CETĂŢENIE ACTIVĂ ŞI SPIRIT ECOLOGIC PRIN EDUCAŢIE
FORMALĂ ŞI NON-FORMALĂ
(ACEAFNE)
2015-2017
Programul Erasmus +
Parteneriate Strategice (Acțiunea Cheie 2)
Peter Scott, unul dintre fondatorii World Wide Fund for Nature (WWF) spunea “ Cel mai mai important lucru pe care Îl avem de făcut, daca vrem să salvăm lumea, este să educăm”.
În Europa problemele de mediu sunt încă tratate cu superficialitate de către populaţie, în special de către copii şi tineri. De aceea scoala, principalul furnizor de educaţie, în colaborare cu comunitatea, trebuie să adopte strategii adecvate, atractive, accesibile şi eficiente pentru ca aceştia să dobândească un comportament ecologic.
În acest context, prin Programul Erasmus+, opt şcoli din România, Suedia, Anglia, Italia, Polonia, Portugalia,Cehia și Lituania, şi-au unit forţele pentru a contribui în cadrul Proiectului de Parteneriat Strategic (Acţiunea Cheie 2) “CETĂŢENIE ACTIVĂ ŞI SPIRIT ECOLOGIC PRIN EDUCAŢIE FORMALĂ ŞI NON-FORMALĂ”, la diminuarea problemelor de mediu existente la nivel mondial. Proiectul este coordonat la nivelul parteneriatului de COLEGIUL NAȚIONAL “IENĂCHIŢĂ VĂCĂRESCU” din Târgoviște.
DURATA: 24 luni
COORDONATOR: Colegiul Naţional “Ienăchiţă Văcărescu” Târgovişte- ROMANIA
PARTENERI:
Agrupamento de Escolas de Casquilhos – Barreiro- PORTUGALIA
Tauragės „Aušros” pagrindinė mokykla – Taurage – LITHUANIA
I Liceum Ogolnoksztalcace z Oddzialami Dwujezycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie – Wschowa – POLONIA
Sundsvalls gymnasium Västermalm –Sundsvalls- SUEDIA
Lanchester EP Primary School – Lanchester – UNITED KINGDOM
IPS F.S. CABRINI – Taranto – ITALIA
1st International School of Ostrava – zakladni skola a gymnazium, s.r.o.- Ostrava – CEHIA
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană. Grantul propus a fost 235 240 EURO, iar grantul aprobat este 202 589 EURO
SCOPUL proiectului este să dezvolte capacitatea de intervenţie a şcolilor în domeniul educaţiei pentru mediu, prin formarea competenţelor profesorilor şi prin elaborarea unor instrumente/metodologii/strategii de abordare a educaţiei ecologice în context formal/non-formal, care să îmbunătăţească calitatea predării/învăţării la nivelul instituţiilor partenere.
OBIECTIVE:
1)Imbunătăţirea cunoştinţelor, abilităţilor şi competenţelor de lucru în cadrul formal/non-formal pentru 115 de profesori din cele 8 ţări partenere în domeniul ecologiei, cu scopul formării unei atitudini responsabile faţă de mediu în comunităţile educaţionale şi locale din care provin
2)Dezvoltarea competentelor a 375 de elevi din cele 8 ţări în a identifica nevoi şi probleme de mediu în comunităţile din care fac parte şi de a iniţia, implementa proiecte cu scopul imbunatăţirii calităţii mediului
3)Dezvoltarea capacitatii celor 8 şcoli de a dezvolta un comportament ecocivic în rândul elevilor, prin colaborare cu comunitatea şi prin schimb de bune practici si practici inovatoare
RESURSELE EDUCATIONALE CARE VOR FI ELABORATE IN COMUN (PRODUSE INTELECTUALE)
O1.Ghid metodologic de educaţie ecologică formală/non-formală şi proiecte de mediu – va cuprinde practici de lucru cu elevii ( practici inovatoare: metode inovatoare, strategii de învăţare activă, exemple de activitati integrate în curriculum, activităţi extracuriculare, experienţe de învăţare,etc) si proiecte de mediu elaborate şi implementate de elevi cu sprijinul profesorilor
O2.Curriculumul de formare pe problematica mediului pentru profesori
BENEFICIARI DIRECŢI:
– 115 profesori din cele opt şcoli, de diverse discipline (fizică, chimie, biologie, limbi străine, limba nativă, TIC, desen, matematică, geografie)
– 375 elevi cu varste diferite cuprinse intre 10-18 ani.
– 8 directori
BENEFICIARI INDIRECŢI -3400 de adulţi şi elevi
NUMAR DE MOBILITATI: 209 mobilităţi din care Romania are 36 de mobilităţi (22 pentru profesori si 14 pentru elevi)
NUMAR DE ACTIVITĂŢI TRANSNAŢIONALE: 14 ( 9 pentru profesori si 5 pentru elevi)
Profesorii vor participa la cursuri de formare comună la nivelul parteneriatului în domeniul educaţiei ecologice şi domeniul TIC ( pentru integrarea instrumentelor TIC în educaţia ecologică) şi vor aplica cunoştinţele, abilităţile, competenţele în cadru formal/non-formal la nivelul activităţilor integrate în curriculum la diverse discipline sau la nivelul activităţilor extracurriculare.Vor elabora produse educaţionale de calitate şi inovatoare (Curriculum de formare a profesorilor pe problematica mediului, Ghid metodologic de educatie formală/non-formală şi proiecte de mediu), flexibile şi adaptate la nivel European
Elevii îşi vor forma un comportament responsabil faţă de mediu, işi vor dezvolta capacitatea de a investiga probleme de mediu, gandirea critică, abilități si deprinderi de viaţă ecologică, abilităţi antreprenoriale, abilităţi sociale, abilităţi de management de proiect prin elaborarea/implementarea unor proiecte de mediu la nivel local.
In cadrul activităţilor de predare/invăţare/formare transnaţionale, elevii si profesorii vor participa la ateliere tematice, întâlniri cu autorităţi locale de mediu, vor elabora proiecte de mediu, planuri de activităţi formale, non-formale. Vor prezenta, analiza, compara şi evalua rezultatele obţinute în urma implementării ideilor comune la nivel local.
Colaborarea multinatională va asigura dezvoltarea capacitatii institututionale a celor opt şcoli partenere, prin sporirea calităţii formării profesorilor în domeniul ecologic şi dezvoltarea unei strategii de educaţie ecologică de calitate şi durabilă la nivelul fiecărei instituţii.
Profesor coordonator, Zepiși Simona Valinda