Mâncăm sănătos, trăim sănătos! Prebiotice și probiotice

În cadrul noii rubrici în Gazeta Dâmboviței, numită Mâncăm sănătos, trăim sănătos!,  specialistul în nutriție  Alina Mihai vă va oferi, astăzi, informații utile despre prebiotice și probiotice.

 

Cand auzim cuvantul bacterii, automat ne gandim la ceva rau. Parca deja vedem in fata ochilor numai germeni si boli. Societatea actuala trage un semnal de alarma in ceea ce priveste microbii, promovand diferite produse care mai de care mai eficiente in eliminarea bacteriilor. Luptam foarte mult impotriva acestora, folosind produse de igiena, precum sapunuri, sampoane si geluri antibacteriene sau chiar antibiotice. Dar de fapt, organismul nostru are nevoie de aceste micro-organisme imposibil de sesizat cu ochiul liber, cel putin de cele care traiesc in interiorul intestinului sau pe suprafata pielii. Ele formeaza microbiomul uman, fara de care sistemul nostru imunitar ar avea de suferit, fiind principala sursa de aparare si protectie impotriva bolilor.

Asadar, exista si bacterii bune, situate in tractul intestinal, care muncesc din greu pentru a ne mentine sanatosi. Atunci cand sanatatea intestinului este compromisa, ne putem confrunta cu probleme de sanatate. Aici intervine nutritia, deoarece o dieta corespunzatoare intareste rolul de gardian al intestinului si mentine starea de sanatate a intregului organism.

Poate ati auzit spunandu-se ca probioticele ajuta la mentinearea sanatatii tractului intestinal. Totusi, ce sunt probioticele? Dar prebioticele? Sunt unul si acelasi lucru? Ei bine nu. Sa le descriem pe rand:

  • probioticele – sunt bacterii ‘bune’ care ajuta la mentinerea sanatatii sistemului digestiv, mentinand echilibrul florei intestinale si controland nivelul de bacterii daunatoare. Le putem gasi in lactate fermentate – iaurt, chefir sau branzeturi maturate. De asemenea, culturi benefice de probiotice se gasesc si in alimente precum varza acra, miso, tempeh sau kimchi.

 

  • prebioticele – sunt carbohidrati care nu pot fi digerati de organismul uman si reprezinta combustibilul de care au nevoie probioticele. Acestea promoveaza cresterea si proliferarea bacteriilor benefice in tractul intestinal si contribuie la absorbtia calciului si magneziului in organism. Se pot gasi in coaja de mar, banane, ceapa, praz, sparanghel, anghinare, soia si cereale integrale.

Combinatia celor doua categorii este cunoscuta sub numele de sinbiotice, astfel beneficiezi atat de microbii buni, cat si de ‘hrana’ pentru acestia. De exemplu, poti combina la o masa un iaurt (probiotic) cu banana (prebiotic).

 

Printre beneficiile unui tract intestinal sanatos se numara:

  • reducerea inflamatiei la nivelul intregului organism – alimentele procesate, sarace in fibre, alimenteaza bacteriile daunatoare din intestin si favorizeaza inflamatia in organism. Asadar, aportul de probiotice ajuta la reducerea acesteia;
  • mentinerea sub control a greutatii – unele studii au demonstrat ca persoanele obeze detin un nivel mai ridicat de bacterii daunatoare, in timp ce persoanele mai slabute au niveluri mai mari de bacterii bune;
  • intarirea sistemului imunitar – cheia unui sistem imunitar sanatos este un microbiom sanatos.

 

Cel mai bun mod de a construi un mediu bacterian sanatos, este printr-o alimentatie echilibrata, practicarea regulata a exercitiilor fizice si un program de somn adecvat.

 

Printează articolul Printează articolul

#Citeste si:



Ajuta comunitatea noastra sa creasca. Distribuie acest articol pe retelele tale de socializare preferate. Multumim!


Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public si nici nu va fi folosit in scopuri promotionale

Parerea ta conteaza, nu mai astepta si comenteaza! 🙂



Lasă un răspuns