ortooxacell kiss2022.gif Flax

15 Martie, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor

              15 martie este Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, zi care marchează aducerea la cunostiinţă publică a importanţei cunoaşterii şi protejării drepturilor oamenilor in calitatea lor de consumatori.

            Data a fost aleasă ca urmare a discursului ţinut la 15 martie 1962 de preşedintele american John F. Kennedy in care definea pentru prima dată drepturile consumatorului. „Calitatea de consumator prin definiţie ne include pe toţi. Ei sunt cel mai mare grup din punct de vedere economic, ce influenţeaza şi este afectat de marea majoritate a deciziilor economice publice sau private. Cu toate acestea, sunt singurul grup important a cărui opinii nu sunt auzite foarte des„, a spus Kennedy in discursul său,

            In 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, a trimis o adresă către Congresul S.U.A., in care s-a adresat in mod oficial acestuia pe problema drepturilor consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale:

1. dreptul la securitate;

2. dreptul la informare;

3. dreptul de a fi ascultat;

4. dreptul de a alege liber produse şi servicii

       Realizând importanţa recunoaşterii şi garantării drepturilor consumatorilor Organizaţia Naţiunilor Unite (O.N.U.) a adoptat in anul 1985, prin Rezolutia nr.9/248/1985 “Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”.

             Potrivit acestui document internaţional, pe baza principiilor discutate, guvernele tuturor ţărilor trebuie să dezvolte şi să menţină o puternică politică de protecţie a consumatorilor, prin măsuri legislative interne adecvate, pârghii şi instituţii capabile să asigure o protecţie reală şi eficientă a consumatorilor.

 Pornind de la aceste realităţi şi necesităţi, impuse de  legile şi mecanismele economiei de piaţă, Romania a adoptat, in August 1992, legea de bază in domeniul protecţiei consumatorilor: Ordonanţa Guvernului nr.21/1992, privind protecţia consumatorilor, act normativ considerat piatră de temelie a acestui domeniu.

             Ordonanta Guvernului nr.21/1992(r3), privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare, reglementează in România problematica drepturilor de bază ale consumatorilor.

Anual, Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori  (Consumers International ) propune o tema a evenimentului, referitoare la accesul la bunuri şi servicii, la informarea completă a consumatorilor,la politica statelor in materie de energie,de publicitate la produse medicamentoase şi, la general, subiecte de real interes pentru consumatorii din intreaga lume.

              In acest an, interesul este pentru popularizarea drepturilor consumatorilor şi in special a cadrului legislativ pentru asigurarea drepturilor consumatorilor de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel incât aceştia să fie capabili să facă alegeri in deplină cunostinţă de cauză,să ştie cum să se ferească de unele produse şi servicii care pot deveni periculoase. Astfel tema propusă de Consumers International pentru marcarea evenimentului este “ Informarea completă, corectă şi precisă a consumatorilor”.

             In România, Autoritatea Natională Pentru Protecţia Consumatorilor dedică acţiunile din perioada 10-15.03.2014 promovării şi recunoaşterii drepturilor consumatorilor cu accent pe segmentul de a informa consumatorii in ceea ce priveşte realizarea unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor, incluzând securitatea, interesele economice, informarea şi educarea consumatorilor, precum şi promovarea asociaţiilor de consumatori pentru a avea un rol activ in realizarea politicii de protecţie a consumatorilor.

              Pentru anul 2014 Autoritatea Natională pentru Protecţia Consumatorilor şi-a propus patru obiective majore:

–       asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor prin realizarea unui cadru legislativ eficient, armonizat cu legislaţia comunitară in acest domeniu şi, in acelaşi timp, adaptat profilului consumatorului roman;

–       aplicarea legislaţiei prin dezvoltarea activităţii de supraveghere şi control, precum şi prin creşterea continuă a gradului de pregătire de specialitate a personalului Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor;

–       dezvoltarea cooperării cu organismele Uniunii Europene, cu statele membre, cu statele in curs de aderare, preaderare, cu ţările terţe, precum şi cu profesioniştii şi cu societatea civilă prin implicarea acesteia in procesul de consultare şi reprezentare a intereselor consumatorilor, contribuind astfel la creşterea increderii consumatorilor in produsele şi serviciile furnizate pe piaţă;

–       dezvoltarea instrumentelor de informare şi educare a consumatorilor, precum şi stimularea capacităţii de autoprotecţie individuală şi asociativă a consumatorilor in completarea protecţiei directe oferite de instituţiile statului.

              Concursul „Alege! Este dreptul tău”a debutat in anul 2000, in cadrul unui cerc al tinerilor consumatori din cadrul Liceului „A.D.Xenopol”,bucurându-se de sprijinul A.N.P.C. şi al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor Romania. El s-a bucurat de succes in rândul elevilor şi al profesorilor incă din primul an de derulare, crescând in fiecare an ca dimensiune şi ca număr de participanţi. In momentul in care tânărul învaţă despre drepturile sale in calitate de consumator,el va şti să aleagă dintre produsele şi serviciile de pe piaţă pe cele care corespund cel mai bine intereselor lor.

               El va şti să sesizeze abuzurile operatorului economic şi va şti să ceară calitate,refuzând să cumpere produse de o proastă calitate sau neetichetate corespunzator. Prin derularea timp de mai multţ ani, sperăm că proiectul va contribui la formarea unei generaţii de consumatori conştientă de drepturile sale legitime.

Ajuns la a XII-a ediţie Concursul naţional „Alege! Este dreptul tău”2014  propune ca temă pentru eseu „Informarea completă, corectă şi precisă a consumatorilor”. Faza judeţeană a concursului se va desfăşura pe data de 14.03.2014  la ora 10.30 la PALATUL COPIILOR  Targoviste, Concursul de desene şi la ora 14.30 la Liceul Economic „Ion Ghica” din Targoviste.

ZIUA MONDIALA A DREPTURILOR CONSUMATORILOR va fi organizată la nivelul CJPC Dâmboviţa astfel;

            Ora 11.00 – Conferinţa de presă la sediul CJPC Dâmboviţa, unde vor fi prezentate importanta zilei de 15 martie, informarea şi consilierea consumatorilor cu tema “Informarea completa, corecta si precisa a consumatorilor”

            Ora 12.00 – 14.00 organizarea unei acţiuni de informare şi consiliere  a  consumatorilor  in centrele comerciale  şi pieţele  municipiului Târgovişte, cu tema:  “Informarea completa, corecta si precisa a consumatorilor”

            Dreptul legal de a putea reclama orice lipsă de conformitate a produselor şi serviciilor achiţionate.

            Colaborarea cu Inspectoratul Şcolar Judetean Dâmbovita in vederea organizarii concursului naţional “Alege este dreptul tau” -15 martie 2014 pentru cls I-VIII expozitia de desene având ca temă ,, Informarea completă, corectă si precisă, in data de 14.03.2014 ora 10.30 iar  la ora 14.00 la Liceul Economic I.Ghica din Târgovişte   se va desfaşura concursul cu aceeasi temă  ptr cls IX- XII.

Comisar Şef adjunct,

Damian Constantin Bucur

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media