Fizica a descoperit-o recent. “La începutul clasei a şasea nu mi s-a părut aşa interesantă, dar pe parcurs a început să mă pasioneze. Mi-au plăcut ştiinţele exacte întotdeauna şi înţeleg fizica foarte bine”, explică elevul.
„Ca dascăl, nu poţi să stai pasiv”
Cea care îi desluşeşte din tainele acestei discipline este profesoara Carmen Antonescu. Predă din 1990, dar nu a mai avut un asemenea rezultat cu un elev de-al său. Pentru olimpiada din acest an a pregătit suplimentar la şcoală şapte copii, colegi de clasă. „Pe noi, copiii ne scot în lume, rezultatele lor. Aceşti copii de la clasa a VI-a A au tras ei de mine. Eu n-am avut încotro. A trebuit să le dau tot timpul de lucru suplimentar. Şi atunci când vezi la copil motivaţie şi determinare pentru a face ceva, tu, ca dascăl, nu poţi să stai pasiv. Eu n-am făcut decât să-i canalizez”, spune cu modestie profesoara. „Sunt foarte mândră de toţi. Sunt copii care au venit să facă aici muzică sau pictură şi este cel puţin ciudat talentul lor la fizică”, a adăugat Carmen Antonescu. Dat fiind profilul liceului, elevii nu au decât o oră de fizică pe săptămână, aşa că lucrul suplimentar este necesar pentru cei pasionaţi. „Doamna ne ajută foarte mult. Lucrăm suplimentar, iar la faza judeţeanu a olimpiadei mi s-a părut chiar uşor. La faza naţională a fost mai frumos pentru că am avut şi o parte practică, iar partea practică îmi place mai mult”, povesteşte Alexandru Cimpoacă.
„Sunt perseverent şi vreau să ajung cât mai sus”
În condiţiile date, rezultatul elevului a suprins pe toată lumea, fiind prima diplomă la Olimpiada Naţională de Fizică la nivelul liceului târgoviştean, care se evidenţiază la concursurile de arte. „Eu am fost fericit să particip la o olimpiadă naţională. Colegii m-au felicitat, de asemenea şi profesorii. Este prima mea realizare importantă. Îmi demonstrează că am putut să ajung până aici şi mă stimulează să pot mai mult”, mărturiseşte Alexandru, care îşi doreşte să se îndrepte mai departe în şcoală spre arhitectură. Cât priveşte planurile pentru anii următori, băiatul ia în calcul noi provocări. „Abia aştept în clasa a şaptea să învăţ chimie în aşa fel încât să merg şi la olimpiada de chimie. La fel şi latină. Sunt perseverent şi vreau să ajung cât mai sus”, este ceea ce şi-a propus Alexandru.

Alexandru Adrian Cimpoacă şi-a surprins familia, profesorii şi colegii după ce a obţinut în luna aprilie o menţiune de onoare la Olimpiada Naţională de Fizică.

Read more

Ştiinţele ajung în viaţa de zi cu zi a elevilor dâmboviţeni

Ei învaţă cum să aplice cunoştinţele din domeniul ştiinţelor. În acest scop au fost formaţi 35 de profesori din 20 de şcoli dâmboviţene, care îi ajută pe elevi să înţeleagă mai bine lumea înconjurătoare şi care este aportul tinerilor în schimbarea ei.
Un exemplu l-au oferit astăzi elevii claselor a VIII-a A şi a VIII-a B din cadrul Liceului de Arte “Bălaşa Doamna” Târgovişte, coordonaţi de prof. Carmen Antonescu, la o lecţie mai aparte. Deşi sunt la profil artistic, ei au cercetat şi au adus argumentele pro şi contra construirii unei centrale nucleare la Târgovişte. Aceasta a fost tema pentru care s-a lucrat timp de o săptămână în cadrul unor activităţi interdisciplinare, în afara orelor de curs.
“A fost un proiect captivant”
Elevii au fost împărţiţi în echipe, fiecare având un rol dinainte stabilit: fizician, biolog, istoric, primar ş.a. “Am fost primar. A fost interesant. A trebuit să iau deciziile bune pentru toată lumea. A fost un proiect captivant”, a mărturisit Dimitrie Ghimuş. O altă opinie vine din partea Andreei Bălan. “Mi-a plăcut proiectul, pentru că această activitate a fost diferită de restul orelor de fizică. Am aflat foarte multe lucruri noi. Am cooperat foarte bine cu colegii. Eu am avut rol de istoric şi am fost contra construirii centralei nucleare, pentru că de-a lungul timpului au avut loc foarte multe accidente”, a spus adolescenta. Indiferent de rolul însuţit, copiii au arătat astăzi că au învăţat foarte multe lucruri referitor la subiect. “Mi s-a părut o activitate benefică. Eu nu m-aş fi interesat, de una singură, despre subiect, mai ales că nu e domeniul nostru”, a mărturisit Mara Ionicioiu.
Profiles – primul program de ştiinţe acreditat în România
Astfel de lecţii, dar pe alte teme, s-au desfăşurat sau se vor desfăşura în ele 20 de şcoli dâmboviţene încluse în proiect. Este vorba despre proiectul “Profiles”, al Universităţii Valahia Târgovişte, condus de conf. dr. ing. Gabriel Gorghiu, un proiect european care include 22 de parteneri din 20 de ţări. El a demarat la 1 decembrie 2010 şi se va derula până în noiembrie 2014 şi este primul program de ştiinţe acreditat în România. El îşi propune să pună bazele unei reţele de colaborare care să ofere posibilitatea cadrelor didactice şi de cercetare interesate de domeniul Ştiinţelor să coopereze activ, prin promovarea schimbului de idei şi a materialelor de formare specifice domeniului, diseminarea celor mai bune practici, organizării de seminarii, workshop-uri şi expoziţii atât la nivel local, regional şi naţional, dar şi la nivel internaţional. Gradul de succes al proiectului va fi determinat prin capacitatea profesorilor de a dezvolta materiale moderne pentru predarea Ştiinţelor şi prin atitudinea elevilor cu privire la domeniul Ştiinţelor şi educaţia în acest domeniu, orientată către context şi bazată pe investigaţie ştiinţifică.

Ei învaţă cum să aplice cunoştinţele din domeniul ştiinţelor. În acest scop au fost formaţi 35 de profesori din 20 de şcoli dâmboviţene, care îi ajută pe elevi să înţeleagă mai bine lumea înconjurătoare şi să conştientizeze aportul lor în schimbarea ei. 

Read more