UVT propune metodologia IBSE de predare interdisciplinară a Ştiinţelor şi în alte judeţe

8 formatori şi 6 mentori au instruit 66 de profesori de fizică, chimie şi biologie din cele trei judeţe, să aplice metode de predare interdisciplinare în scopul de a apropia elevii de ştiinţe, un domeniu care prezintă dezavantajul unei programe curriculare încărcate, în raport cu un număr redus al orelor didactice. Evaluarea profesorilor de Ştiinţe înscrişi în programul de formare  “PROFILES – Educaţie prin Ştiinţe” a avut loc la sfârşitul săptămânii recent încheiate. „Rezultatele sunt bune, în sensul că profesorii au înţeles mult mai bine ce au de făcut. De această dată am venit în ajutorul cursanţilor şi am nominalizat câte doi mentori pentru fiecare din cele trei serii de formare. Mentorii au ţinut legătura directă cu profesorii şi au încercat să-i ajute încă de la început pe cursanţi, primind un support considerabil în definirea ideilor pentru proiectarea didactică, lucrul la portofolii, asistenţă şi sugestii privind implementarea în clase, şi în plus, spre deosebire de seria de formare de anul trecut, cursanţii au beneficiat de experienţa colectivului de formatori şi mentori particularizată pe metodologia IBSE – instruirea bazată pe investigaţie ştiinţifică”, explică conf. dr. ing. Gabriel Gorghiu, coordanator la nivel naţional al proiectului, în care sunt implicate 22 instituţii din 20 de ţări europene.

„Feed-back-ul din partea copiilor a fost pozitiv”

Profesorii au învăţat să abordeze interdisciplinar o temă specifică Ştiinţelor, şi să o implementeze la clasă, implicându-i pe elevii din învăţământul secundar inferior şi superior în proiecte captivante. „Pentru mine, a fost o oportunitate. Metoda aplicată în procesul de predare-învăţare este nouă, eficientă, destul de complexă. Feed-back-ul din partea copiilor a fost pozitiv. Am aplicat această metodă la clasa a VIII-a, iar elevii şi-au manifestat dorinţa de a mai participa la astfel de activităţi. Pentru noi, profesorii de Ştiinţe, a fost un curs deosebit, altceva decât ce am făcut până acum şi mă bucur că am avut ocazia să cunosc profesionişti care ne-au dat posibilitatea de a aplica metode noi în lecţiile noastre, pentru a le face mai atractive”, mărturiseşte Laura Deaconu, profesor de fizică la Şcoala „Şerban Cioculescu” Găeşti, unul dintre cursanţii care au plecat la drum cu oarecare temeri. „A fost un proiect extrem de interesant. Ca şi alţi colegi, la început am fost puţin reticentă în a mă înscrie la acest curs pentru că mi s-a părut complicat, dar abordând tematica pas cu pas, am constatat că este interesant şi a fost o provocare pentru mine. Am zis „De ce nu? Să încercăm!”, şi aşa a fost şi pentru elevi. Am implementat proiectul la două clase de a VIII-a, tema „Omul – în echilibru sau în dezechilibru cu natura?”. Impactul a fost unul pozitiv, rezultatele au fost foarte bune. Am fost mulţumită şi cred că şi elevii au fost!”, spune Cornelia Săvescu, profesor de biologie la Şcoala „Tudor Vladimirescu” Târgovişte.

 

„Îţi deschide orizonturi noi”

Fiecare cursant a propus câte un modul care exploatează metoda IBSE. Toate portofoliile create vor fi publicate până la începerea anului şcolar următor pe site-ul proiectului PROFILES, profesorii interesaţi de astfel de implementări având posibilitatea să aplice la clase această metodă inovativă de predare. „A fost un proiect interesant, care a plăcut elevilor. S-au plâns la început că au mai mult de muncă, dar rezultatele au fost foarte bune  şi mi-au propus să mai încercăm şi altă dată a implementa astfel de module. Tema a fost „Poluarea fonică”, iar ei au avut de cercetat dacă trăiesc într-un oraş zgomotos. Cu ajutorul unor aplicaţii au încercat să măsoare nivelul intensităţii sonore în diferite zone din oraş şi în final pe baza unor prezentări PowerPoint şi prin realizarea unor postere au oferit răspunsurile. Per ansamplu, concluzia lor a fost că oraşul este unul liniştit”, ne-a detaliat Adelaida Pătraşcu, profesor de fizică la Colegiul Naţional „Nicolae Titulescu” Pucioasa. O altă impresie vine de la Vişina. „Modulul implementat a fost „Aluminiul – criminalul nostru tăcut”, în care elevii au avut de selectat anumite produse în care se găseşte aluminiu. Elevii au fost receptivi, apreciind în mod deosebit astfel de proiecte interdisciplinare. Îţi deschide orizonturi noi şi am acum în vedere şi alte proiecte pe care să le dezvolt alături de colegii de Ştiinţe din şcoală, cu care colaborez foarte bine”, spune Alina Popescu, profesor de biologie la Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” Vişina.

România este singura ţară din parteneriatul PROFILES în care cursul este acreditat la nivel naţional

Profesorii-cursanţi au fost ajutaţi de 6 mentori, între aceştia fiind şi Carmen Antonescu, profesor de fizică la Liceul de Arte “Bălaşa Doamna” Târgovişte, unul dintre cursanţii primei etape, care s-a făcut remarcată prin rezultatele obţinute, ea prezentându-şi proiectarea didactică propusă şi la Conferinţa PROFILES de la Berlin, din septembrie 2012. „Am finalizat acest curs anul trecut şi consider că am avut multe de învăţat după parcurgerea lui. Experienţa mea a fost îmbunătăţită şi de participarea la Conferinţa internaţională de la Berlin. Activitatea de mentorat a fost şi o provocare, pentru că nu am păşit pe un teren foarte sigur. A crea un modul PROFILES presupune în mod evident, o tratare interdisciplinară a Ştiinţelor, dar şi o comunicare, schimb de informaţii şi evaluare permanentă. Am ţinut permanent legătura cu ei, le-am furnizat materialele pe care le-am considerat necesare (bazându-mă pe experienţa acumulată anul trecut), am convenit asupra formelor finale la care cursanţii trebuie să se ajungă, am încurajat întrebările şi le-am oferit permanent sugestii. Rezultatele finale au fost frumoase. Sunt mulţumită”, ne-a mărturisit doamna profesoară.

Proiectul a demarat la 1 decembrie 2010 şi se va derula până în noiembrie 2014, fiind posibilă formarea încă unei serii de cursanţi în 2014, care să cuprindă profesori şi din alte judeţe. Cursul este acreditat la nivel naţional, România fiind singura ţară participantă la proiect în care a fost propusă (şi reuşită) acreditarea programului de formare.

 evaluare_profiles3

profiles_2013_1

 profiles_2013

Printează articolul Printează articolul

#Citeste si:



Ajuta comunitatea noastra sa creasca. Distribuie acest articol pe retelele tale de socializare preferate. Multumim!


Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public si nici nu va fi folosit in scopuri promotionale

Parerea ta conteaza, nu mai astepta si comenteaza! 🙂



Lasă un răspuns