ortooxacell kiss2022.gif Flax

Itinerarii educaţionale europene

În perioada 01.10.2016 – 31.09.2017 se derulează în cadrul Colegiului Naţional Constantin Cantacuzino Târgovişte, proiectul Improving teaching process by innovative methods and parents collaboration, proiect finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului Erasmus + 2014-2020. Proiectul este coordonat de Alexandra Miricioiu, profesor pentru învăţământul  primar la CNCC.

În  luna mai, s-a derulat mobilitatea  Innovative approaches to teaching. Cursul s-a desfăşurat în Republica Cehă, la Praga, iar din CNCC au participat la programul  de formare cinci cadre didactice, după cum urmează: Alexandra Miricioiu, profesor pentru învăţământul  primar, Aniţa Dulman, profesor în cabinetul de asistenţă psihopedagogică, Angelica Duţu – Runceanu, profesor de limba şi literatura română, Florentina Radu, profesor de pedagogie/psihologie. De asemenea, a participat, în calitate de profesor la CNCC, doamna  Gabriela Istrate, inspector general adjunct la ISJ Dâmboviţa. Din grupul de formabili de la Praga, au mai făcut parte profesori din Spania, Italia, Grecia, Polonia şi Macedonia.

Scopul comun al profesorilor participanţi la curs a fost găsirea unor noi punţi de acces către abordări crosscurriculare, inovatoare ale curriculumului, pentru creșterea calității procesului educaţonal şi a  motivației elevilor pentru învățare.

Atât în cadrul formal, cât şi în discuţiile informale cu profesorii europeni participanţi am constatat preocuparea tuturor faţă de modul în care şcoala valorizează optim potenţialul intelectual al elevilor, modul în care elevii pot deveni participanţi motivaţi şi reflexivi  la propria învăţare şi, nu în ultimul rând, cum pot fi utilizate eficient noile tehnologii, ca soluţie la dezvoltarea exponenţială a surselor de informaţii.

Dintre abilităţile pentru mileniul al treilea, politicile educaţionale europene focalizează, în special, pe  alfabetizarea financiară, abilităţile pentru o viaţă sănătoasă, abilităţile de protejare a mediului, gândirea critică – capacitatea de a supune unui scepticism politicos informaţiile pe care le accesează,  abilitarea elevilor de  a reflecta la propria învăţare – capacitatea  de metacogniţie.

Cursul a fost livrat de o echipă cu înaltă expertiză în formare, iar tematica modulelor a fost în acord cu aşteptările cursanţilor.Ne-am bucurat să constatăm că expertiza  didactică, abilităţile de comunicare şi relaţionare ale grupului  nostru au fost recunoscute  şi apreciate pozitiv pe toată durata cursului. Achiziţiile noi, teoretice şi metodologice au fost conexate cu experienţele  fiecărui profesor participant. Modulele de formare au vizat conţinuturi precum: abilităţile de viaţa, educaţia multi şi interculturală, integrarea TIC în  activitatea de predare- învăţare – evaluare , conceptele de gândirea critică şi gândirea creativă, metode pentru dezvoltarea gândirii critice, proiectul ca modalitate alternativă de învăţare, evaluarea.

Un element inovativ apreciat în cadrul cursului este  includerea în programul de formare  a  aplicaţiilor I-NIGMA, KAHOOT, QUIZIS care constituie un nivel superior de utilizare, în educatie, a noilor achiziţii TIC. Aceste  aplicaţii conferă muncii didactice eficienţă şi eficacitate, timpul didactic dobândeşte consistenţă atât în predare – învăţare cât şi în evaluare, elevii sunt implicaţi în autoevaluare şi primesc, în timp real, feedback despre rezultatele propriei învăţări.

Modulul cu tema  multiculturalitate aduce în prim plan noi orientări în educaţie cu privire la diversitate, acceptare, toleranţă, integrare, asimilare într-o epocă marcată adesea de conflicte identitare.

Dezvoltarea gândirii critice  devine un imperativ atât pentru profesori cât şi pentru elevi, fiind convertibilă în valoare datorită multiplelor valenţe în adapatarea continuă a persoanei la noi şi dificile provocări.

Utilizarea  metodei Pălăriile gânditoare (Eduardo De Bonno) în luarea deciziilor de grup, extinde cadrul de explorare a problemei  din multiple perspective şi  găsirea celor mai bune soluţii.

Modulul Învăţarea pe bază de proiecte, deşi proiectele nu mai sunt o noutate în practica noastră educaţională, readuce în atenţia profesorilor evaluarea acestora. Stabilirea rubricilor  de evaluare constând în stabilirea descriptorilor de performaţă şi a criteriilor de aplicare a acestora, informarea elevilor depre modul cum vor fi evaluate proiectele lor, îi motivează şi îi determină să fie artizanii conştienţi ai propriei învăţări.

Toate aşteptările noastre, ca formabili, au fost împlinite: utilizarea aplicaţiilor TIC în proiectarea și implementarea unor demersuri interdisciplinare, noi strategii pentru dezvoltarea gândirii critice, metode moderne de evaluare, tratarea diferențiată, adaptarea resurselor didactice la nevoile clasei de elevi.    Autocunoaşterea, intercunoaşterea, cooperarea  pentru realizarea unui scop comun constituie o valoare adăugată la succesul grupului nostru de profesori formabili.

După participrea la cursul de formare Innovative approaches to teaching, fiecare va proiecta și va susține în perioada iunie – octombrie 2017 cinci activităţi care vizează, printre alte obiective,  dezvoltarea  gândirii critice a elevilor și două activități crosscurriculare, respectând obiectivele cursului.  Trei dintre lecții se vor susține în cadrul comisiilor metodice de la arii curriculare diferite.

Cursul de formare derulat în cadrul programului  Erasmus + constituie o oportunitate de  învăţare experienţială cu implicaţii  pozitive în direcţia   adecvării demersurilor didactice la noile provocări din educaţie.

 

Prof. Anița Dulman

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Agenda Politică Locală

psd pnl usr aur
MedcareTomescu romserv.jpg novarealex1.jpg hymarco fierforjat.gif
Trimite știrea ta > 0737 449 352 > [email protected]

CITEȘTE ȘI

Gopo
Foah ConsultOptic
Newsletter Gazeta Dambovitei
Introdu adresa ta de e-mail si vei fi la curent cu cele mai importante stiri din Targoviste si din judetul Dambovita.
E-mailul tau nu va fi facut public

Parteneri media