Întotdeauna relația școală-familie a fost la baza parteneriatelor școlare în folosul elevului, dar și cauza diverselor conflicte apărute între cele două instituții. Dorința de a îmbunătăți această relație, curiozitatea de a descoperi strategii pentru a face din părinți partenerii ideali alături de școală, pentru a-l motiva pe elev să învețe, interesul de a promova imaginea școlii unde profesează, au făcut ca un grup de 5 cadre didactice de la Colegiul Național „Constantin Cantacuzino”, prof. Tănase Roxana, prof. Buzăianu Emanuela, prof. Tomescu Raluca, prof. Puiu Olimpia, prof. Bejinaru Claudia, să participe în perioada 03-07.05.2017, în Sevilia, la cursul de formare, intitulat Parents & Teachers꞉ building bridges din cadrul proiectului Improving teaching process by innovative methods and parents collaboration, proiect finanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului Erasmus + 2014-2020.
Cursul a avut la bază următoarele obiective:
– valorificarea cunoștințelor teoretice în proiectarea unor strategii menite să crească gradul de implicare a familiei în activitatea școlară și în activitatea de învățare a elevilor, îmbunătățind relațiile școală-familie, copii-părinți, școală-copii;
– dezvoltarea abilităților pedagogice de comunicare pentru a forma și dezvolta o ascultare activă, pentru a putea oferi un feedback constructiv cu privire la progresul elevilor;
– dezvoltarea unor strategii centrate pe oportunitățile sociale și posibilitățile reale ale copiilor, elaborarea de noi instrumente utile în rezolvarea de probleme pentru a identifica și lucra împreună la depășirea obstacolelor, pentru a contribui la crearea unei noi școli deschise și motivatoare;
Cursul a urmărit în special dezvoltarea unor competențe legate de modul de comunicare între școală și familie. De-a lungul celor 5 zile, cele cinci profesoare au intrat în contact cu alte cadre didactice din țări precum Slovacia, Polonia, Lituania și și-au împărtășit experiențele trăite de-a lungul carierei lor. Activitățile au fost împărțite pe diferite teme, iar concluzia a fost că profesorii par să se loveasca cam de aceleași probleme atunci când e vorba de colaborarea cu părinții chiar dacă efortul e doar spre beneficiul elevului.
Luni, 03.04.2017, a fost ziua dedicată introducerii în obiectivele cursului, prin dezbateri pe tema relației familie-școală, a caracteristicilor ei în funcție de tipurile de familie existente, dar și pe definirea termenului conflict.
Marți, 04.04.2017, am fost introduși în modulul 3 al cursului, învățând să educăm în echipă, aceasta fiind cheia unei bune colaborări între factorii educației. De asemenea, am realizat o analiză SWOT a diferitelor tipuri de familii.
Miercuri, 05.04.207, am învățat să ne controlăm emoțiile pentru a putea promova participarea mai activă a părinților în educația copiilor lor. S-a discutat despre inteligența emoțională, despre modul de comunicare cu părinții și elevii, despre modalități de a implica părinții cât mai activ în viața elevului mai ales la școală.
Joi, 06.04.2017, a fost ziua în care am pus în practică ceea ce am învățat, lucrând cu copiii cu probleme sociale ai ONG-ului MISION URBANA SEVILLA, partener Idevelop (provider curs).
Vineri, 07.04.2017, a fost ziua culturală în care am vizitat cele mai importante obiective turistice din Sevilia, precum꞉ Turnul de Aur, Girueta, Arena taurilor etc.
Acest curs pe langă partea pratică a oferit și posibilitatea participanților de a descoperi o lume plină de tradiții și frumos, o lume cu un amalgam de cultură și stiluri care reușesc să atragă orice tip de călător. Fiecare zi s-a încheiat cu plimbări care nu au reușit decât să întărească ideea că Sevilla e un oraș plin de viață, colorat, în care mereu descoperi câte ceva nou.
Acest curs a ajutat la deschiderea unor noi porți spre ceea ce înseamnă colaborarea dintre părinți și școală, care se vor concretiza mai ales prin organizarea unor lectorate la nivelul școlii și nu numai, și în același timp a fost o săptămână benefică pentru pentru abilitarea noastră, ca profesori, în întărirea relațiilor cu beneficiarii indirecți ai învățării – părinții.
Prof. Buzăianu Elena Emanuela
Prof. Tomescu Raluca-Veronica