În perioada 01.10.2016 – 31.09.2017 se derulează în cadrul Colegiului Naţional Constantin Cantacuzino Târgovişte, proiectul Improving teaching process by innovative methods and parents collaboration, proiect finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului Erasmus + 2014-2020. Proiectul este coordonat de Alexandra Miricioiu, profesor pentru învăţământul primar la CNCC.
În luna mai, s-a derulat mobilitatea Innovative approaches to teaching. Cursul s-a desfăşurat în Republica Cehă, la Praga, iar din CNCC au participat la programul de formare cinci cadre didactice, după cum urmează: Alexandra Miricioiu, profesor pentru învăţământul primar, Aniţa Dulman, profesor în cabinetul de asistenţă psihopedagogică, Angelica Duţu – Runceanu, profesor de limba şi literatura română, Florentina Radu, profesor de pedagogie/psihologie. De asemenea, a participat, în calitate de profesor la CNCC, doamna Gabriela Istrate, inspector general adjunct la ISJ Dâmboviţa. Din grupul de formabili de la Praga, au mai făcut parte profesori din Spania, Italia, Grecia, Polonia şi Macedonia.
Scopul comun al profesorilor participanţi la curs a fost găsirea unor noi punţi de acces către abordări crosscurriculare, inovatoare ale curriculumului, pentru creșterea calității procesului educaţonal şi a motivației elevilor pentru învățare.
Atât în cadrul formal, cât şi în discuţiile informale cu profesorii europeni participanţi am constatat preocuparea tuturor faţă de modul în care şcoala valorizează optim potenţialul intelectual al elevilor, modul în care elevii pot deveni participanţi motivaţi şi reflexivi la propria învăţare şi, nu în ultimul rând, cum pot fi utilizate eficient noile tehnologii, ca soluţie la dezvoltarea exponenţială a surselor de informaţii.
Dintre abilităţile pentru mileniul al treilea, politicile educaţionale europene focalizează, în special, pe alfabetizarea financiară, abilităţile pentru o viaţă sănătoasă, abilităţile de protejare a mediului, gândirea critică – capacitatea de a supune unui scepticism politicos informaţiile pe care le accesează, abilitarea elevilor de a reflecta la propria învăţare – capacitatea de metacogniţie.
Cursul a fost livrat de o echipă cu înaltă expertiză în formare, iar tematica modulelor a fost în acord cu aşteptările cursanţilor.Ne-am bucurat să constatăm că expertiza didactică, abilităţile de comunicare şi relaţionare ale grupului nostru au fost recunoscute şi apreciate pozitiv pe toată durata cursului. Achiziţiile noi, teoretice şi metodologice au fost conexate cu experienţele fiecărui profesor participant. Modulele de formare au vizat conţinuturi precum: abilităţile de viaţa, educaţia multi şi interculturală, integrarea TIC în activitatea de predare- învăţare – evaluare , conceptele de gândirea critică şi gândirea creativă, metode pentru dezvoltarea gândirii critice, proiectul ca modalitate alternativă de învăţare, evaluarea.
Un element inovativ apreciat în cadrul cursului este includerea în programul de formare a aplicaţiilor I-NIGMA, KAHOOT, QUIZIS care constituie un nivel superior de utilizare, în educatie, a noilor achiziţii TIC. Aceste aplicaţii conferă muncii didactice eficienţă şi eficacitate, timpul didactic dobândeşte consistenţă atât în predare – învăţare cât şi în evaluare, elevii sunt implicaţi în autoevaluare şi primesc, în timp real, feedback despre rezultatele propriei învăţări.
Modulul cu tema multiculturalitate aduce în prim plan noi orientări în educaţie cu privire la diversitate, acceptare, toleranţă, integrare, asimilare într-o epocă marcată adesea de conflicte identitare.
Dezvoltarea gândirii critice devine un imperativ atât pentru profesori cât şi pentru elevi, fiind convertibilă în valoare datorită multiplelor valenţe în adapatarea continuă a persoanei la noi şi dificile provocări.
Utilizarea metodei Pălăriile gânditoare (Eduardo De Bonno) în luarea deciziilor de grup, extinde cadrul de explorare a problemei din multiple perspective şi găsirea celor mai bune soluţii.
Modulul Învăţarea pe bază de proiecte, deşi proiectele nu mai sunt o noutate în practica noastră educaţională, readuce în atenţia profesorilor evaluarea acestora. Stabilirea rubricilor de evaluare constând în stabilirea descriptorilor de performaţă şi a criteriilor de aplicare a acestora, informarea elevilor depre modul cum vor fi evaluate proiectele lor, îi motivează şi îi determină să fie artizanii conştienţi ai propriei învăţări.
Toate aşteptările noastre, ca formabili, au fost împlinite: utilizarea aplicaţiilor TIC în proiectarea și implementarea unor demersuri interdisciplinare, noi strategii pentru dezvoltarea gândirii critice, metode moderne de evaluare, tratarea diferențiată, adaptarea resurselor didactice la nevoile clasei de elevi. Autocunoaşterea, intercunoaşterea, cooperarea pentru realizarea unui scop comun constituie o valoare adăugată la succesul grupului nostru de profesori formabili.
După participrea la cursul de formare Innovative approaches to teaching, fiecare va proiecta și va susține în perioada iunie – octombrie 2017 cinci activităţi care vizează, printre alte obiective, dezvoltarea gândirii critice a elevilor și două activități crosscurriculare, respectând obiectivele cursului. Trei dintre lecții se vor susține în cadrul comisiilor metodice de la arii curriculare diferite.
Cursul de formare derulat în cadrul programului Erasmus + constituie o oportunitate de învăţare experienţială cu implicaţii pozitive în direcţia adecvării demersurilor didactice la noile provocări din educaţie.
Prof. Anița Dulman