Mâncăm sănătos, trăim sănătos! Consumul de apă

În cadrul noii rubrici în Gazeta Dâmboviței, numită Mâncăm sănătos, trăim sănătos!,  specialistul în nutriție  Alina Mihai vă va oferi, astăzi, informații prețioase despre beneficiile consumului de apă.

 

Carbohidrati, grasimi, proteine, vitamine, saruri minerale si apa. Acestea sunt substantele nutritive indispensabile vietii, fiecare dintre ele indeplinind un rol important in organism.

Apa este principalul constituent al organismului uman (sigur am mai auzit sintagma ‘’suntem 70% apa’’), deoarece intra in structura tuturor tesuturilor. Are rol de termoreglare, ajuta digestia, transporta nutrientii, elimina reziduurile, asigura hidratarea pielii, lubrifiaza articulatiile si protejeaza tesuturile si organele. Zilnic eliminam apa prin transpiratie, urina si eliminarea deseurilor. Pentru a preveni deshidratarea, ar trebui ca aportul de lichide sa fie egal cu cantitatea eliminata. 

Cum ne putem da seama daca suntem deshidratati? Sunt cateva simptome care indica acest lucru: instalarea setei, buze si gura uscate, oboseala, iritabilitate, dureri de cap, ameteala, lesin, tensiune arteriala mica, cresterea frecventei cardiace sau urina de culoare inchisa si cu un miros puternic. Cu toate acestea, deshidratarea se poate instala chiar inainte de aparitia simptomelor, de aceea este mai bine sa bem in mod regulat lichide, chiar inainte sa simtim ca ne este sete.

Cat de multa apa (sau lichide) ar trebui sa bem? Aici lucrurile devin putin mai complicate. Exista diferite recomandari are diferitelor foruri sau organizatii internationale. Iata cateva variante:

  • 1ml de apa/1 calorie consumata (astfel pentru un consum de 1500 calorii/zi am avea un consum de 1.5 l apa)
  • 2l de apa pe zi
  • 8 pahare de apa / zi
  • 35ml / kg corp (pentru adulti)

Acestea sunt recomandari generale, insa in mod normal aportul de lichide este influentat de mai multi factori, precum varsta, sex, nivelul de activitate fizica sau conditii meteorologice (caldura, umiditatea sau vremea rece necesita un consum mai mare de lichide).

Atunci cand verificam volumul de lichide consumat pe parcursul zilei, trebuie sa luam in calcul toate sursele: apa si alte bauturi (lapte, ceai, cafea, sucuri), supe /ciorbe, legume si fructe. In general, alimentele asigura cam 20% din aportul de lichide, asadar restul ar trebui sa fie suplimentat. Desigur, trebuie sa tinem cont ca in afara de apa, celelalte bauturi aduc si un aport caloric, iar daca incercam sa pierdem in greutate acest aspect nu trebuie neglijat. Iar daca ne plac bauturile dulci, carbogazoase, pe langa silueta, trebuie sa avem in vedere si efectele nocive asupra danturii noastre.

De asemenea, activitatea fizica necesita suplimentarea aportului de lichide pentru a inlocui apa pierduta prin transpiratie. Apa este cea mai potrivita pentru rehidratare dupa efortul fizic moderat, majoritatea oamenilor neavand nevoie de bauturi speciale pentru a se mentine hidratati. Acestea sunt necesare in cazul eforturilor intense de lunga durata.

Cum verific eu daca m-am hidratat corespunzator? Simplu. Atunci cand aspectul pielii este unul stralucitor, buzele nu imi sunt uscate, puterea de concentrare nu scade, iar urina este de culoare galben deshis.

Ce poti face ca sa fii mereu hidratat? Bea un pahar de apa dimineata imediat dupa ce te-ai trezit, asigura-te ca ai intotdeauna la indemana o sursa de apa (un pahar sau o sticla de apa pe birou – pe care o si folosesti :P), nu pleca din casa fara sa ai o sticla de apa cu tine, bea apa cand simti ca setea se instaleaza sau mai bine, pana nu se instaleaza.

Printează articolul Printează articolul

#Citeste si:



Ajuta comunitatea noastra sa creasca. Distribuie acest articol pe retelele tale de socializare preferate. Multumim!


Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public si nici nu va fi folosit in scopuri promotionale

Parerea ta conteaza, nu mai astepta si comenteaza! 🙂



Lasă un răspuns