ortooxacell kiss2022.gif Flax

Profesorii, la evaluare. Cursanţii din prima serie a proiectului PROFILES şi-au prezentat astăzi portofoliile

Este vorba despre prima serie de cadre didactice având ca specializare fizica, chimia, biologia, instruite să folosească şi să dezvolte metode alternative de predare, bazate pe o abordare transdisciplinară. “Proiectul a venit în întâmpinarea nevoilor de formare în domeniul ştiinţelor ale profesorilor de fizică, chimie şi biologie şi implicit în sprijinul elevilor, prin promovarea instruirii orientată către reflecţie. Metodele active de predare îl fac pe elev coparticipant la propria sa educaţie şi îi asigură posibilitatea de a se manifesta ca individ, dar şi ca membru al unei echipe”, a explicat prof. Gabriela Dinu, inspector şcolar de specialitate pentru fizică-chimie în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dâmboviţa. Proiectul european PROFILES este primul program de formare în domeniul Ştiinţelor acreditat în România şi este implementat la nivel naţional de Universitatea “Valahia” din Târgovişte, printr-o echipă de profesionişti coordonaţi de conf. dr. ing. Gabriel Gorghiu şi având ca director de formare pe lect. dr. Luminiţa Drăghicescu.

 

Fizică, biologie, chimie şi TIC, la un loc

La cursurile de formare din cadrul proiectului au paricipat în prima serie 35 de cadre didactice din judeţul Dâmboviţa. Profesorii au desfăşurat în clase lecţii interactive, trebuind să îmbine cunoştinţe din fizică, chimie, biologie şi tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor pentru a dezvolta o anumită temă de actualitate din domeniul ştiinţelor. «Am ales o temă de interes: „Ştim să trăim cu radiaţii?”, întrebare la care elevii unei clase de a XII-a au fost nevoiţi să răspundă pe parcursul a cinci lecţii. Pentru a răspunde la această întrebare, ei au trebuit să primească iniţial cunoştinţe legate de interacţiunea radiaţiilor cu substanţa, metode de detecţie şi metode de protecţie împotriva radiaţiilor nucleare», oferă un exemplu Niculina Simionescu, profesor de fizică la Colegiul Naţional „Constantin Carabella” din Târgovişte. Elevii s-au arătat interesaţi de participarea la acest proiect. „M-am bucurat să văd că elevii nu au aşteptat o notă bună prin realizarea acestui proiect, ci au fost fericiţi să vadă că munca lor a fost apreciată de colegii lor, nu numai de mine”, a adăugat profesoara.

Elevii au dat feed-back pozitiv cadrelor didactice

O altă temă inspirată de asemenea din viaţa de zi cu zi a fost propusă de profesoara de biologie Nicoleta Ciobanu unor elevi de clasa a XI-a ai Grupului Şcolar Industrial „Nicolae Ciorănescu” din Târgovişte – „Cum apar pietrele la rinichi”. Reacţia elevilor a fost de asemenea pozitivă. „Ei au fost încântaţi, pentru că lecţiile au fost gândite interdisciplinar. Să facem conexiuni cu alte discipline este foarte bine pentru copii, având în vedere că numărul de ore de biologie este foarte mic, o oră pe săptămână. Eu o să folosesc aceste metode în continuare pentru că elevii sunt atraşi de partea practică a ştiinţelor, mai mult decât de cea teoretică”, şi-a propus profesoara.Experienţa a fost benefică şi pentru cadrele didactice de specializare chimie. Alexandra Marinescu, profesor la Liceul Teoretic „I.L. Caragiale” din Moreni vine însă cu un punct de vedere practic. „Participarea la acest curs a însemnat cunoştinţe noi în ceea ce priveşte predarea Ştiinţelor şi ne ajută în perfecţionarea noastră ca profesori. Din păcate programele şi curricula actuală nu se pretează la ceea ce am implementat noi. Programele sunt strict pe materii individuale: chimie, fizică, biologie. Copiilor le-a plăcut, dar ei învaţă chimia, fizica, biologia separat şi a fost greu ca în patru lecţii să facă toate conexiunile necesare înţelegerii fenomenelor respective”, a precizat prof. Alexandra Marinescu.

Însă concluzia generală vine prin partea prof. Mihaela Anghel, specializare biologie la Colegiul Naţional „Ienăchiţă Văcărescu” din Târgovişte. „Experinţa a fost ceva nou pentru mine şi pentru celelalte cadre didactice, dar am avut ce să învăţăm, indiferent de disciplina predată.”

Modulele realizate de către profesori vor fi publicate pe Internet

Primul curs de formare în cadrul proiectului PROFILES a fost o provocare atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru formatori. „Rezultatele au fost peste aşteptări şi suntem foarte mulţumiţi de cursanţi. Şi noi, ca formatori, am avut de învăţat de la ei”, a mărturisit conf. dr. ing. Gabriel Gorghiu, coordonatorul proiectului la nivel naţional. Echipa de proiect este conştientă de dificultăţile aplicării metodei de predare transdisciplinare. “Fiecare şi-ar dori să repete astfel de lecţii cu elevii, dar există anumite limitări. În primul rând curricula, care prezintă un grad de rigiditate, iar în al doilea rând numărul de ore foarte mic alocat disciplinelor de ştiinţe”, a adăugat Gabriel Gorghiu. În cele ce urmează profesorii vor dezvolta modulele, pentru a fi publicate pe pagina de internet a proiectului, drept modele pentru următoarele serii şi pentru cadrele didactice interesate de abordarea interdisciplinară de predare. Următoarele seriii de profesori care vor fi formaţi în cadrul  PROFILES vor începe sesiunile de formare în toamnă, atunci când proiectul va fi promovat şi în alte judeţe, între care Buzău şi Teleorman.

Citiţi aici care este părerea elevilor cu privire la proiect.

  

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media